بیش از نیمی از افراد در اینترنت به دنبال پاسخ سوالات پزشکیشان میگردند؛ گزارش دکترتو از سلامت الکترونیک در ۲۰۲۳
فهرست مطلب
گزارش دکترتو با محوریت سلامت الکترونیک در ایران و جهان در سال ۲۰۲۳ منتشر شد. براساس این گزارش، بیش از نیمی از افراد اعلام کردهاند که پاسخ سوالات پزشکی خود را در اینترنت جستجو میکنند. همچنین ۵۰ درصد افراد اهمیت بسیار زیادی برای انجام چکاپهای پزشکی، قائل هستند و در ۵۰ درصد بقیه، این امر اهمیتی متوسط تا کم داشته است. ۴۵ درصد افراد نیز اعلام کردهاند که همیشه از دکتر تو برای گرفتن نوبت و مشاوره استفاده میکنند. گزارش کامل را میتوانید اینجا بخوانید.
براساس این گزارش ۵۲ درصد از جامعه آماری پاسخدهندگان به پژوهش دکترتو، اعلام کردهاند که پاسخ پرسشهای پزشکی خود را از طریق جستجو در اینترنت به دست میآورند. ۴۲ درصد نیز اعلام کردهاند که ترجیح میدهند بصورت مستقیم با پزشک مشورت کنند. تنها ۳ درصد از پاسخدهندگان اعلام کردهاند که پاسخ سوالهای پزشکی خود را در شبکههای اجتماعی جستجو میکنند.
۵۰ درصد افراد محتواهای پزشکی را دنبال میکنند
در این پژوهش همچنین مشخص شد که ۵۰ درصد افراد، محتواهای پزشکی و سلامتی را به صورت همیشگی یا در اغلب موارد دنبال میکنند. در مقابل آن، ۴۰ درصد افراد، تنها در صورت نیاز به دنبال محتوای پزشکی مناسب میگردند.
آنطور که در گزارش دکترتو آمده است، ۵۰ درصد افراد اهمیت بسیار زیادی برای انجام چکاپهای پزشکی، قائل هستند و در ۵۰ درصد بقیه، این امر اهمیتی متوسط تا کم داشته است.
نوبتگیری آنلاین برای ۸۰ درصد پاسخدهندگان اهمیت دارد
۸۰ درصد از پاسخدهندگان پژوهش دکترتو، اعلام کردند که نوبتگیری آنلاین برای آنها بسیار مهم است. ۱۶ درصد نیز اهمیت نوبتدهی را بالا ارزیابی کردند.
دیگر قسمت این گزارش که درباره کاربران دکترتو است نشان میدهد، ۴۵ درصد مردم از طریق جستجوی پزشکان در گوگل، با این پلتفرم آشنا شدهاند. ۳۰ درصد نیز از طریق معرفی مستقیم پزشکان پزشکان و مراکز درمانی با این پلتفرم آشنا شدهاند.
بیش از ۷۰ درصد از پاسخدهندگان، بین ۱ تا ۴ سال و ۱۸ درصد نیز بیش از ۴ سال به طور مستمر از دکتر تو برای انجام خدمات پزشکی مانند نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین استفاده کردهاند.
۴۵ درصد کاربران دکترتو همیشه از این پلتفرم استفاده میکنند
۴۵ درصد افراد اعلام کردهاند که همیشه از دکتر تو برای گرفتن نوبت و مشاوره استفاده میکنند. ۴۵ درصد نیز اغلب از این سامانه نوبتدهی استفاده میکنند.
هزینه مناسب، اولویت اول مردم برای دریافت نوبت حضوری
در قسمت دیگر این پژوهش، از مردم پرسیده شد که برای دریافت نوبت و انتخاب یک پزشک برای مراجعه حضوری چه معیارهایی دارند. از نظر مردم مهمترین معیارها به ترتیب، هزینه مناسب ویزیت، کم بودن زمان انتظار، سابقه کار بالای پزشک، گستردگی بیمههای تحت پوشش، موقعیت مکانی مطب و محبوبیت پزشک است.
حریم شخصی، اولویت اول مخاطبان برای دریافت نوبت آنلاین
مهمترین معیارها برای دریافت مشاوره آنلاین نیز به ترتیب، حفظ حریم شخصی در پروسه مشاوره، خوش برخوردبودن پزشک، مناسب بودن هزینه مشاوره، گستردگی بیمه تحت پوشش، امکان دریافت نسخه الکترونیک، بالابودن تعداد مشاورههای پزشک، بالابودن سابقه کاری پزشک و محبوبیت پزشک است.
سلامت الکترونیک در سالهای اخیر رشدی کارآمد داشته و در سیاستگذاریها نیز نقش مهمی دارد. با این حال بین سیاستگذاری مطلوب و نتایج حاصل، شکاف بزرگی وجود دارد.
برای خواندن گزارش کامل، اینجا کلیک کنید.