گزارش چالش دوستی دلینو به قلم گلاره چگینی، سرپرست بازاریابی دلینو
فهرست مطلب
دلینو، به عنوان یک استارتآپ سفارش آنلاین غذا رسما در سال 1395 با سرمایهگذاری شرکت همکاران سیستم، بزرگترین شرکت نرمافزاری بخش خصوصی و شرکت سپیدز، ارائهدهنده نرمافزار فروش و حسابداری رستوران، بر روی طرح کسبوکار ۴ جوانِ متخصص در مهندسی کامپیوتر و علاقهمند به ارائه راهکارهای خلاقانه متولد شد. دلینو پلتفرم سفارش غذاست که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت دارد. در حال حاضر دلینو غیر از تهران در شهرهای کرج، قم، گرگان، یزد، ارومیه و بندرعباس فعالیت میکند.
ما به دنبال روشی برای افزایش آگاهی از برند دلینو برای مخاطب هدف بودیم و توانستیم در قالب یک کمپین دیجیتال آن را پیادهسازی کنیم. در این مقاله خلاصهای از اهداف، نحوه اجرا و دستاوردها را ارائه دادهایم.
با یک تیر، دو نشان زدیم
شناخت کاربران، از اطلاعات دموگرافیک و جمعیتشناسی گرفته تا رفتار خرید و سلیقه مشتری برای همهی کسبوکارها، به خصوص کسبوکارهای آنلاین، یک هدف بسیار مهم است که اجرای آن اغلب اوقات با پرسشنامههای کلیشهای انجام میشود که در سخاوتمندانهترین حالت با ارائه کدهای تخفیف سعی در قدردانی از شرکتکنندگان داریم.
از طرف دیگر، افزایش نرخ جذب کاربر هدفی بود که همیشه در دلینو به آن توجه داشتهایم، تلاش کردیم کمپینی با محوریت جذب کاربرهای هدف با بهینهترین هزینه و همچنین شناخت آنها طراحی کنیم.
ما از روش Gamification که در آن تجربهی خوبی داریم استفاده کردیم و توانستیم در قالبی جذاب پاسخها را از کاربران دریافت کنیم و از طریق وایرال مارکتینگ، از خود کاربران برای جذب کاربران جدید کمک بگیریم. از دلایل دیگر انتخاب این روش علاقه مخاطبین هدف ما به انجام چالش و بازی بود.
شرکت در در چالش دوستی دلینو ساده بود
این کمپین از ابتدای آذرماه ۱۴۰۰ به مدت دو ماه برگزار شد و شامل یک پرسشنامه شامل ۱۰ سؤال درباره موارد زیر بود:
شناخت سلیقهی غذایی | تکرار و حجم سبد خرید | علاقه به خرید آنلاین یا حضوری
شرکتکننده با پر کردن این پرسشنامه و ارسال لینک آن برای دوستانش آنها را به چالش دعوت میکرد. دوستی که دعوت شده بود انتخابهای کاربر را حدس میزد و میزان شناخت خود را به چالش میکشید، و یک کد تخفیف از دلینو میگرفت و خودش علاقهمند میشد پرسشنامهای را کامل و برای دوستانش ارسال کند. شخص دعوتکننده به تعداد افرادی که دعوت میکرد شانس شرکت در قرعهکشی میگرفت.
اهداف
- افزایش آگاهی از برند دلینو
- جذب کاربران جدید
- تحلیل و مطالعه سلیقه و علایق کاربران فعلی دلینو
- افزایش فروش با دادن کدهای تخفیف در طول مدت کمپین
اهداف کلی کمپین
- ایجاد ۱ میلیون View برروی صفحه Landing و وبسایت دلینو
- ۵۰ هزار شرکتکننده در کمپین
چه کانالهایی را برای تبلیغات انتخاب کردیم؟
برای تبلیغات این کمپین، همهی کانالهای دیجیتال مارکتینگ شامل تبلیغات کلیکی، ویدئویی، ایمیل مارکتینگ، اینفلوئنسر مارکتینگ، پیامک و … تست کردیم. بیشترین کارایی (نسبت هزینه به تعداد کاربر جذب شده) را در قسمت اینفلوئنسر مارکتینگ داشتیم.
