۵ افسانه دروغین درباره ایمیل مارکتینگ
فهرست مطلب
در بازاریابی ایمیلی افسانههایی به وجود آمده که بر خلاف ادعایشان موفقیت کمپینها را به خطر میاندازند. افسانهها الگوهایی هستند که با هدف راحتتر کردن کار ما ساخته شدهاند اما ممکن است دروغ باشند. در بازاریابی ایمیلی هم افسانههایی وجود دارد که دنبال کردن آنها به برندها ضربه میزند. بررسی این افسانهها نشان میدهد بسیاری از آنها با واقعیت فاصله دارند و حتی دنبال نکردن آنها به موفقیت کمپینهای تبلیغاتی کمک میکند.
افسانه اول: حذف یا پنهان کردن دکمه لغو عضویت، لغو عضویتها را کاهش میدهد
واقعیت: با حذف دکمه لغو عضویت، تعداد لغو عضویتها کم خواهد شد اما گزارش اسپم افزایش مییابد!
علت
با حذف دکمه لغو عضویت در واقع شانس اسپم شدن بیشتر میشود و افراد در لیست ایمیلها حبس میشوند. این مسئله نه تنها به مزاج کاربران خوش نمیآید بلکه آنها را وادار میکند که ایمیلها را به عنوان اسپم گزارش کنند. به این ترتیب اعتبار برند مخدوش و ایمیلها اسپم میشوند. این کار، عملاً گل به خودی است و تلاشهای کمپین را زیر سوال میبرد.
دلایل قانونی
اولاً، مفاد GDPR را نقض خواهند کرد، زیرا بر اساس آن افراد باید بتوانند هر زمان که خواستند، لغو اشتراک بدهند. ماده 7 (3) GDPR میگوید: «مخاطب حق دارد که در هر زمانی که خواست از گزینه لغو استفاده کند.»حذف دکمه لغو اشتراک مصادف با نقض این حق است و ممکن است برند متحمل عواقب مالی و حقوقی بشود. با این کار سایر سیاستهای قانونی مانند قانون CAN-SPAM هم نقض میشود.
افسانه دوم: اجتناب از کلمات تریگر اسپم شما را در صندوق ورودی ایمیلها قرار میدهد
واقعیت: با اجتناب از کلمات اسپم نمیتوان از دستگاه اسپم فرار کرد. در دهههای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ که بازاریابی ایمیلی محبوب بود، فیلترهای اسپم به دنبال کلمات خاصی در میان ایمیلها بودند. در این شرایط ایمیل مارکترها میتوانستند با اجتناب از این کلمات فیلترهای اسپم را دور بزنند. اما زمانی که اسپمرها برای ورود به صندوق ورودی از این تکنیک استفاده کردند، فیلترهای اسپم هم برای متوقف کردن اسپمرها هوشمندانهتر عمل کردند. در واقع عملا دیگر کلمات تریگر اسپم وجود ندارند.
عواملی مانند تعامل ایمیل، تایید هویت، سابقه و دامنه در اینکه ایمیل اسپم شود موثرند. بنابراین به جای تلاش برای اجتناب از کلمات اسپم باید روی عوامل ذکر شده تمرکز کرد تا ایمیلها در صندوق ورودی مخاطبان قرار گیرد.
افسانه سوم: ایموجیهای مرتبط مشکلساز هستند
واقعیت: ایموجیها مشکلی در دریافت ایمیل ایجاد نمیکنند.
هیچ سندی وجود ندارد که ثابت کند استفاده از ایموجیها احتمال اسپم شدن ایمیل را بالا میبرد.
بین استفاده از ایموجیها و اسپم شدن کمپین ارتباط وجود دارد اما مسئله خود ایموجیها نیستند، بلکه مهم است که چگونه از آنها استفاده شود. اگر از آنها به گونهای استفاده کنید که آزار دهنده باشد یا ایمیل را مشکوک جلوه دهد، ممکن است ایمیل شما به عنوان اسپم گزارش شود.
