اندرمصائب برنامهریزی و بودجهبندی در مارکتینگ به قلم علیرضا داننده، مدیر توسعه بازار مگنت
یکی از نشانههای توسعه نیافتگی در کشور ما نداشتن آمار و اطلاعات درست و با جزییات در حوزه های مختلف اقتصادی-اجتماعی است .
به شکل کلیتر، امروزه لازمه حکمرانی خوب وجود نظام آماری متقن، شفاف و پاسخگو است و اساسا هیچ برنامهریزیای در سطح کلان و یا خرد بدون وجود آمار و اطلاعات صحیح امکان پذیر نیست.
بنابراین برخورداری از آمارهای شفاف در همه امور، اعم از سیاستگذاری و برنامهریزی، تعیین اهداف و خطمشیها، تا آنجایی مهم است که بسیاری از کارشناسان، اطلاعات آماری را زیربنای همه برنامهریزیها به شمار میآورند و میزان توسعه یافتگی کشورها ارتباط تنگاتنگ با حجم و کیفیت آمار و اطلاعات تولید شده دارد.
متاسفانه در کشور ما اساسا مباحث آمارو اطلاعات در سطح کلان و یا حتی خرد، جدی گرفته نمیشده و همواره دستخوش سلیقههای فردی و گروهی و یا بیدانشی مدیران و تصمیمگیران مربوطه بوده است و از دولتهای نهم و دهم عملا دچار بحران شده و پارادیم جدید “آمارسازی” وارد پروسههای برنامهریزی شده و تا جایی پیش رفته که از آمار و اطلاعات در راستای منافع سیاسی و حزبی و پروپاگاندای دوران انتخابات ریاست جمهوری استفاده میشد و عملا روسای اصلیترین مرجع آمار و برنامهریزی کشور یعنی “مرکز آمار ایران ” بر اساس منافع باندی و حزبی انتخاب میشد.( نگاه کنید به آمار مربوط به تورم و بیکاری که در سال ۸۸ توسط رییس جمهور وقت ارائه میشد که عملا با آمار واقعی مراکز خصوصی و یا حتی سایر سازمان های ذیل دولت مثل بانک مرکزی حتی، تفاوت داشت. مثلا برای کاهش آمار بیکاری، مبنای شغل داشتن افراد را تغییر داده و کارگرانی که حتی یک ساعت در هفته هم کار میکردند وارد آمار شاغلین کرده بودند.)
با توجه به مواردی که در بالا گفته شد، در صحبتی که با دوستان مجموعه دیام برد داشتم و با توجه به فکتهایی مثل بحث تحریمها، کاهش تولید داخلی و به طور کلی کوچک شدن اقتصاد کشور، نظر خود را اعلام کردم و معتقدم با توجه به تمامی آیتمهای لازم برای برنامهریزی در حوزه مارکتینگ و تبلیغات شرکتها و مجموعههای اقتصادی، این بودجهها حالت انقباضی به خود گرفته است.