بررسی چالشها و راهکارهای اپلیکیشنهای iOS برای موفقیت در ایران!
فهرست مطلب
به طور معمول پیش از شروع یک مسیر، سوالی که مطرح میشود “چطور” است. چطور میتوان محصولی که میخواهیم را ساخت؟ چطور میتوانیم آن را به خوبی معرفی کنیم؟ در واقع، سوال اصلی ما در ابتدای مسیر این است که چطور به موفقیت برسیم؟
منابع زیادی برای پاسخ به این سوال وجود دارد، اما یکی از بهترین منابع استفاده از تجربیات افرادی است که مسیر موفقیت را از صفر طی کردهاند. آشنایی با چالشها، راهکارها و فراز و نشیبهای یک پروژه واقعی که در محیط مشابه با بیزینس ما اتفاق افتاده است، میتواند دید بهتری نسبت به آینده و مسیر پیشرو به ما بدهد.
از این رو، قصد داریم در این نوشتار به بررسی مسیر اپلیکیشنهایی بپردازیم که نه تنها در حوزه خود به موفقیت دست یافت,هاند، بلکه توانستهاند مسیر رشد پایداری را ایجاد کنند.
پسرخوانده
استودیوی بازیسازی پاییزان در سال 1393 توسط محمد زهتابی، سیاوش جعفرزاده و رامین لامیان تأسیس شد. شاید نام این استودیو کمتر به گوش رسیده باشد، اما بازیهای معروفی مانند “پسرخوانده” و “باغ نگار” که ساخته این استودیو هستند، حتماً برای شما آشنا خواهند بود. بازی “پسرخوانده” که اولین پروژه این استودیو محسوب میشود، در سال 1395 منتشر شد و تاکنون بیش از 20 میلیون بار دانلود شده است.
میلاد دلاوری، مدیر تولید بازی “پسرخوانده”، اشاره میکند که ایده اولیه بازی زمانی شکل گرفت که بازیهای استراتژی مانند کلش آف کلنز و کلش رویال در ایران با استقبال زیادی مواجه شده بودند و کمبود یک بازی استراتژیک ایرانی احساس میشد. به همین دلیل، استودیو پاییزان تصمیم به ساخت “پسرخوانده” گرفت؛ یک بازی استراتژیک با حال و هوای ایرانی و نوستالژیک که حتی پس از گذشت 7 سال از انتشار آن، همچنان موفق و پرطرفدار است.
اپلیکیشن زیره
اپلیکیشن “زیره” در حوزه ارائه رژیم و یک کالریشمار است. ایده این اپلیکیشن در آبان ۹۷ مطرح و در اسفندماه ۹۸ متولد شد. از آن زمان تاکنون، توانسته است به دومین اپلیکیشن موفق حوزه رژیم با ۱.۵ میلیون دانلود و ۴۰۰ هزار کاربر فعال تبدیل شود. به گفته علیرضا علیخواه، مدیر مارکتینگ اپلیکیشن “زیره”، بزرگترین چالش آنها از ابتدا تا امروز، عدم آشنایی مخاطبین با مفهوم کالریشماری بوده است!
اپلیکیشن آیرستوران
اپلیکیشن “آیرستوران” در حوزه HoReCa (هتل، رستوران و کافه) است. فعالان این حوزه میتوانند تمامی نیازهای خود را از خرید و فروش ملک تا یافتن کارفرما و کارجو برطرف کنند. ایده اپلیکیشن “آیرستوران” توسط حمیدرضا ملکی مطرح و در فروردین ۱۴۰۳ وارد بازار شد. به گفته حمیدرضا ملکی، تنها با گذشت یک هفته از معرفی اپلیکیشن، اولین مخاطبین جذب شدند، درآمد حاصل شد و در ۳ ماه به ۱۰۰۰ دانلود نسخه iOS رسیدند.
باغ نگار
بازی “باغ نگار” دومین بازی موفق استودیوی پاییزان، تنها 34 روز پس از انتشار و بدون هیچ فعالیت مارکتینگی توانست به 100 هزار و در مدت کمتر از سه ماه به تعداد 200 هزار دانلود ارگانیک دست یابد.
این بازی ترکیبی هوشمندانه از مکانیک Match3، بازسازی و یک داستان عاشقانه متناسب با فرهنگ ایرانی است که پس از گذشت 5 سال از انتشار توانسته به 10 میلیون دانلود برسد.
