گزارش‌ها اخبار
میان‌بر برندها برای ترند شدن

تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH) چیست؟

ترانه رسولیان ترانه رسولیان
مهر ۲۰, ۱۴۰۴
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH) چیست؟

یکی از روش‌های وایرال‌ شدن سریع و گسترده برندها، بهره‌گیری از تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH) است. در این مدل از تبلیغات محیطی، هدف ارائه تبلیغاتی غیرمعقول و متفاوت برای وایرال‌ شدن، جلب‌توجه و برقراری ارتباط تعاملی مخاطب با برند است. استفاده از این نوع تبلیغات در سطح جهانی در حال گسترش است.

به گزارش دی‌ام برد، تبلیغات محیطی (OOH) در سال‌های اخیر از حالت سنتی خود که بیلبوردها، پوسترهای شهری، تبلیغات در ایستگاه مترو یا اتوبوس که شامل اطلاعاتی مشخص بودند، خارج شده است و به سمت بنرهای تعاملی و خلاقانه رفته است به گونه‌ای که با ایجاد سوال در ذهن مخاطب، توجه اورا جلب کرده و در قدم بعدی در شبکه‌های اجتماعی وایرال شوند. در واقع ویژگی اصلی تبلیغات محیطی (OOH) این است که همیشه در معرض دید عموم قرار دارد و برندها با آن می‌توانند آگاهی گسترده‌ای در مقیاس شهری ایجاد کنند.

تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH) چیست؟

تبلیغات محیطی خلاقانه یا COOH که مخفف Creative Out-of-Home است؛ یعنی تبلیغات محیطی خلاقانه که فراتر از بیلبوردهای عادی هستند. در این نوع تبلیغات، تمرکز روی ایده نوآورانه، تعامل با مخاطب و استفاده خلاقانه از محیط است تا پیام برند به شکل به‌یادماندنی و تجربه‌محور منتقل شود. تبلیغات COOH می‌تواند شامل بیلبوردهای تعاملی، DOOH یا استفاده خلاقانه از ساختمان‌ها و فضای شهری باشد و هدفش ایجاد تأثیر پایدار در ذهن مخاطب است، نه فقط دیده شدن لحظه‌ای.

هدف از آن برقراری تعامل مخاطب با تبلیغ است به گونه‌ای که مردم از آن عکس و فیلم بگیرند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند؛ بنابراین بازدید تبلیغ از مرزهای تبلیغ عادی در بیلبوردها فراتر می‌رود و به یک تبلیغ وایرال تبدیل می‌شود.

تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH) چیست؟

نمونه‌های موفق از تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH)

بیلبورد سه بعدی متحرک کوکاکولا

بیلبورد سه‌بعدی جدید کوکاکولا در میدان تایمز نمونه‌ای موفق از تبلیغات محیطی خلاقانه COOH است که فراتر از یک نمایش تصویری ساده عمل کرد. این بیلبورد متحرک با مکعب‌های LED سه‌بعدی، رهگذران را متوقف و به تجربه‌ای تعاملی دعوت کرد. انتشار عکس و ویدیوهای آن به سرعت در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد و واکنش‌های گسترده‌ای دریافت کرد.

تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH) چیست؟

کمپین تبلیغاتی Look Up از British Airways

British Airways اخیرا در لندن یک کمپین تبلیغاتی اجرا کرده است که در تبلیغات آن از یک بیلبورد هوشمند بهره برده است. هنگامی که هواپیمای British Airways در حال پرواز است و از بالای آن عبور می‌کند، تصویری از یک کودک که با دست به هواپیما اشاره دارد به علاوه اطلاعات پرواز مانند شماره پرواز و مقصد نمایش داده می‌شود. تبلیغات کمپین British Airways نمونه دیگری از تبلیغات محیطی خلاقانه است که در شبکه‌های اجتماعی به سرعت وایرال شد.

تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH) چیست؟

تفاوت تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH) و دیجیتال (DOOH)

تبلیغات محیطی دیجیتال یا DOOH که مخفف Digital Out-of-Home است، از نمایشگرهای دیجیتال و فناوری‌های مدرن برای نمایش محتوا استفاده می‌کند مثل بیلبوردهای LED، کیوسک‌های هوشمند و صفحه‌نمایش‌های شهری. این نوع تبلیغات قابلیت نمایش ویدئو و انیمیشن را دارند.

