مراحل برندسازی کسبوکار
فهرست مطلب
اگر بدانید چطور و طی چه مراحلی باید یک برند قدرتمند بسازید، در واقع اولین گام برای شروع یک کسب و کار موفق است. با این حال باید دانش کافی در این زمینه را داشته باشید تا بتوانید یک فرآیند طولانی و پیچیده را طی کنید. برند یک مفهوم غیرملموس است که به کسب و کارها هویت متمایز میبخشد و به مشتریانتان کمک میکند تا بهتر محصولات شما را بشناسند. اگر بخواهید ارزشها و ایدههای شرکت خود را خوب جلوه دهید، حتما به شناخت مراحل برندسازی کسب و کار نیاز دارید. این دقیقا همان چیزی است که بسیاری از مشاغل نسبت به آن بیتوجه هستند.
گام اول: تعریف اهداف و ارزشهای تجاری
قبل از اینکه مراحل برند سازی کسب و کار را شروع کنید، ابتدا باید اهداف و ارزشهای آن را مشخص کنید. در واقع این مرحله برای درک بهتر اهداف بزرگتر شرکت و انجام اقدامات برای اجرای آن ضرورت دارد. برای تعریف اهداف و ارزشها به نکات زیر دقت داشته باشید:
- چشماندازها و اهداف بلند مدت شرکت را در دو تا سه جمله به طور خلاصه شرح دهید.
- ماموریت خود را از شروع کسب و کار مشخص کنید که محصولات شما چگونه روی مشتریان تاثیر میگذارند و مراحل لازم برای دستیابی به چشمانداز را توضیح دهید.
- اصول و منشور اخلاقی را که همه کارکنان در عملیات روزانه باید از آن پیروی کنند، مشخص کنید.
گام دوم: تحقیق در مورد مخاطبان هدف
یکی دیگر از مراحل برندسازی کسب و کار جستجو در مورد مشتریان بالقوه است تا بدانید آنها چه میخواهند و شما چطور میتوانید آنها را جذب کنید. نمایش خیالی از مشتریان ایدهآل و بررسی شخصیت کاربران و مشتریان رقبا در شبکههای اجتماعی یکی از بهترین راهها برای انجام تحقیقات بازار است.
اگر در حال حاضر تعدادی مشتری دارید، باید اطلاعات جمعیتی آنها از قبیل سن، موقعیت مکانی و جنسیت آنها را مشخص کنید. اما اگر هیچ مشتری ندارید و صاحب کسب و کار کوچک و جدیدی هستید، باید در بازار یک گروه خاص را انتخاب کرده و آنها را به عنوان مشتریان هدف خود قرار دهید. با بررسی این افراد میتوانید نیازها، علایق، نقاط درد و الگوهای رفتاری آنها را مشخص کنید.
گام سوم: تجزیه و تحلیل رقبا
در سومین مرحله از برند سازی کسب و کار باید رقبا را پیگیری و از طریق آنها شکافهای بازار و فرصتهای جدید را پیدا کنید. آنالیز رقبا به شما کمک میکند از موفقیتهای آنها الهام بگیرید و از شکستهای احتمالی خود جلوگیری کنید.
اما برای اینکه بتوانید رقبای کسب و کار خود را پیگیری و آنالیز کنید، لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید:
- یک کلمه کلیدی مربوط به شغل خود را در گوگل، لینکدین یا اینستاگرام دنبال کنید و منتظر نتایج جستجو باشید.
- حالا میتوانید در بین لیستی که برایتان نمایش داده شده است، اطلاعات لازم را از هر کسب و کار بدست آورید.
- حضور رقبا در وب سایت، صفحه در شبکههای اجتماعی و … کار شما را آسانتر میکند.
گام چهارم: تعیین موقعیت برند
موقعیتیابی به شما کمک میکند تا کسب و کار خود را از رقبایتان متمایز کنید و یک ارزش پیشنهادی منحصر به فرد ایجاد کنید. برای این کار باید مزیتها و ویژگیهای کلیدی را که سایر شرکتها ارائه نمیدهند، پیدا کنید:
- قیمتهای مقرون به صرفه که برای بسیاری از مشتریان جذاب است.
- محصولات جدید با خلاقیتهای منحصر به فرد میتواند کسب و کار شما را از رقبا متمایز کند.
