گزارش جامع حقوق و دستمزد ۱۴۰۲ ایرانسلری: مدیران مارکتینگ چقدر درآمد دارند؟
فهرست مطلب
به گزارش دیام برد، تعیین میزان منصفانه حقوق یکی از دغدغههای همیشگی کارفرمایان و متقاضیان کار است. در همین رابطه ایرانسلری اقدام به انتشارهای سالیانهای از میانگین، بیشترین و کمترین میزان حقوق در هر رسته شغلی میکند. در گزارشهای ایران تلنت اطلاعات از افراد شاغلی که با خوداظهاری حقوق خود را اعلام کردهاند و شرکتهایی که لیست حقوق کارکنان خود را بدون نام در اختیار ایرانتلنت قرار دادهاند استفاده میشود.
گزارشهای ایرانسلری به تفکیک استان تهران، استانهای پردرامد و استانهای کم درآمد منتشر شدهاند و در ادامه به میزان حقوق رستههای شغلی مرتبط با مارکتینگ در سال گذشته پرداختهایم. برای مطالعه نسخه کامل اینجا کلیک کنید.
روابط عمومی و ارتباطات
براساس آمارهای ایران سلری در رسته شغلی روابطعمومی و ارتباطات، در استان تهران میانگین حقوق یک کارشناس روابط عمومی (که در گزارش ایران سلری از آن با رده آبی یاد شده است) ۱۰.۱۷ میلیون تومان و میانگین حقوق کارشناس ارشد (که ایران سلری از آن با عنوان رده بنفش یاد کرده است) ۱۷.۴ میلیون بوده است. البته این عدد برای سمت مدیر روابط عمومی و ارتباطات یا برند (رده قرمز) ۲۳.۸۵ میلیون تومان ذکر شده است.
آمارهای مربوط به استان تهران در حالی است که آمارهای ایران سلری از استانهای پردرامد نشان میدهد که میانگین حقوق برای کارشناس روابط عمومی ۱۱.۸۶ میلیون بوده است که البته این آمار برای استانهای کم درآمد تقریبا نصف و ۶.۶۴ میلیون ذکر شده است.
تبلیغات و مارکتینگ
آمارهای ایران سلری در خصوص رستههای شغلی مرتبط با تبلیغات و مارکتینگ نیز نشان میدهد که میانگین حقوق افراد شاغل در ردههای آبی ۱۳.۱۶ میلیون تومان و ردههای بنفش (کارشناس ارشد) و قرمز (مدیر) این رستههای شغلی به ترتیب ۱۹.۸۴ و ۳۲.۷ میلیون تومان است. ایران سلری حقوق بیشتر از ۱۳ میلیون تومان را متعلق به شرکتهایی با پرداختی بالا و کمتر از ۱۰ تومان را برای کارشناسان مارکتینگ و تبلیغات متعلق به شرکتهایی با پرداختی پایین دانسته است و اشاره کرده است که ۵۰ درصد از کارشناسان این رسته شغلی بیشتر از ۱۲ میلیون تومان درآمد دارند.
البته این اعداد همانطور که انتظار میرود در استانهایی با درآمد بیشتر یا کمتر اندکی متفاوت است. در استانهای با درآمد کمتر، میانگین درآمد یک کارشناس تبلیغات و مارکتینگ ۹.۵۵ میلیون تومان و میانگین درآمد یک کارشناس ارشد مارکتینگ ۱۱.۴۵ میلیون تومان است.
نکته جالب اینجاست که درآمد کارشناسان تبلیغات و مارکتینگ در استانهای پردرآمدتر حتی از استانهای کم درآمد هم کمتر و ۸.۸ میلیون تومان و میانگین درآمد کارشناسان ارشد این رسته شغلی نیز ۱۱.۸۲ میلیون تومان است.
طراح گرافیک و UI/UX
گزارش ایرانسلری نشان میدهد که حوزه طراحی گرافیک و UI/UX یکی از بخشهای پرتقاضای بازار کار است. آمار نشاندهنده اهمیت نقش تجربه کاری و سطح مسئولیت در تعیین حقوق است. در مقایسه، طراحان UI/UX به دلیل همپوشانی مهارتهای فنی و خلاقیت، معمولاً حقوق بیشتری دریافت میکنند. میانگین حقوق کارشناسان ارشد UI/UX در شرکتهای بزرگ میتواند تا ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد.
تفاوت حقوق در مناطق جغرافیایی: طراحان گرافیک و UI/UX در استانهای نفتخیز یا مناطق پردرآمد نیز حقوق بالاتری نسبت به سایر نقاط دریافت میکنند. تأثیر اندازه شرکت: شرکتهای بزرگ حقوق بیشتری ارائه میدهند و اغلب مزایای جانبی مانند بیمههای تکمیلی، پاداش و کارانه را به طراحان خود ارائه میکنند.
با رشد تقاضا برای دیجیتال مارکتینگ و طراحیهای کاربرمحور، انتظار میرود حقوق این حرفهها در سالهای آینده روندی افزایشی داشته باشد. متخصصان گرافیک و UI/UX که مهارتهای خود را در حوزه ابزارهای نوین و طراحی تعاملی تقویت کنند، فرصتهای شغلی و درآمد بهتری خواهند داشت.
در استانهایی با درآمد بیشتر میانگین حقوق برای کارشناسان و کارشناسان ارشد به ترتیب ۹.۲۷ و ۹.۹۶ میلیون تومان است. البته این اعداد برای استانهایی با درآمد کمتر به ترتیب ۸.۱ و ۱۴.۱۲ است و به نظر میرسد رسته شغلی طراحی گرافیک در رده کارشناس ارشد در استانهای کم درآمد، درآمد بیشتری نسبت به استانهای پردرآمد دارد.
متن کامل گزارش حقوق و دستمزد در استان تهران