تبلیغات محیطی دیجیتال (DOOH)

تبلیغات محیطی دیجیتال (DOOH)

تبلیغات محیطی دیجیتال (DOOH) بیشتر بر فناوری و انعطاف‌پذیری در تغییر سریع محتوا تمرکز دارد؛ اما تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH) بر ایده، طراحی منحصر به فرد و تجربه تعاملی مخاطب با تبلیغ تأکید می‌کند. تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH) ممکن است دیجیتال نباشد و از روش‌های غیرمعمول‌تری استفاده شود.

تفاوت تبلیغات گوریلا (Guerrilla Marketing) و تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH)

در تبلیغات گوریلا، برند با بهره‌گیری از ایده‌های غیرمنتظره و گاه عجیب، تلاش می‌کند احساسات مخاطب را درگیر کند و با ایجاد غافلگیری، اثری ماندگار بر ذهن او بگذارد. این نوع تبلیغات بر خلاقیت کم‌هزینه، اجرای ناگهانی و تعامل فوری با مخاطب تکیه دارد و هدف اصلی‌اش جلب توجه و تأثیرگذاری احساسی در کوتاه‌مدت است.

تبلیغات گوریلا

تبلیغات گوریلا

در مقابل در تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH) بر اصولی مانند طراحی، جلوه هنری، زیبایی بصری، هماهنگی با محیط و حتی در مواقعی تعامل فیزیکی مخاطب متمرکز است. در این تبلیغات هدف خلق تجربه‌ای ماندگار و لمس واقعی تبلیغ با استفاده از خلاقیت در طراحی است. بنابراین هدف آن صرفا غافلگیری و جلب توجه نیست، بلکه بیشتر تعامل و خلق اثری متفاوت است.

تفاوت‌ تبلیغات گوریلا (Guerrilla Marketing) و خلاقانه (COOH):

  • گوریلا معمولاً هزینه‌اش پایین‌تر است اما به خلاقیت بیشتر نیاز دارد تا بتواند تأثیر فوری ایجاد کند.
  • COOH ممکن است از تکنیک‌های رسانه‌ای بزرگ‌تر استفاده کند مثل بیلبوردهای خلاق، نصب‌های هنری در نماها، ترکیب با معماری شهری تا تصویری زیبا و هماهنگ ارائه دهد.
  • اگرچه گوریلا را بعضاً جزئی از انواع OOH می‌دانند، اما تفاوتشان در ناگهانی بودن، تعامل مستقیم و شوک بصری است.
  • گوریلا بیشتر برای ایجاد «گفتگو»، «وایرال شدن» و دیده شدن سریع مناسب است، اما COOH برای ساخت هویت برند در محیط‌های شهری مناسب‌تر است.

آیا هر تبلیغ محیطی خلاقانه‌ای، COOH است؟

هر تبلیغ محیطی خلاقانه الزاماً در دستهٔ COOH قرار نمی‌گیرد. اصطلاح Creative Out of Home به آن دسته از تبلیغات محیطی اطلاق می‌شود که خلاقیت نه فقط در ایده یا پیام، بلکه در ساختار رسانه، تعامل با فضا و تجربه‌ی مخاطب نمود پیدا کند.

درواقع، تفاوت اصلی COOH با تبلیغات محیطی صرفاً خلاق در این است که COOH مدیای خود را بازتعریف می‌کند و مرز میان تبلیغ و محیط شهری را از بین می‌برد؛ درحالی‌که بسیاری از تبلیغات محیطی خلاق، تنها در سطح طراحی، روایت تصویری یا شعار، نوآور و خلاق اند، اما همچنان در سطح بیلبورد و استرابورد سنتی و معمولی قرار می‌گیرند.

نمونه‌هایی از تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH) در ایران

تبلیغات ایستگاه اتوبوس سه نان

تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH) چیست؟

کمپین تبلیغاتی میسویک

تبلیغات محیطی خلاقانه (COOH) چیست؟

بیلبورد متحرک کاله

به اشتراک بگذارید:
ترانه رسولیان
ترانه رسولیان
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

آسان‌پرداخت