- ارائه خدمات عالی، پشتیبانی 7/24 به مشتریان مشکلات آنها را حل میکند.
- درجه بندی محصولات از ارزانترین تا گرانترین محصولات برای به دست آوردن مشتریانی از تمامی اقشار در این راه موثر است.
گام پنجم: ایجاد ارتباط برندسازی موثر
یکی دیگر از مراحل برندسازی کسب و کار داشتن استراتژی ارتباطی روشن و موثر است تا پیامها را منتقل کرده و ارزشهای خود را با مشتریان به اشتراک بگذارید. در این مرحله باید یک نام تجاری به یاد ماندنی، شعار جذاب و یک داستان عالی داشته باشید.
اگر تاکنون نام تجاری انتخاب نکردهاید، باید برای انتخاب آن به نکات زیر دقت داشته باشید:
- اسمی را انتخاب کنید که در ذهن مردم بماند.
- نام برند باید با کسب و کار (خدمات / محصولات) شما مرتبط باشد.
- دو کلمه را با هم ترکیب کنید تا یک کلمه زیبا از دل آن بیرون بیاید. به عنوان مثال، برند نتفلیکس اصطلاحات «net» به معنای اینترنت و «flick» به معنای «فیلم» را با هم ترکیب کرده است.
برای کوتاه کردن نام های طولانیتر از کلمات اختصاری استفاده کنید. شما هم با نام BBC آشنا هستید، اما شاید ندانید که این برند مخفف British Broadcasting Corporation است.
برای انتخاب نام برند میتوانید از ادبیات، فرهنگ عامه مردم یا زبانهای خارجی نیز استفاده کنید. اساطیر باستانی و الههها نیز میتوانند الهامبخش شما برای انتخاب نام برند باشند.
گام ششم: طراحی هویت بصری برند
در قدم بعدی برای برند سازی کسب و کار باید از طریق عناصر بصری از جمله لوگو، پالت رنگ و فونت هویت بصری برند را تعریف کنید. در این مرحله باید به نکات زیر هم دقت داشته باشید:
- یک لوگوی به یاد ماندنی برای برند خود ایجاد کنید که با لوگوی سایر برندهای متفاوت و برای مخاطبان قابل تشخیص باشد.
- طراحی برند بوک حرفه ای می تواند هویت بصری برند شما را به بهترین شکل نشان دهد.
- زمان طراحی وب سایت از یک رنگ مناسب استفاده کنید. مطالعات نشان میدهد که رنگها در شناخت برند تا 80 درصد موثر هستند و 85 درصد از تصمیمات خرید مصرفکنندگان تحت تاثیر رنگ قرار میگیرد.
- در انتخاب تایپوگرافی دقیق باشید. فونتها میتوانند طراحی شما را جذابتر کنند.
- عناصر بصری باید شخصیت برند را به خوبی نشان دهند.
- بررسی نقاط ضعف هویت بصری رقبا نیز میتواند کمک زیادی به شما کند.
گام هفتم: برندسازی وب سایت شرکت
تمام کسب و کارها این روزها به یک سایت نیاز دارند. حتی فعالیت در شبکههای اجتماعی نمیتواند به تنهایی اعتبار یک برند را نشان دهد. در واقع یکی از مهمترین مراحل برندسازی کسب و کار طراحی سایت است. شما میتوانید با پلتفرمهایی مثل وردپرس یک سایت آسان و قابل تنظیم برای خود بسازید.
گام هشتم: حفظ شهرت برند
اگر همه این مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشتید و توانستید تا حدودی برای برندتان شهرت و اعتبار بدست آورید، باید برای حفظ آن تلاش کنید. در این صورت باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:
- باید کیفیت محصولات خود را ادامه دهید و با این فکر که را مشتریان مورد نظر را بدست آوردهاید، پس کیفیت را کم یا قیمت را بالا ببرید، از سرتان بیرون کنید.
- مدام رقبا را رصد کنید تا در صورت پیشرفت آنها شما نیز برای بهبود خدمات یا محصولات خود اقدامات لازم را انجام دهید.
- به انتقادات و پیشنهادات مشتریان دقت کنید. صفحه ارتباط با واحد مشتریان را در سایت خود راهاندازی کنید تا در صورتی که مشتریان از یک محصول شما رضایت نداشتند به راحتی بتوانند مشکل خود را با شما در میان بگذارند.