تحلیل بیلبوردهای تبلیغاتی بخش ویدیوی بازار توسط سامان ابطحی مدیر مارکتینگ اسنپ مارکت
بخش ویدیوی بازار با ویژگی منحصربهفرد رایگانبودن اشتراک و نیمبهابودن اینترنت در حال فعالیت است. بازار برای معرفی هر چه بیشتر امکان تماشای ویدیو در بازار آن هم بهصورت رایگان و از طریق گوشی تلفن همراه با اینترنت نیمبها و در موقعیتهای مختلفی چون خانه، اتومبیل، وسایل نقلیه عمومی و… از بیلبوردهای تبلیغاتی متعددی در بخشهایی از شهر تهران، اصفهان و مشهد رونمایی کرده است.
اما این بیلبوردهای تبلیغاتی بازار به لحاظ طراحی، توانایی انتقال پیام به جامعه مخاطبان، جانمایی درست در سطح شهر، حضور در مشهد و اصفهان و… چقدر موفق عمل کردهاند؟ در گفتوگو با سامان ابطحی، مدیر مارکتینگ اسنپ مارکت این بیلبوردها را تحلیل کردهایم.
تماشای رایگان ویدیو در بازار
بازار تاکید ویژهای بر رایگانبودن تماشای فیلم و سریال و انیمیشن در بخش ویدیوی خود دارد و در بیلبوردها هم بر ویژگی رایگانبودن تمرکز کرده است. اما چقدر مخاطب بیلبوردها نزدیک به پیامی است که روی بیلبوردها (رایگانبودن فیلم و سریال برای همه مردم) دیده میشود. ابطحی در این مورد میگوید: نظر من این است که رایگانبودن بحث مهمی است و بازار روی نکته خوبی به اصطلاح سوار شده است.
سبز؛ رنگ جدید بازار
طراحی بیلبورد برای انتقال هرچه بهتر پیام، اهمیت زیادی دارد. حال این سوال ایجاد میشود که بازار در بیلبوردها خود تا چه اندازه توانسته با تکیه بر طراحی، پیام مورد نظر خود مبنی بر رایگانبودن ویدیوها را و اینکه در مکانهای مختلفی و با استفاده از گوشی تلفن همراه میتوان فیلم و سریال تماشا کرد، منتقل کند؟ مدیر مارکتینگ اسنپ مارکت در این باره تحلیلی کلی ارائه میکند و معتقد است که بازار در این کمپین سعی کرده چند کار را با هم انجام بدهد که این نکته ممکن است بر میزان موفقیت این کمپین تاثیر منفی بگذارد. در بازاریابی میگویند با راهاندازی یک کمپین یک هدف را دنبال کنید نه چند هدف را. چون ممکن است نتوانید به چند هدف همزمان دست پیدا کنید.
نکته خیلی مهم در مورد این بیلبوردها مربوط به استفاده از رنگ سبز است که بهنظر میرسد بازار قصد داشته تا ریبرندینگ خود را هم در این کمپین نشان بدهد. اما این کمپین، کمپین معرفی ریبرندینگ بازار نیست بلکه قرار است یک سرویس را معرفی کند.
ابطحی میگوید این رنگ سبز کمکی به هدف کمپین نمیکند. چون هنوز خود بحث ریبرندینگ و رنگ سبز بازار بهصورت گسترده به مخاطبان معرفی نشده که بدانند رنگ جدید بازار، رنگ سبز است. یعنی اگر لوگو و متن را از زیر تصاویر بیلبوردها بردارید، شاید کمتر کسی متوجه شود که این بیلبوردها متعلق به بازار هستند. چون خیلی جدید بوده و طیف وسیعی از مخاطبان در جریان این ریبرندینگ نیستند. بنابراین استفاده از رنگ سبز در این بیلبوردها استفاده درستی نبوده است. همچنین لوگوی بازار میبایست بزرگتر میبود. چون در وهله نخست مردم باید متوجه بشوند که این تبلیغ مال بازار است که سرویس VOD ارائه میکند.