به گفته علی افروغه، مدیر تیم “باغ نگار” حجم کم کاربران iOS در ایران و محدودیت ادنتورک های ایرانی در دسترسی به این کاربران، یکی از بزرگترین چالش های “باغ نگار” در مسیر رشد این بازی بوده است.
حال، برمیگردیم به سوال اول: چطور؟ با تمام وجود چالشهایی که از کنترل ما خارج هستند، میتوان موفق شد؟ برای پاسخ به این سوال، در ادامه با ما همراه باشید تا متن مصاحبه اپ استور سیب ایرانی با برخی از پرمخاطبترین اپلیکیشنهای آن را بخوانیم.
میلاد دلاوری از تیم “پسرخوانده” میگوید:
“در ابتدا که ما شروع کردیم، بیشترین توجه ما به سلیقه مخاطبین بود. ما هنوز هم به سلیقه مخاطب خود اهمیت میدهیم و سعی میکنیم بازی را به نحوی بهینه کنیم که مخاطبی که بازی استراتژی با تم نوستالژی را میپسندد، بتواند به راحتی و با سناریوی موردنظر خود بازی را مدیریت کند. به طور کلی، بازی “پسرخوانده” یک بازی free-to-play است، ولی ویژگیهایی وجود دارد که اگر مخاطب مایل باشد، میتواند با پرداخت هزینه به عملکردها سرعت ببخشد یا مورد خاصی را بهبود دهد. اما بزرگترین چالشی که همواره با آن دست به گریبانیم، نسخه iOS است. با این که نسخه iOS و اندروید بازی “پسرخوانده” تفاوتی در عملکرد ندارند، ولی موضوع محدودیتها در ساخت نسخه iOS ما را درگیر کرد. از طرفی، عدم وجود یک منبع ایرانی برای پاسخ به سوالات ما موضوعی بود که مشکلات را دوچندان میکرد، اما ما با تیمسازی قوی و همکاری توانستیم آن را پشت سر بگذاریم و در این مسیر بسیار آزمون و خطا کردیم.”
علیرضا علیخواه، مدیر مارکتینگ “زیره”، میگوید:
“بزرگترین چالش “زیره” از ابتدا تا امروز که ما توانستهایم به ۱.۵ میلیون نصب برسیم، همواره موضوع عدم آگاهی افراد در مورد مفهوم کالریشماری بوده است. به طور معمول، این مفهوم با رژیمهای سخت اشتباه گرفته میشود. ولی ما با استفاده از راههای فرعی و مفاهیمی که برای مخاطب آشناتر هستند، تبلیغات خود را پیش میبریم و سپس کم کم مخاطب با مفهوم کالریشمار آشنا میشود. به طور کلی، راهحلی که ما برای پیشبرد اهداف خود استفاده کردیم، سادهسازی مسیر مخاطب بود. ما همواره تصمیمات خود را بر اساس دیتا میگیریم و در این راستا حتی به سیستمهای اتریبیوشن اکتفا نکردهایم و با کمک بخش فنی، گزارشاتی را که مورد نیاز بود ایجاد کردیم. اخیراً بر اساس همین دیتا و تحلیل آن، تغییرات عمدهای را در رابط کاربری اپلیکیشن ایجاد کردیم که نتایج بسیار مثبتی داشت و هم اکنون حدود ۴۰۰ هزار کاربر فعال داریم. موضوع دیگری که بیشتر در مورد نسخه اندروید ما را درگیر میکند، مسئله فیلترینگ است. با فیلتر شدن گوگل پلی، بازار تبدیل به مهمترین کانال ما برای جذب شد و انحصاری که در پی فیلترینگ به وجود آمد، باعث شد بازار ۱۵ درصد از هر تراکنش را طلب کند و ۱۰ درصد نیز مالیات کسر شود. بدین ترتیب، ما ۲۵ درصد از سود خود را از دست میدهیم. ولی این مشکل در رابطه با نسخه iOS مطرح نیست و “زیره” در استورهایی مانند سیب ایرانی هم به صورت تحت وب و هم به صورت نیتیو موجود است و ما در حال جذب کاربر هستیم. علاوه بر استفاده از دیتا، افراد تازهکار با رعایت چند نکته میتوانند به موفقیتهای خوبی دست پیدا کنند. فضای استارتاپی ایران نسبت به سالهای گذشته تغییرات زیادی را تجربه کرده است. امروز حجم سرمایهها به شدت کاهش یافته است، پس باید دقت کنند که ایدههایی که مطرح میکنند بر اساس نیاز جامعه باشد، نمونه خارجی یا تست شده داشته باشد و زود بازده باشد. البته اگر پیش از راهاندازی یک استارتاپ مدتی را به کارمندی و کسب تجربه مشغول باشند، بهتر است چرا که به عقیده من، تجربههایی از این دست درصد خطا و اشتباه را کاهش میدهد.”
