![بحران نیروی کار متخصص در حوزه بازاریابی جدی است 4 بحران نیروی کار متخصص در حوزه بازاریابی جدی است](https://dmboard.media/wp-content/uploads/2025/01/Cover-2-300x169.jpg)
در پرفروشترین روز کمپین بلکفرایدی، ۸۰ هزار سفارش در اسنپشاپ ثبت شد
![در پرفروشترین روز کمپین بلکفرایدی، ۸۰ هزار سفارش در اسنپشاپ ثبت شد 1 در پرفروشترین روز کمپین بلکفرایدی، ۸۰ هزار سفارش در اسنپشاپ ثبت شد](https://dmboard.media/wp-content/uploads/2025/02/cover-22.png)
فهرست مطلب
بازه بلکفرایدی برای برندهای بسیاری، بازهای پرکار برای انجام فعالیتهای تبلیغاتی و مارکتینگی است. امین سمیعی، مدیرعامل اسنپشاپ، در گفتوگو با دیام برد به بررسی تجربه این شرکت در کمپین بلکفرایدی امسال و تشریح فرآیند برنامهریزی و اجرای این کمپین، چالشهای موجود و نحوه مدیریت ترافیک بالا در روزهای اوج خرید پرداخته است. او همچنین در این گفتوگو به تأثیر تبلیغات دیجیتال و محیطی بر عملکرد کمپین و تخصیص بودجه به کانالهای مختلف مارکتینگ اشاره میکند. مشروح این گفتوگو را در ادامه خواهید خواند.
امین سمیعی در رابطه با اجرای کمپین بلکفرایدی در اسنپشاپ میگوید: «ما در کمپین بلکفرایدی امسال برنامهریزی را از ۳، ۴ ماه پیش از این مناسبت آغاز کردیم و با توجه به چالشهای اجرای کمپین در بازه، استرس و فشار زیادی برای این موضوع داشتیم. این استرس به قدری سازنده بود که توانستیم مقیاسی هفت یا هشت برابر سفارشات عادی روزانهمان را تجربه کنیم. در این برنامهریزی سعیمان بر این بود که نکاتی مانند اینکه هدف ما در این کمپین رسیدن به چه تعداد سفارش است و اینکه آیا انبار ما ظرفیت این تعداد آیتم را دارد یا اگر ندارد، این موضوع چقدر هزینهبر است، مورد بررسی قرار گیرد.»
سال آینده بودجه بیشتری به تبلیغات محیطی اختصاص خواهیم داد
او در رابطه با اینکه چرا اسنپشاپ در کمپین خود برخلاف برندهایی مانند دیجیکالا و اسنپپی و … به سراغ تبلیغات محیطی نرفت، میگوید: «ما در این کمپین از تبلیغات دیجیتال استفاده کردیم اما تبلیغات محیطی نداشتیم. به هرحال یکی از مهمترین موضوعات در تبلیغات، موضوع بودجه واحد مارکتینگ است. ما در اسنپشاپ هر شش ماه بودجهای را برای رشد در نظر میگیریم و بودجه مارکتینگ نیز تابعی از بودجه کلی است.»
![در پرفروشترین روز کمپین بلکفرایدی، ۸۰ هزار سفارش در اسنپشاپ ثبت شد 2 در پرفروشترین روز کمپین بلکفرایدی، ۸۰ هزار سفارش در اسنپشاپ ثبت شد 1](https://dmboard.media/wp-content/uploads/2025/02/امین-سمیعی.png)
سمیعی ادامه داد: «نکته دوم این است که چقدر از این بودجه به کانالهای مختلف مارکتینگ تخصیص داده شود. اینکه بودجه چقدر به کانالهای این چنینی اختصاص داده شود بسیار تابع صنعت است. در صنایعی مانند غذا یا تاکسی سهم ووچر همیشه باید بیشتر از این مدل از تبلیغات باشد.»
