پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
گزارش‌ها اصول و استراتژی بازاریابی

ضریب نفوذ ۱۳.۶ درصدی شبکه نمایش خانگی؛ گزارش نکس‌لوکس از عادات رسانه‌ای VOD در ایران

مرجان عبدی مرجان عبدی
9 بهمن 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ضریب نفوذ ۱۳.۶ درصدی شبکه نمایش خانگی؛ گزارش نکس‌لوکس از عادات رسانه‌ای VOD در ایران
زمان مطالعه: 4 دقیقه

شبکه نمایش خانگی در سال های اخیر، با رشد چشمگیری از نظر تعداد یوزر همراه بوده و توجه شرکت‌ها را به عنوان یک کانال تبلیغاتی، جلب کرده است. آژانس نکس لوکس نیز در راستای بررسی و تحلیل عادات رسانه‌ای گزارشی در این زمینه منتشر کرده است.

این گزارش که به گفته نکس لوکس داده‌‌های آن از ۲۵ مرکز استان و جامعه آماری ۲۵۰۰ نفری در همه رده‌های سنی از مخاطبین جمع‌آوری شده است در خصوص “شبکه نمایش خانگی مبتنی بر پرداخت اشتراک” یا SVOD صحبت می‌کند. SVOD رایج‌ترین نوع سرویس VOD است که کاربران در ازای پرداخت مبلغی، به شکل دوره‌ای می‌توانند به انواع ویدئوهای سرویس مدنظر خود دسترسی داشته باشند. معمولا اینگونه است که به ازای مبلغ اشتراک دیگر نه تبلیغی نشان داده می‌شود نه پاپ‌آپی ظاهر می‌شود اما در ایران علاوه بر دریافت مبلغ اشتراک برای مخاطبین تبلیغ نیز نمایش داده می‌شود که این کار در سطح بین‌المللی رایج نیست.

نتایج نشان می‌دهد که این رسانه، به عنوان یک گزینه محبوب در طبقه AB شناخته می شود و مخاطبان اصلی آن، گروه های سنی ۴۵-۳۰ سال هستند. در این گزارش آمده است در واقع، شبکه نمایش خانگی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبلیغات برندهای پریمیوم و Upper Class محسوب می‌شود که گروه هدف آنها رده های سنی میانی است.

در ادامه بخش‌هایی از این گزارش را با هم می‌خوانیم. نسخه کامل گزارش از اینجا مطالعه کنید.

فیلیمو، انتخاب اول ۶۲ درصد کاربران VOD

در این گزارش می‌خوانیم سه بازیگر اصلی در حوزه SVOD حضور دارند که شامل فیلیمو، فیلم نت و نماوا هستند. بررسی شاخص‌های عملکرد برند به خوبی نشان می‌دهد که فیلیمو، با اختلاف به عنوان برند برتر در این حوزه شناخته می شود و بیشتر از ۶۲ درصد از کاربران، آن را به عنوان برند اصلی در حوزه شبکه نمایش خانگی معرفی کرده‌اند. بر اساس داده های دی ماه ۱۴۰۲؛ فیلم نت توانسته از منظر اغلب شاخص‌های برند، به رتبه دوم دست یابد.

قورباغه، محبوب‌ترین سریال VODها

سریال زخم کاری 2 و پوست شیر؛ به عنوان پربیننده ترین محتوای شبکه نمایش خانگی شناخته می شوند (با ضریب نفوذ بیشتر از ۵۰ درصد). همچنان بعد از گذشت سال‌ها، محبوب‌ترین محتوای شبکه نمایش خانگی از منظر نسل Z، سریال قورباغه است. موفق‌ترین محتوای شبکه نمایش خانگی از منظر تنوع مخاطبان، برنامه “صداتو” بوده است.

ضریب نفوذ و الگوی استفاده

ضریب نفوذ شبکه نمایش خانگی در این گزارش ۱۳/۶ گزارش شده است. اکثر یوزرها از نظر حجم استفاده در در دسته لایت یوزرها هستند، یعنی اکثرا یک یا دو سریال را از پلتفرم دنبال می‌کنند.