در هفتهی اول کمپین ۲۰ درصد بودجهی اختصاص داده شده به کمپین را به ارزیابی کانالهای مختلف اختصاص دادیم. تبلیغات چالش دوستی دلینو شامل موارد زیر بود:
- بنر عادی
- بنر ریتارگتینگ
- همسان عادی
- همسان ریتارگتینگ
- پوش نوتیفیکیشن
- کانالهای تلگرامی
- اینفلوئنسرهای اینستاگرامی
- اینفلوئنسرهای توییتری
- پیامک
- ایمیل
- رپورتاژ
چه اینفلوئنسرهایی را برای تبلیغ این کمپین انتخاب نمودیم؟
سوالات این کمپین جنبهی شناخت شخصیتی هم داشتند به همین دلیل در انتخاب اینفلوئنسر سعی نمودیم با کسانی همکاری کنیم که با مخاطبانشان رابطهی شخصی نزدیکتری دارند. اینگیجمنت صفحات یکی از مهمترین شاخصهای انتخاب اینفلوئنسر بود. نحوهی ترغیب فالوورهای اینفلوئنسرها به گونهای بود که انگار در جهت شناخت اینفلوئنسر محبوبشان در این کمپین شرکت میکنند. از نکات جالب این تبلیغات استقبال بسیار زیاد اینفلوئنسرها برای ترغیب فالوورهایشان در پر کردن پرسشنامهی اختصاصیشان بود. اتفاق مد نظر ما افتاده بود، مخاطبان در چرخهی پر کردن پرسشنامهی خودشان و جمعآوری امتیاز شرکت در قرعهکشی یک آیفون سیزده قرار گرفتند.
سوالهایی که از مخاطبانمان پرسیدیم چه بود؟
سلیقهی کاربران چطور بود؟
آمارهای جذابی دربارهی سلیقهی غذایی کاربران در طول مدت کمپین ثبت شد، به عنوان مثال:
- غذای ایرانی مثل کباب و خورشت بیشترین طرفدار را دارد ولی غذای سلامت و رژیمی کمترین طرفدار.
- بیش از ۵۰ درصد از کاربرانی که در این کمپین شرکت کردند، هفتهای یک یا دوبار از رستوران یا فستفودها غذا تهیه میکنند.
- اکثر افراد وقتی دنبال رستوران خوب میگردند، ترجیح میدهند از دوستان خود سؤال کنند.
- بیشتر افرادی که غذای ایرانی را به عنوان انتخاب اول ترجیح میدهند، دوست دارند غذا را در جمع خانواده میل کنند، ولی این آمار برای کسانی که انتخابشان پیتزا و پاستاست، متفاوت است! آنها دوست دارند غذا را در جمع دوستان میل کنند.
- فقط ۲ درصد از افراد شرکتکننده دوست دارند در جمع افراد جدید غذا بخورند!
گزارش کمپین چالش دوستی دلینو
- بیش از یک میلیون بازدید از سایت دلینو در مدت دو ماه
- جذب بیش از ۴۵۰ هزار کاربر جدید در طول مدت چالش
- رشد ۵۰ درصدی بازدید از سایت دلینو در مقایسه با مدت زمان مشابه
- رشد ۷۵ درصدی نرخ جذب ماهیانه کاربر در مقایسه با مدت زمان مشابه
ممنون از انتقال تجربه. اگه امکان داره لطفا کل بودجه کمپین رو هم بگید چقدر بوده ؟
هیچ اشاره ای هم به تقلید از بیمه بازار برای این کمپین نکردین؟
وایرال مارکتینگ و گیمیفیکیشن اختراع و پتنت ثبت شده بیمه بازاره؟ بیمه بازار حتی کاراکتر برندش کپیه برادر.
این حرف شما مثل اینه که چون نوکیا گوشی دوربین دار زده دیگه هر کی گوشی دوربین دار زده از نوکیا تقلید کرده