او اضافه میکند: «نکته سوم این است که سازمان در چه مرحلهای از منحنی رشد خود قرار دارد. به طور مثال ما در حال حاضر به لحاظ کیفیت سرویس با دیجیکالا که بازیگر شماره یک این حوزه است، تفاوت داریم و بازیگران دوم بازار با ارائه ووچرهایی مانند ارسال رایگان و تخفیف فاصله خود را بازیگر اول جبران میکنند و بدیهی است که هرچه در منحنی رشد خود جلوار برویم، سهم ووچر از بودجه ما کمتر خواهد شد و بودجه بیشتری به تبلیغات اختصاص داده میشود. من فکر میکنم سال اینده ما در جایی باشیم که تبلیغات ایمپرشنی و به صورت خاص بیلبوردی را بیشتر داشته باشیم.»
برای کمپین بلک فرایدی ۳۰ میلیارد بودجه داشتیم
محمدرضا موسوی، مدیر دیجیتال مارکتینگ اسنپشاپ نیز در پاسخ به این سوال که اسنپشاپ در کمپین بلکفرایدی خود چقدر بودجه داشت و در چه رسانههایی تبلیغات کرد، میگوید: «بودجه ما به صورت کلی ۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و برنامهریزی ما این بود که این بودجه در بین کانالهای اصلی ما در کمپین پخش شود. یعنی براساس برنامهریزیهای ما، حدود هشت میلیارد تومان به تبلیغات دیجیتال در فضای وبسایتها و اپلیکیشنها اختصاص داده شد؛ ۵ میلیارد تومان برای بحث ارتباطات در اساماس مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و کانالهای این چنینی صرف شد و حدود دو میلیارد نیز برای ساخت ویدیو در شبکههای اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ بودجه در نظر گرفتیم. البته حدود ۱۵ میلیارد تومان نیز برای ارائه پروموشنهایی از جنس incentive مانند ارسال رایگان و تخفیف و… در نظر گرفتیم.»
موسوی ادامه میدهد: «البته علاوه بر این موارد از رسانهها و فضاهای تبلیغاتی خود سوپراپ اسنپ استفاده کردیم که روزانه ۵ میلیون بازدید دارد و به ما کمک کرد ترافیک بیشتری وارد پلتفرم اسنپشاپ شود؛ علاوهبر این، سرویس جدیدی به نام هدهد به شکل پاپآپ به کاربران اسنپ نمایش داده میشود و تعداد زیادی از سفارشات ما در بازه بلک فرایدی از طریق این مدیوم بود. روی هم رفته، در بازه یک هفتهای از طریق ظرفیتهای سوپراپ حدودا ۷۰ میلیون پوشنوتیفیکشن و ۱۰ میلیون اس ام اس ارسال کردیم.
سمیعی نیز در این باره میگوید: «به نظر من رسانههایی که سوپراپ برای مارکتینگ در اختیار زیرمجموعههای خود قرار میدهد ۶۰ میلیارد ارزش دارد. امکاناتی که گروه اسنپ به صورت عملیاتی به ما میدهد بسیار خوب و برای کاهش هزینه مارکتینگ در برندهای زیرمجموعه اسنپ طراحی شده و ترافیک فوقالعادهای را ایجاد میکند.»
در پرفروشترین روز کمپین ۸۰ هزار سفارش داشتیم
سمیعی در رابطه با استراتژی این برند برای مدیریت و کنترل ترافیک ورودی به این پلتفرم توضیح میدهد: «ما در پرفروشترین روز این کمپین، ۸۰ هزار سفارش و در پربازدیدترین ساعات، ۶۰۰ هزار سشن در ساعت و سه میلیون سشن در روز داشتیم. نکته قابل توجه این است که بخش با کیفیتی از این ترافیک، از سوپراپ وارد شد. از دید من مدیریت این حجم ترافیک که ۱۰ برابر روزهای عادی پیش از کمپین بود، دو بخش داشت. تیم فنی ما از ۵ ماه قبل از بلکفرایدی تلاش کرد که نقاط قابل بهبود و چالشزای بلکفرایدی سالهای پیشین را شناسایی کرده و بهبود بدهد و بخش پروداکت و مارکتینگ نیز بسیار خوب عمل کردند که بیشترین میزان کلیک و بازدید را بگیریم.»
