چگونه از هوش مصنوعی در تحقیقات بازار استفاده کنیم؟
فهرست مطلب
هوش مصنوعی نقش مهمی در تحقیقات بازار داشته و با سه کاربرد اصلی تولید محتوا، پیشبینی و پیشنهاددهی، به بهتر شدن تحلیل دادهها و ارائه راهکارهای مناسب کمک میکند. این فناوری با افزایش سرعت و دقت در پردازش اطلاعات، تحولی اساسی در شناخت رفتار مصرفکنندگان و نیازهای بازار ایجاد کرده است. اما فراموش نکنید که همچنان برای دستیابی به نتایج دقیقتر، نیاز به همراهی تخصص انسانی وجود دارد.
به گزارش دیام برد، هوش مصنوعی (AI)، هیاهوی زیادی در سراسر جهان بهویژه در دو، سه سال اخیر برپا کرده است. علیرغم اینکه هم اکنون تقریباً همه افراد میتوانند به انواع مختلف AI دسترسی داشته باشند، اما ممکن است تشخیص ابزارها، انواع و روشهای مختلف آن سخت باشد. حتی در زمینه تحقیقات بازار که سالهاست از تکنولوژیهای مبتنی بر AI استفاده میشود، پیگیری آخرین فناوریها چالشبرانگیز است. در ادامه این گزارش تلاش کردهایم تا به سه کاربرد اصلی هوش مصنوعی (تولید، پیشبینی و پیشنهاددهنده) بپردازیم.
هوش مصنوعی متحواساز: خلاقیتی بیپایان در دنیای دیجیتال
کاربرد هوش مصنوعی در زمینه تولید محتوا شاید یکی از شناختهشدهترین روشهای استفاده از AI در حال حاضر باشد. با استفاده از این تکنولوژی، کاربران یک ورودی (مانند متن، تصویر، ویدئو و غیره) را ارائه میدهند و هوش مصنوعی باتوجهبه درخواست کاربر و الگوریتمهای موجود، محتوای جدیدی تولید میکند. این نوع هوش مصنوعی میتواند متن، تصاویر، ویدئو، موسیقی و حتی کدهای نرمافزاری تولید کند. اما مثل هر ابزار دیگری، معایب و مزایایی دارد که پیش از استفاده باید به آنها توجه کرد.
مزایا:
- توسعه و طراحی سریع نظرسنجیها با استفاده از مطالعات و پرسشنامههای قبلی.
- قابلیت جستجو و خلاصهسازی اطلاعات، حتی در حجم بالا از دادههای نامشخص (چه ویدئو باشد چه یک فایل PDF).
- پاکسازی خودکار و حذف دادههای جعلی یا ناقص و پاسخهای نامعتبر.
- ایجاد و ارائه گزارشهای دیداری بهصورت خودکار.
معایب:
- در شرایطی که با کمبود دادههای تاریخی مواجه هستیم، دقت هوش مصنوعی مولد کاهش مییابد. اگر قصد دارید برای اولین بار موضوعی جدید را بررسی کنید یا نظرسنجی تازهای درباره یک موضوع نو راهاندازی کنید، ممکن است نتایج مطلوبی به دست نیاورید.
- دادههایی که AI مولد از آنها استفاده میکند، ممکن است شامل نواقصی مانند اطلاعات ناقص، جعلی یا قدیمی باشد که میتواند منجر به نتایج نادرست شود.
- این نوع هوش مصنوعی معمولاً به انتخابهای محافظهکارانه و دیدگاههای مطمئن تمایل دارد و ممکن است جزئیات دقیقی که تنها انسانها قادر به درک آن هستند را، نادیده بگیرد.
هوش مصنوعی: کلیدی برای پیشبینی آینده
هوش مصنوعی پیشبینیکننده، همانطور که از نامش پیداست، با استفاده از AI و ابزار ماشینی، دیتاهای موجود را تحلیل کرده و الگوهای آن را شناسایی میکند. سپس از این الگوها برای پیشبینی رویدادهای آینده استفاده میشود. مزایا و معایب این نوع هوش مصنوعی برای محققان عبارتاند از:
مزایا:
- پیشبینی الگوهای ذهنی و رفتار خرید مصرفکنندگان.
- پیشبینی روندهای بازار در یک بخش یا صنعت خاص.
- پیشبینی تقاضای مصرفکنندگان برای یک محصول یا خدمت.
- بهبود استراتژیهای قیمتگذاری و بستهبندی، برای تمایزبخشی با دیگر رقبا.
معایب:
- هوش مصنوعی پیشبینیکننده به دادهها و الگوهای موجود محدود است، بنابراین ممکن است سناریوهای جدید و نوآورانه را نادیده بگیرد.
- دقت پیشبینی این هوش مصنوعی به کیفیت دادههای منبع بستگی دارد؛ بنابراین چنانچه در رابطه با موضوعی، دادههای معتبر و جامع وجود نداشته باشد، پیشبینی از کیفیت پایینی برخوردار میشود.
پیشنهادهای خلاقانه با AI
مدل سوم هوش مصنوعی، “هوش مصنوعی پیشنهاد دهنده” است. این نوع هوش مصنوعی بر اساس دادهها، نیازها و تمایلات روز کاربران، پیشنهاد هایی برای محصولات، خدمات یا محتوا ارائه میدهد. استفاده از این نوع AI نسبت به دیگر انواع آن کمتر رایج است اما ظرفیت ها و کابردرهای بسیاری مفیدی برای محققان بازار دارد.
مزایا:
- ارائه توصیههایی برای ارتقای کیفیت محصولات یا خدمات بر اساس دانش و دادههای بازارهای مشابه. به عنوان مثال، این هوش مصنوعی به شما پیشنهاد میدهد تا طراحی بصری محصولاتتان را بهبود ببخشید یا در کمپین های تبلیغاتی خود تغییر ایجاد کنید.
معایب:
- توصیههای ارائهشده توسط هوش مصنوعی پیشنهاددهنده نباید بهعنوان فکت یا راهحل نهایی در نظر گرفته شوند. بهتر است آنها را تنها به چشم یک پیشنهاد نگاه کنید و باتوجهبه واقعیتهای موجود و انجام سلسله تحقیقات، آن را عملی کنید.
اعتماد کورکورانه به AI ممنوع
استفاده از هوش مصنوعی با مزایا و معایب زیادی همراه است، بنابراین اگر قصد دارید به سراغ آن بروید مهم است تا اهداف و نتایج موردنظر خود را بهدقت مشخص کنید. هرگز نباید به طور کورکورانه به AI اعتماد کنید چرا که به نتایج نادرست منتهی شده و موجب نادیده گرفتن جزئیات در تحقیقات کیفی میشود. هوش مصنوعی اگر بادقت و همراه با تخصص انسانی استفاده شود، میتواند به طور شگفتانگیزی صنعت بازاریابی و تحقیقات بازار را متحول کرده، سرعت دستیابی به اطلاعات را افزایش داده و منجر به بینشهایی عمیقتر و غنیتر شود.