جای چه ابزارهای تکنولوژی بازاریابی در ایران خالیست؟
طی سالهای اخیر، تحریمها و قیمت بالای دلار، باعث شده تا کسبوکارهای ایرانی نتوانند از ابزارهای بازاریابی خارجی استفاده کنند. از ابزارهایی برای بهبود و رصد فعالیت در شبکههای اجتماعی گرفته تا ابزارهایی که به جمعآوری داده و تقسیمبندی مشتریان میپردازد. از ابزارهای روتین ایمیل مارکتینگ که تقریبا کل دنیا از میلچیمپ استفاده میکنند و دست ما از آن کوتاه است، تا Trackerهایی که متریکس و ادتریس ایرانی جایگزینشان شدهاند! اما در این گزارش نظر ۴ فرد صاحبنظر را پیرامون این پرسیدهایم، که پس از این سالها و ظهور این همه ابزار ایرانی در زمینه بازاریابی دیجیتال، هنوز چه ابزارهایی را کم داریم و مشابه داخلی آن ایجاد نشدهاست؟ در ادامه این گزارش با ما همراه باشید:
مهیار محمدی، مدیر مارکتینگ فلایتیو اعتقاد دارد که بزرگترین خلا در ابزارهای تکنولوژی بازاریابی، نبود ابزاری برای جمعآوری دیتاها از سرویسهای مختلف و ذخیره در یک فضای ابری، به عنوان یک دیتابیس مرجع است. او در اینباره توضیح میدهد: «ابزارهایی برای یکپارچه سازی دیتاهای مختلف در یک دیتابیس در ایران تقریبا وجود ندارد، از سوی دیگر مشابه خارجی آنها بسیار گران بوده و با توجه به محدودیتهای اخیر، بسیاری از آنها اعلام کردهاند که به کاربران ایرانی اجازه استفاده نمیدهند. تیمهای مارکتینگ به ابزاری نیاز دارند که بتواند API های 300 تا 500 سایت مختلف را جمعآوری و پیاده سازی کرده و در یک فضای ابری به عنوان دیتابیس ذخیره کند.»
او در ادامه با اشاره به تجربه استفاده از ابزارهای خارجی توضیح میدهد: «ما با Imprivata مذاکراتی مبنی بر استفاده از ابزارهای آن داشتیم که اشتراک سالیانه آن بین 15 تا 20 هزار دلار بود و این رقم بسیار زیادی برای یک استارتاپ به شمار میآید. اما نمیتوان نیاز شدید هر تیم دیجیتال مارکتینگ به این ابزار برای جمعآوری دیتا دقیق و ریل تایم نادیده گرفت.»
هادی فرصادی، مدیر دیجیتال مارکتینگ سابق تپسی با اشاره به این موضوع که ابزارهای ایرانی آتومیشن در ایران از کیفیت خوبی در قسمتهای داشبورد، UX و UI ، تحلیل دادهها برخوردار نیستند، میگوید: «با توجه به تحریمها و محدودیتهایی که برای کاربران ایرانی در استفاده از ابزارهای خارجی وجود دارد، فرصت خوبی برای ظهور ابزارهای با کیفیت است.» او در ادامه با تاکید بر این موضوع که حلقه گمشده در تولید ابزارهای ایرانی، نگاه مارکتینگی است، اضافه میکند: «برخی از استارتاپها در کنار فعالیت خود به تولید این ابزارها اقدام میکنند که این موضوع چند اشکال دارد، یکی اینکه هم محصول از کیفیت خوبی برخوردار نیست و هم اینکه استارتاپ از کار اصلی خود دور میماند. باید برای تولید این ابزارهای تیمهای جداگانه و به صورت تخصصی به آن بپردازند که محصول از نظر فنی، دیزاین، نگاه مارکتینگی، آنالیز مناسب، با کیفیت باشد.»
مینا چراغ، مدیر بازاریابی VOD بازار معتقد است که جای خالی ابزار یکپارچه دیجیتال مارکتینگ مانند گوگل ادز که در آن قدرت انتخاب نوع تبلیغات برای یوزرهای متفاوت وجود داشته باشد، در ایران حس میشود. او در این باره توضیح میدهد: «برای مثال گزارش رفتار کاربران از یک تبلیغات ویدیویی در اختیار شما قرار داده میشود، اما این کافی نیست زیرا که شاید کاربر از راههای دیگر هم با برند موردنظر اینترکشن برقرار کرده باشد. درواقع اطلاعات جامع از رفتارهای کاربران از تبلیغاتهای متفاوت در یک بستر وجود ندارد. در حالی که گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس این خدمات را ارائه میدهند.» به گفته او یکی دیگر از ابزارهایی که نیاز آن در ایران حس میشود، سیستم E-CRM است که البته نمونههای موفق آن در حال فعالیت است اما باهمتای خارجی خود فرق بسیاری دارند. در نهایت ابزاری برای اینکه بتوانیم رفتارهای کاربران را به صورت دقیق و چند وجهی به صورت یکپارچه دریافت کنیم در حال حاضر در ایران وجود ندارد.»
به اعتقاد هیرمند لشگری، مدیر مارکتینگ سکان داده، ابزارهای سئو مناسبی در بازار ایران وجود ندارد و به علت تحریمها هم خرید ابزارهای خارجی بسیار گران است. به گفته او جای خالی ابزارهایی مانند A-B TESTING ، Customer Data Platform و آنالیتیکس 360 در ایران کاملا حس میشود. او در این باره توضیح میدهد: «ابزار A-B TESTING ابزاری است که برای بهبود تجربه کاربری سایتها از آن استفاده میشود که در ایران جایگزین آن وجود ندارد. یا با توجه به اینکه روز به روز دیتاها پراکندهتر میشوند و جمعآوری سختتر میشود، نبود ابزار کاستومر دیتا پلتفرم Customer Data Platform بسیار حس میشود. ما قصد داشتیم در سکان با معیارهای واقعی این قابلیت را مشابه همتای خارجی آن ایجاد کنیم. شاید تعدادی هم باشند که ادعا دارند که ابزار CPD ارائه میدهند اما با معیارهای درست بسیار فاصله دارند.» او در ادامه میگوید: «ابزاری مشابه وبسایت آنالیتیکس 360 که بتواند دیتاهای بسیار جزئی را هم در اختیار دیجیتال مارکترها قرار دهد هم در ایران وجود ندارد. در حالی که این ابزار بسیار کاربردی است و با توجه به قیمتهای دلار و تحریمها، خرید ابزارهای خارجی بسیار گران است.»