تاریخچه اجاره خودرو در ایران از کجا شروع شد؟
فهرست مطلب
تاریخچه اجاره خودرو در ایران از کیش شروع شد و امروز بهترین شرکتهای اجاره خودرو در ایران توانستهاند انواع خودروهای اقتصادی و لوکس را به مسافران ارائه دهند.
تاریخچه اجاره خودرو در ایران؛ از یک تفریح لوکس تا رفع نیاز روزمره مسافران
اجاره خودرو در ایران از جزیره کیش و سپس قشم شروع شد. دلیل اصلی اجاره خودرو برای مسافران در این دو مکان، داشتن یک تفریح لوکس بود. رونق اجاره خودروهای لوکس گذرموقت در کیش و قشم باعث شد که پای این خودروها به تهران نیز باز شود.
در اواسط دهه هشتاد، برخی افراد تعدادی خودروی لوکس گذرموقت خریداری کردند و در تهران مشغول به اجاره این خودروها شدند. پس از مدت کوتاهی که تعداد خودروهای گذرموقت در تهران افزایش یافت، دولت وارد عمل شد و رانندگی با آنها را برای افراد به جز مالکین ممنوع اعلام شد. بنابراین اجاره خودروهای گذرموقت عملاً از رده خارج شد.
در همین حین، چندین شرکت رسمی اجاره خودرو در تهران، شروع به فعالیت کردند و خودروهای لوکسی را اجاره دادند که پلاک ملی داشتند. بنابراین میتوان گفت که تا حدود ۱۵ سال پیش خودروهای لوکس تنها برای تفریحات لاکچری در خیابانهای تهران اجاره داده میشدند، به طوری که افراد حتی نمیتوانستند با خودروها از تهران خارج شوند.
باتوجه به اینکه تعریف اجاره خودرو در ایران در حال متحول شدن بود، در سالهای ۹۰ الی ۹۳ دو شرکت به نامهای یوروپکار فرانسه و اجاره خودرو سعادت رنت در بازار کار ایران شروع به فعالیت کردند. شعار اصلی این دو شرکت باتوجهبه تفاوت کاربرد اجاره خودرو در خارج از ایران، پوشش دادن نیازهای حملونقل مسافران و گردشگران خارجی و ایرانی به صورت کارآمد و کاربردی بود.
با اعمال تحریمها در سال ۱۳۹۶، شرکت یوروپکار فعالیت خود را متوقف کرد و شرکت اجاره خودرو سعادترنت تبدیل به تنها شرکتی شد که در سطح استاندارد بینالمللی در تهران به فعالیت خود ادامه داد. در سالهای بعدتر با توجه به حجم تقاضای مشتریان خود، شعب ایرانی و خارجی خود را در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، کیش و خارج از کشور مثل دبی، استانبول و مسقط گسترش داد.
با وجود رشد صنعت اجاره خودرو در ایران، این صنعت همچنان با مشکلات اساسی مواجه است. دلیل اصلی این مشکلات نیز افزایش میزان تقاضا در مقابل عرضه است. با وجود این که قیمت اجاره خودرو به دنبال افزایش قیمت خرید خودرو، همچنان تعدادهای شرکتهای با مجوز رسمی در ایران و تعداد خودروهای موجود در ناوگان آنها بسیار کم است؛ بنابراین برای رسیدن به استانداردهای بینالمللی و برطرف کردن این شکاف در سیستم حمل و نقل گردشگری ایران، به تلاش و ارائه راهکارهای بخش دولتی و خصوصی نیاز داریم.