بودجه و نقدینگی، تیمسازی و کاهش کارکرد کانالها، گلوگاه امروز تیمهای بازاریابی
فهرست مطلب
مدیران بازاریابی حاضر در پنل تیمهای بازاریابی، راهکارها و تجربهها به دغدغههای روز خود در بازاریابی پرداختند. آنها در این پنل به فرصتها و چالشهای حضور نسل زد در بازار کار پرداختند و براین باور بودند که هرچند جوانان این نسل، چسبندگی کمی به سازمان خود دارند اما خلاقیت زیادی وارد سازمان میکنند و قادرند که فرهنگ سازمانی را اصلاح کنند. آنان همچنین به گلوگاههای فعلی تیمهای بازاریابی اشاره کردند و مواردی مانند نقدینگی و بودجه، تیمسازی، کاهش کارکرد کانالهای مارکتینگی و KPIهای کوتاه مدت گذاشتن از سوی مدیران را از اصلیترین مشکلات امروزه این حوزه بیان کردند.
به گزارش دیام برد، پنل آیندهنگری در مدیریت تیمهای بازاریابی و راهکارها و تجربهها با مدیریت محسن رهگذر، عضو هیات مدیره بادکوبه و با حضور رضا چمنی، مدیر مارکتینگ درسا، رئوف دشتی، مدیر مارکتینگ هلدینگ بان، رضوان مقیمی، مدیر کشوری و ارتباطات هایپراستار و اشکان خواجهنوری، همبنیانگذار چاربان در رویداد بازاریابی ارتباطات دیام برد برگزار شد و حاضران این پنل به بررسی چالشهای و دغدغههای خود پرداختند.
نسل زدیها و فرصتها و چالشهایی که به ارمغان میآورند
رضا چمنی، مدیر بازاریابی برند درسا در ابتدای این پنل با تاکید براینکه برند درسا مدت زمان زیادی است که فعالیت خود را از حوزه چرم به حوزه مد و فشن و سبک زندگی توسعه داده است، گفت: «در حال حاضر ۴۰ درصد از مشتریان لاین مد و فشن و سبک زندگی درسا، مشتریان تازه هستند و برای من به عنوان یک مارکتر این یعنی پوستاندازی کامل و ورود یک موج جدید.»
چمنی در ادامه با اشاره به موضوع نسل جدید بازار کار و نبود و کمبود متخصص در حوزههایی مانند مد و فشن گفت: «من قصد دارم امروز درباره معضل جدیتری صحبت کنم و آن هم بحث مغفول ماندن و کم بودن منابع انسانی در برخی از حوزهها از جمله حوزه فعالیت درسا است. از یک سو، تعداد منابع انسانی متخصص در این حوزه بسیار کم است، از سوی دیگر مهاجرت معکوس رخ نمیدهد و پایه آموزشی محکمی هم در این حوزه وجود ندارد. در نتیجه در چنین شرایطی ما باید روی افراد کم و سنسال و مستعدی سرمایهگذاری کنیم که تجربهای ندارند و امروز میانگین سنی همکاران ما حدود ۲۷ ۲۸ سال است.»
رئوف دشتی، مدیر مارکتینگ هلدینگ بان نیز در رابطه با این موضوع گفت: «در بان هم میانگین سنی همکاران ما ۲۵ تا ۲۶ سال است. در رابطه با همکاری با نسل زد هم فرصت وجود دارد و هم چالش! این نسل نوآوری و خلاقیت زیادی با خود وارد سازمان میکند و میتواند فرهنگ سازمانی را اصلاح کند. چرا که به حق و حقوق خود بسیار آگاهند و دانش خوبی هم در زمینه فناوریهای دیجیتال دارند. علاوهبر این فرهنگ یادگیری بالایی دارند و مولتیتسک هستند اما از سوی دیگر، چسبندگی کمی به سازمان دارند و خیلی سریع سازمان را ترک میکنند.»
اشکان خواجهنوری، همبنیانگذار چاربان در ادامه این پنل با اشاره به این نکته که باید به سوال پاسخ داد که زمانی که از واحد بازاریابی حرف میزنیم از چه صحبت میکنیم و به طور دقیق این واحد چه اقداماتی انجام میدهد، گفت: «من به شخصه براین باورم که میتوان برندسازی را در غیاب رسانههای جمعی هم انجام داد و ما کار خود را به همین شکل پیش بردیم. در عملیات ما از فریلنسرها کمک میگیریم که به ما این امکان را میدهد که خیلی سریعتر کارمان را انجام دهیم و بروکراسی هم وجود ندارد.
رضوان مقیمی، مدیر کشوری مارکتینگ و ارتباطات هایپراستار در ادامه این پنل با اشاره به اینکه باید بدانیم که گروه مخاطب ما چه کسی است و برای چه نسلی میخواهیم مارکتینگ کنیم، گفت: «در همین راستا من فکر میکنم ما به چند نسل در تیمهای خودمان نیاز داریم. ما هم نیاز داریم که نیروی متخصص و با تجربه داشته باشیم که تابآوری و نگاه بلندمدت و عمیق داشته باشد و هم به نیروهای جدید نیاز داریم.مخصوصا اگر گروه مخاطب ما نسل جدید هستند و میخواهیم روی آنها سرمایهگذاری کرده و در آینده آنها را به مشتری تبدیل کنیم؛ بنابراین نیاز داریم که به زبان خودشان صحبت کنیم. »
توقع KPIهای کوتاه مدت فرهنگ کپیکاری را به همراه میآورد
چمنی در ادامه پنل در پاسخ به مهمترین گلوگاههای فعلی تیمهای مارکتینگ، گفت: «ازدید من در حال حاضر سه گلوگاه و دغدغه اصلی برای تیمهای مارکتینگ وجود دارد، موضوع بودجه و نقدینگی، مشکلات منابع انسانی و تیم سازی و در نهایت هم کاهش کارکرد یک سری از کانالهای مارکتینگی از دید من سه گلوگاه مهم فعلی برای تیمهای مارکتینگ است.»
رئوف نیز در ادامه این پنل در رابطه با همین موضوع گفت: «از دید من در این رابطه دو نکته وجود دارد. نکته اول فشار برای برای دستیابی به نتیجه در کوتاه مدت است. موضوعی که تبدیل به یکی از چالشهای اصلی من شده است، KPIهای کوتاه مدتی است که گذاشته میشود و الزاما ممکن است با استراتژیهای بلندمدت مارکتینگی سازگاری ندارد. مثلا شما دارید یک برند را به تازگی میسازید و نیاز دارید که مراحل آن طی شود ولی از شما خواسته میشود که خیلی سریع یک کمپین فروش اجرا کنید؛ این موضوع فرهنگ و رفتار کپیکاری را با خود میآورد؛ رفتارهایی از این جنس که ببینیم رقیب چه رفتار مارکتینگی انجام داده و ما هم همان کار را بکنیم.»
مقیمی نیز با بیان اینکه جنس چالشها مشترک و مشابه است، گفت: «اما علاوهبر این، موضوعی که من قصد دارم در این رابطه به آن اشاره کنم، مدیریت همزمان چندین پروژه است که معمولا همه آنها فوریت دارند. من فکر میکنم اینکه بتوان در چنین شرایطی تیم را همراه و با انرژی نگه دشت که بتوانند این اولویتبندیها را انجام بدهند و پروژهها را مدیریت کنند که در زمان موعد تحویل داده شوند، یک چالش بزرگ است.»