حمیدرضا ملکی در مورد “آیرستوران” میگوید: «ما با اپلیکیشن خود در داخل ایران مشکلی نداریم. در واقع، محصولی که تولید کردهایم به علت یونیک بودن و همچنین رفع نیازهای اساسی این حوزه به سرعت و به صورت ریفرال رشد کرد و هم اکنون نیز در حال ادامه دادن به مسیر خود است. با این که ما هرگز فعالیت مارکتینگ نداشتهایم و فقط نسخه اندروید را در بازار و نسخه iOS را در سیب ایرانی منتشر کردهایم، توانستیم در مدت زمان کمی (حدوداً ۳ ماه) به ۱۰۰۰ دانلود نسخه iOS دست پیدا کنیم. ما زمان زیادی را صرف بررسی نظرات دریافتی از کاربرانی کردیم که به طور ارگانیک جذب شدند تا بتوانیم بر اساس فیدبکها، محصول را بهبود بخشیم و در ایران مخاطبین بیشتری جذب کنیم. افراد تازهکار باید بدانند برای موفقیت باید سمج باشند! ناامید نشوند و باور داشته باشند که برای یک رسالت پا به این دنیا گذاشتهاند و باید آن را انجام دهند.»
علی افروغه در مورد “باغ نگار” عنوان میکند: از ابتدای مسیر رشد “باغ نگار” تا به الان، همیشه با حجم کم کاربران iOS در ایران چالش داشتهاند و علیرغم آوردهی مالی قابل توجه کاربران iOS در مقایسه با اندروید، سرمایهگذاری در این بخش پر ریسک بودهاست.
“راه حل مشخصی برای این چالش نمیتوان در نظر گرفت و ما همواره در حال آزمون و خطا برای راه حلهایی در جهت جذب بیشتر کاربران iOS هستیم. راه حلی که به شخصه از آن نتیجه گرفتهایم، استفاده از ادنتورکهای خارجی است زیراکه ادنتورکهای داخلی از ظرفیت مناسبی برای جذب یوزرهای iOS برخوردار نیستند و در این مسیر بهینه سازی رخ ندادهاست. البته برای رسیدن به موفقیت راههای زیادی وجود دارد ولی نکتهای که باعث موفقیت ما شد، داشتن الگوی مناسب بود. افراد تازهکار باید به این نکته دقت کنند که در ابتدای مسیر پیداکردن الگوی مناسب و پیروی از آن کمک کننده است و 10 الی 20 درصد خلاقیت میتواند کافی باشد. در ادامهی مسیر نقش خلاقیت پررنگتر خواهد شد و توجه به بازخوردهایی که دریافت میکنند میتواند کمک کننده باشد.”
میلاد دلاوری از تیم “پسرخوانده” پیشنهاد میدهد که مسیر دسترسی کاربر به اپلیکیشن بهینه شود.
او میگوید: «یکی از چالشهای اصلی این استودیو، کمبود کاربران iOS در ایران بود. برای مقابله با این مشکل، پاییزان بازی خود را در تمامی استورهای خارجی و ایرانی مانند اپ استور و سیب ایرانی منتشر کرد تا کاربران iOS را نیز جذب کند.»
دلاوری تأکید میکند که کاربران iOS معمولاً انتظارات بالاتری دارند، اما توصیه او به توسعهدهندگان تازهکار این است که با تحلیل دادهها و تصمیمگیریهای درست، خود را ناامید نکنند و همواره پیشرو باشند.
در این نوشتار سعی شد تا با استفاده از مصاحبهای که اپ استور سیب ایرانی با اپلیکیشنهای منتخب خود انجام داده است، داستانهایی که در پس زمینه موفقیت هر اپلیکیشن در حوزههای مختلف بود، بررسی شود تا راهنمایی هرچند کوتاه برای افرادی که در ابتدای مسیر خود هستند، بدست آید و به سوال “چطور میتوان در صنعت اپلیکیشن موفق شد؟” پاسخ داده شود.