تماشای رایگان ویدیوهای بازار در هر مکان و موقعیتی
معرفی موقعیتهای مختلف برای تماشای ویدیو پیام دیگر این بیلبوردهاست. یعنی در خانه، مترو، تاکسی و… پس این پیام را به مخاطب منتقل میکند که همه جا میتوان از این سرویس استفاده کرد. این مدیر مارکتینگ معتقد است که این مهمترین پیامی نیست که بازار میتوانست ارائه کند. چون موقعیتهای مختلفی که انتخاب کرده، این پیام را در خود دارد. وقتی مخاطب یک دیزاین را در جاهای مختلف تکرار شده میبیند، اثر پوزیشنشدن آن طرح را در ذهن بیشتر میکند. ولی وقتی میبینید که در طرحهای مختلف آورده شده، این اثر کمتر میشود. البته طرحهای مختلفشان به هم نزدیک است اما اینکه یک ویژوال ثابت داشته باشی، طبیعتا تاثیر کمتری دارد.
همچنین فضایی که به ویژوال موقعیت اختصاص دادهاند، فضای زیادی است. به نظر من این اولویت چندم است و بحث رایگانبودن و در دسترسبودن این سرویس در بازار اهمیت بیشتری دارد تا برجستهکردن موقعیتهای مختلف مثل خانه، مترو، تاکسی و…
ابطحی میگوید که هنوز آگاهی عمومی مردم از اینکه در بازار میتوانند بهصورت رایگان فیلم ببینند، ایجاد نشده است. بنابراین جاانداختن این پیامها نسبت به اینکه این سرویس چون در موبایل کاربران موجود است و میتوانند در همه جا از آن استفاده کنند، اولویت دارند. اما الان در این بیلبوردها اول داریم موقعیت را میبینیم و نه رایگانبودن یا سرویس فیلمدیدن در بازار را.
نکته دیگر مربوط به فیلمهایی است که انتخاب شدهاند که احتمالا فیلمهایی پرطرفدار در زمان راهاندازی این کمپین بودهاند و سعی شده که بخشهای مختلفی چون فیلم و سریال ایرانی و خارجی و انیمیشن نشان داده شود. اما میبایست فیلمها یا کارتونهایی انتخاب میشد که نماینده بهتری برای این ژانرها باشند. چون برخی را همه مردم نمیشناسند. اما تارگت بیلبوردها عموم مردم هستند. این نکات انتقادهای من از این بیلبوردهاست اما در کل این کمپین نمره خیلی خوبی میگیرد.
مزیتهای رقابتی بخش ویدیوی بازار
سرویس ویدیو بازار بر مزیت رقابتی رایگانبودن تاکید ویژهای دارد. روی بیلبوردها هم بر این مزیت رقابتی که رایگانبودن تماشای فیلم و سریال است، تاکید شده است. حال باید دید که این تاکید چقدر به موفقیت این بیلبوردها منجر شده است. بین مارکترها هم این بحث وجود دارد که آیا اول باید خود سرویس به خوبی معرفی شود یا در ابتدا ارزشها و مزیتهای آن گفته شود. به نظر ابطحی این دو میتواند همزمان اتفاق بیفتد. بهویژه اینکه در این بازار رقابت سختی وجود دارد. پس همزمانکردن معرفی این سرویس و ارزش پیشنهادی آن که جذاب هم است، اتفاق درستی است.
ویدیوهای بازار در دسترس عموم مردم
حجم و چگالی بیلبوردهای بازار در شهر مشهد و اصفهان بالاست و همچنین در مناطق پایین شهر تهران این بیلبوردها به وفور دیده میشوند؛ ظاهرا بازار اهداف خاصی را از نوع پراکنش بیلبوردها در مناطق پایین شهر تهران و شهرهایی چون اصفهان و مشهد دنبال میکند و دلایل ویژه خود را دارد. سامان ابطحی معتقد است که رایگانبودن این سرویس مهمترین دلیل حضور این بیلبوردها در مناطق پایینشهر تهران بوده است. ضمن اینکه در مشهد و اصفهان هم بحث نفوذ بازار مطرح است و احتمالا طبق تحقیقاتشان مارکت VOD در آن شهرها فعالتر است.