برای مثال، اگر موضوع «❤️ تخفیف 10 درصدی برای روز ولنتاین 🎁» باشد، ممکن است مخاطبان با موضوع مشکلی نداشته باشند. اما اگر استفاده از اموجی بیش از حد باشد یا از اموجیهای نامتعارف استفاده شود، ممکن است ایمیلها در لیست اسپم قرار گیرید.
استفاده بیش از حد از ایموجیها هم مشکلساز است چون برای استفاده از اسکرین مناسب نیست. برای مثال، یک اسکرین ریدر، این چند خط را اینگونه میخواند:
❤️ فروش روز ولنتاین با 10% تخفیف 🎁- ” قلب قرمز فروش روز ولنتاین با 10٪ تخفیف هدیه بستهبندی شده”
❤️❤️❤️ فروش روز ولنتاین- “قلب قرمز قلب قرمز قلب قرمز فروش روز ولنتاین 10% تخفیف”
اگر میخواهید ایمیلهای ایموجیدار داشته باشید، در اینجا چندین روش برای استفاده شما معرفی میکنیم:
در هر خط موضوع فقط از یک ایموجی استفاده کنید.
آن را در انتهای نوشته مانند «تخفیف 10 درصدی روز ولنتاین 🎁» قرار دهید.
بین دو خط متوالی از ایموجی استفاده نکنید.
افسانه چهارم: فرستادن ایمیلهایی که فقط عکس دارند، اشکالی ندارد
واقعیت: اینطور نیست.
برندها معمولاً از ایمیلهای HTML یا AMP برای راحتتر بودن آنها استفاده میکنند؛ اما ایراد استراتژی ایمیلهای بدون متن این است:
مشکلات دسترسی
این ایمیلها برای همه قابل دسترسی نیست، زیرا اسکرین ریدرها یا دستیارهای صوتی که افراد نابینا و کم بینا استفاده میکنند نمیتوانند متن داخل این تصاویر را بخوانند.
احتمال اسپم شدن
ایمیلهای فقط تصویر را معمولاً اسپمها استفاده میکنند زیرا فیلترهای اسپم نمیتوانند متن تصاویر را بخوانند. بنابراین، مشتری معمولاً ارسال ایمیلهای فقط تصویر را مسدود میکند یا آنها را مستقیم به پوشه اسپم هدایت میکند.
ضعف در نمایش یا طولانی شدن زمان load آن
زمانی که اینترنت مخاطب ضعیف باشد، ایمیلهایی که فقط عکس باشند، بهموقع باز نمیشود و باید مدتی منتظر ماند تا متوجه ایمیل شما شوند؛ این احتمال هم وجود دارد که اصلا آن را نخوانند.
مشکلاتی در پاسخگویی این ایمیلها هم وجود دارد. ایمیلهای معمولی مانند ایمیلهای تمام متنی، HTML یا AMP نتایج بهتری دارند.
افسانه پنجم: لغو اشتراک یعنی مشکل
واقعیت: همیشه اینطور نیست.
لغو اشتراک معمولا برای بازاریابها به معنی شکست است؛ اما اینطور نیست؛ لغو اشتراک میتواند مثبت هم باشد.
لغو اشتراک یعنی آن کاربر یک مشتری بالقوه نبوده یا فردی است که دیگر علاقهای به پیشنهاد شما ندارد. بنابراین حتی اگر لغو اشتراک نمیکرد هم قرار نبود از شما خرید کند. لغو اشتراکها به شما کمک میکنند که به فهرست درستی از افراد برسید که به محصول شما علاقه دارند.
بنابراین نباید روی تعداد لغو اشتراکها تمرکز کرد. در عوض، میشود توجه بیشتری به تعامل و نرخ باز شدن (CTOR) و نرخ تبدیلها داشت. برای کاهش لغو اشتراکها هم باید مشتریان بالقوه غیرفعال را قبل از لغو اشتراک از لیست حذف کرد.
منبع: Mailmondo