در یکسال گذشته، حجم فروش ما شش برابر شده است
او در رابطه با اینکه چه تعداد از سشنها به خرید تبدیل شدند و اسنپشاپ در حال حاضر چه میزان سفارش روزانه دارد، میگوید: «اسنپشاپ نسبت به سال گذشته از لحاظ تعداد سفارش، تقریبا سه برابر و به لحاظ حجم فروش شش برابر شده است. سال پیش تیم برای اینکه به خیلی از تارگتها برسند فیچرهایی مانند ارسال رایگان و … در نظر گرفته بودند؛ اما نکته اینجاست که زمانی که شما از چنین پروموشنهایی استفاده میکنید، میانگین تعدادی و ریالی سبد خرید کاربران کاهش پیدا میکند و در حال حاضر چنین اقداماتی ترجیح ما نیست و بهتر است که تیم بجز در بازههای خاص به سراغ این ابزارها نرود. آمارهای ما نشان میدهد که پس از کمپین بلکفرایدی کاربران ۳۰ الی ۴۰ درصد بیشتر در سوپراپ اسنپ روی آیکون اسنپشاپ کلیک میکنند و این موضوع نشان میدهد که اگاهی از برند ما هم افزایش داشته است.»
سمیعی همچنین براین باور است که دو کسبوکار اسنپشاپ و اسنپپی در تضاد باهم نیستند. او در این باره میگوید: «به نظر من گروه اسنپ به درستی تصمیم گرفته است که این دو کسبوکار را از هم تفکیک کند. این دو برند میتوانند به هم کمک کنند ولی اگر از هم جدا نباشند، با توجه به مقیاس بزرگ هردوی آنها، یکی ممکن است دیگری را شهید کند.»
دیجیکالا را رقیب خود نمیدانیم
سمیعی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا اسنپشاپ، دیجیکالا را رقیب خود میداند؟ میگوید چنین مقایسهای کار درستی نیست و ما دیجیکالا را رقیب خود نمیدانیم. او در این رابطه توضیح میدهد: «واقعیت این است که برخلاف حوزههایی مانند تاکسی آنلاین یا سفارش غذا که با بنچمارکهای جهانی فاصلهای نداریم و کسبوکارهای رقیب برای افزایش سهم خود از بازار، باید از رقیبشان سهم بگیرند، ایکامرسها نسبت به بنچمارکهای جهانی، سهمشان از بازار کوچکتر است و همه پلتفرمهای تجارت الکترونیک به دلیل رگولاتوریهایی که در این حوزه انجام شده، روی هم ۵ الی ۶ درصد از این بازار سهم دارند. بازار آفلاین نسبت به ما مزیتهای ساختاری دارد و ما نیازمند رگولیشن درست در این زمینه هستیم.»
او ادامه میدهد: «آمارهای ما نشان میدهد که در بازهای یکساله، تعداد سفارشهای ما سه برابر و حجم فروش ما شش برابر شده است. سال گذشته ما به لحاظ ابعاد یک چهلم دیجیکالا بودیم و امسال این رقم به مراتب بیشتر شده است و پیشبینی ما این است که تا چهارسال دیگر هماندازه دیجیکالا باشیم اما هدف ما این است که از مسیر متفاوتی حرکت کنیم.»
![افراک](https://dmboard.media/wp-content/uploads/2025/02/afrak-125.gif)
مطالب پیشنهادی
![معرفی پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ «سکودار» 11 معرفی پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ «سکودار»](https://dmboard.media/wp-content/uploads/2025/02/1-800x533.jpg)