هر ۱۰۰۰ بازدید چند؟ مقایسه سیستم درآمدزایی آپارات و یوتوب
فهرست مطلب
مدتی است که پلتفرم آپارات نیز همانند رقیب غیرایرانی خود، یعنی یوتیوب امکان کسب درآمد را برای مخاطبان خود را فراهم کرده است. این درآمد از آنجایی که به صورت مستقیم وارد حساب کاربر میشود، جذابیت بالایی دارد. اما مهمترین تفاوتی که با یوتوب دارد عدم توانایی رقابت با میزان مبلغ دریافتی تولیدکنندگان محتوا از یوتیوب است.
شیوه کسب درآمد از آپارات
شیوه کسب درآمد از آپارات وابسته به درآمد این پلتفرم از نمایش تبلیغات است. به این صورت که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد سود حاصل از تبلیغات آپارات به تولیدکننده محتوای ویدئویی تعلق میگیرد. گفتنی است درصد تسهیم درآمد حاصل از کانال تولیدکننده محتوا، براساس میزان استقبال کاربران از محتوا محاسبه خواهد شد. البته این درصد در ابتدای هر ماه مورد بازبینی مجدد قرار گرفته و ممکن است مبلغ آن تغییر کند.
در یکی از پستهای اینستاگرامی آپارات گفته شده که هر ۱۰۰۰ بازدید در آپارات بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان درآمد دارد.
ورود به سیستم درآمدزایی آپارات
ورود به سیستم درآمدزایی آپارات مانند سیستم درآمدزایی یوتوب شرایطی دارد. اگر تولیدکننده محتوا شرایط زیر را دارا بود، میتواند از طریق پلتفرم آپارات برای کسب درآمد درخواست خود را ثبت کند:
- محتوای تولیدشده باید حتما ویدئویی باشد.
- تولیدکننده محتوا باید حداقل ۲۰۰ دنبالکننده داشته باشد.
- محتوای تولیدشده باید طی سه ماه اخیر حداقل ۳ هزار ساعت نمایش یا به اصطلاح watch time داشته باشد.
البته که یکی از ویژگیهای کسب درآمد از این پلتفرم داخلی، این است که امکان برداشت درآمد کسب شده از آن سادهتر از نمونههای خارجی است. به گونهای که تولیدکننده محتوا میتواند در هر روز از ماه، درخواست برداشت وجه از درآمد خود را ثبت کند. وجه درخواستی، حداکثر پس از یک هفته کاری به حساب بانکی او واریز خواهد شد. با توجه به ایرانی بودن این پلتفرم، مسائلی مانند مشکلات نقد کردن درآمد هم وجود ندارد. با این حال در مقایسه با درآمد دلاری یوتیوب همچنان درآمدی که از تولید محتوا در آپارات به دست میآید، عدد پایینی خواهند بود.
شیوه کسب درآمد از یوتیوب
سعید مسلمی، مدیرعامل زیگزاگ نتورک فارسی درباره شیوه کسب درآمد از یوتوب به دیام برد گفت: «یک Creator ایرانی مانند بقیه Creatorهای دنیا میتواند با توجه به شرایط استاندارد یوتیوب از آن درآمد داشته باشد. مهمترین این شرایط، جذب ۱۰۰۰ سابسکرایبر و ۴۰۰۰ ساعت نمایش عمومی ویدئوها در طول مدت ۱۲ ماه است. البته، اگر Creator در حوزه ویدئوهای کوتاه (YouTube Shorts) فعال باشد، میتواند با جذب ۱۰۰۰ سابسکرایبر و ۱۰ میلیون بازدید ویدئوهای کوتاه در مدت زمان ۳ ماه به شرایط کسب درآمد از یوتیوب برسد. در حال حاضر و به لطف فیلترینگ یوتیوب، درآمد Creatorهای ایرانی به ازای هر ۱۰۰۰ نمایش ویدئوهای بلند بین ۲ تا ۸ دلار و به ازای هر ۱۰۰۰ نمایش ویدئوهای کوتاه بین ۱ تا ۱۰ سنت است.»
او اضافه کرد: «با توجه به تحریمها، دو راهکار عمده جلوی پای Creatorهاست. راه اول، در صورتی که افراد مورد اعتمادی در خارج از کشور دارند از آنها بخواهند اطلاعات هویتی و مالی خود را در اختیار آنها قراردهند که این روش با مشکلات قانونی همراه است. راه دوم که مورد استفادهی بسیاری از Creatorهاست، استفاده از خدمات شرکتهای MCN است که با استفاده از آن میتوانند در کنار خدمات جانبی، درآمد خود را در کشور دریافت کنند.»
به گفته مسلمی، در صورتی که ویدئوهای تولید شده مانند آموزش برنامه نویسی، آموزش گرافیک، محتوای حوزه خودرو، آشپزی و.. تخصصی باشند، تبلیغهای نمایش شده بر روی آنها ارزندهتر خواهد بود و در نتیجه درآمد کسب شده درآمد بالاتری است.او همچنین گفت: «البته ذکر این نکته لازم است که ویدئوهای تخصصی مخاطب خاص و محدودتری نسبت به ویدئوهای حوزه سرگرمی دارند.»
ورود به سیستم درآمدزایی یوتیوب
پیشنیاز برداشت درآمد یوتیوب این است که درخواست monetize و مشارکت با طرح پارتنر یوتیوب پذیرفته شود. برای پذیرش در این طرح نیز لازم است:
- تولیدکننده محتوا حداقل ۱۰۰۰ Subscriber یا دنبالکننده داشته باشد.
- در ۱۲ ماه گذشته، Watch Time یا مدتزمان تماشای ویدیوها ۴۰۰۰ ساعت باشد
- یک حساب google adSense برای خود ایجاد کند.
پس از عضویت در طرح پارتنر یوتیوب، تولیدکننده محتوا میتواند monetize و کسب درآمد از یوتیوب را با نمایش آگهیهای تبلیغاتی آغاز کند که به دو شیوه انجام میشود:
CPM: تعرفهٔ دریافتی بابت ۱۰۰۰ بار نمایش: میتواند بر مبنای هر ۱۰۰۰ view یا بازدید درآمد کسب کند.
CPC: تعرفهٔ دریافتی بابت هر کلیک: میتواند بر مبنای نرخ کلیکها روی آگهیهای صفحه یا ویدیوهایتان درآمد کسب کند.
میتوان گفت کماکان آپارات یک پلتفرم بومی بوده و سازوکارهای سیستم درآمدزایی آن برای کاربران ایرانی سادهتر است و افراد میتوانند در مدتزمان کوتاهی درآمد خود را دریافت کنند. با این حال میزان درآمد دریافتی نیز مهمترین دغدغه برای تولیدکنندگان محتوا است. به تبع این موضوع، یوتیوب با درآمدهای جذاب دلاری خود با وجود تحریمها همچنان میتواند انتخاب جذابتری برای تولیدکنندگان محتوا برای تولید محتوای ویدئویی به شمار رود.