ضریب نفوذ ۱۳.۶ درصدی شبکه نمایش خانگی؛ گزارش نکس‌لوکس از عادات رسانه‌ای VOD در ایران 1

پراکندگی سنی مخاطبان مستقیم SVOD

بزرگترین گروه مخاطبان SVOD سگمنت ۳۱ تا ۴۵ سال هستند که به تنهایی ۲۱/۷٪ از مخاطبین SVOD را شامل می‌شود. بطور کلی رده سنی ۳۱ تا ۴۰ سال نیمی از یوزرهای شبکه نمایش خانگی بر پایه حق اشتراک را شامل می‌شود. بنابراین رده سنی ۳۱ تا ۴۵ سال، یوزرهای اصلی این پلتفرم‌ها هستند.

ضریب نفوذ ۱۳.۶ درصدی شبکه نمایش خانگی؛ گزارش نکس‌لوکس از عادات رسانه‌ای VOD در ایران 2

همچنین نسل آلفا نیز تارگت بسیار خوبی برای اینگونه پلتفرم‌ها هستند و عمدتا برنامه‌های مخصوص کودکان را دنبال می‌کنند اما این پلتفرم‌ها در میان نسل Z محبوبیت کمتری دارند.

تنها یک سوم مخاطبین سریال‌های VODها، آن‌ها را بصورت قانونی مشاهده می‌کنند

در گزارش آمده است بخش قابل توجهی از محتوای ارائه شده در شبکه نمایش خانگی از کانال‌های دیگری دنبال می‌شوند. بطور مثال سریال زخم کاری توسط ۵۸٪ افراد دیده شده اما فقط ۳۱درصد آنها این سریال را از شبکه نمایش خانگی دیده‌اند. بخش دیگر این افراد این سریال را از کانال‌هایی نظیر تلگرام، شبکه‌های ماهواره‌ای کلوب‌ها وغیره تماشا کرده‌اند.

ضریب نفوذ ۱۳.۶ درصدی شبکه نمایش خانگی؛ گزارش نکس‌لوکس از عادات رسانه‌ای VOD در ایران 3

فیلیمو با اختلاف در صدر، سبقت فیلم‌نت از نماوا در سهم بازار

در گزارش می‌خوانیم که در این بخش چون تنها به بررسی شاخص‌های عملکرد برند برای «شبکه‌های خانگی بر پایه حق اشتراک» پرداخته شده است، به بررسی بازیگرانی نظیر تلویبیون یا تماشاخونه پرداخته نشده است.

از نظر عملکرد برند فیلیمو با اختلاف زیاد در رتبه اول قرار دارد که می‌توان گفت به دلیل سابقه و حجم تولیدات این پلتفرم مربوط است. و از طرفی شاخص TOM در مورد فیلیمو به تنهایی برابر با ۶۵/۴ درصد است و رقیب دوم یعنی فیلم نت با ۱۸/۶ درصد در رتبه دوم قرار دارد.

شاخص آگاهی از برند (Aided Awareness) در مورد هر سه برند فیلیمو، نماوا و فیلم نت در مقایسه با شهریور با رشد همراه بوده است اما این رشد برای فیلم نت معنادارتر از سایر برندها بوده است.

در مورد شاخص ترجیح برند (MPSA) فیلیمو با ۶۶/۹ در صدر این لیست قرار می‌گیرد که نشان می‌دهد بیشتر از دوسوم کاربران شبکه نمایش خانگی، این پلتفرم را به سایر پلتفرم‌ها ترجیح می‌دهند.

ضریب نفوذ ۱۳.۶ درصدی شبکه نمایش خانگی؛ گزارش نکس‌لوکس از عادات رسانه‌ای VOD در ایران 4

ضریب نفوذ ۱۳.۶ درصدی شبکه نمایش خانگی؛ گزارش نکس‌لوکس از عادات رسانه‌ای VOD در ایران 5

ضریب نفوذ ۱۳.۶ درصدی شبکه نمایش خانگی؛ گزارش نکس‌لوکس از عادات رسانه‌ای VOD در ایران 6

در صورت تمایل نسخه کامل گزارش از اینجا مطالعه کنید.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

اسمارتک