چگونه مارکتینگ آتومیشن نرخ تبدیل را بهبود میبخشد؟
فهرست مطلب
یکی از دغدغههای کسب وکارهای دیجیتال شناخت نیازهای کاربران و تعامل موثر با مخاطبان است. تحلیل کمپینها، شبکههای اجتماعی و … از چالشهایی است که یک تیم بازاریابی با آن دست و پنجه نرم میکند. ما در این مقاله ابزاری به نام مارکتینگ آتومیشن که میتواند تا حدودی این دغدغه را حل کند، مورد بررسی قرار دادهایم.
در یک نظرسنجی که توسط وبسایت Instapages صورت گرفت، بیش از 91 درصد بازاریابان بیان کردهاند که اتوماسیون بازاریابی، عامل موفقیت کمپینهای آنهاست. همچنین به گفته سایت خبری Socialmediatoday،
61 درصد بازاریابان، افزایش تولید سرنخ (Lead) را مهمترین هدف استراتژیک اتوماسیون بازاریابی یا مارکتینگ آتومیشن میدانند. اما چگونه مارکتینگ آتومیشن منجر به رشد و پرورش سرنخ و درنهایت فروش میشود؟ در ادامه به شرح بیشتری از این موضوع میپردازیم.
اتوماسیون بازاریابی = Marketing Automation
محرکها و اقدامات
فرآیند مارکتینگ آتومیشن شامل محرکها و اقدامات است. محرکها رفتارهایی هستند که باعث میشوند سرنخها، مشتریان بالقوه و بالفعل علاقه خود را به برند شما نشان دهند و با آن تعامل داشته باشند. اقدامات، پاسخهای خودکار به آنچه آنها انجام میدهند، هستند. اگر شخصی یک کتاب الکترونیکی را از وبسایت شما دانلود میکند، ایمیلی جهت اطلاع کتاب الکترونیکی بعدی برای او ارسال میکنید. یا فردی برای وبینار ثبت نام کرده است،خبرهای وبینارهای دیگر را هم برای او بفرستید یا اگر کسی اشتراک خبرنامه شما را دارد، شما برای رویدادی که خبرنامه شما را تبلیغ میکند، ایمیل دعوتنامه ارسال میکنید.
در اصل، شما محتوا و اطلاعات مربوطه را برای پیگیری شخصی که علاقه خود را نشان داده است، فراهم میکنید. به این صورت که شما آنها را با اطلاعات ارزشمندی جذب کرده تا بیشتر با برند درگیر شوند و در نهایت کاربران به سمت قیف بازاریابی سوق داده شده و علاقهمند به خرید میشوند.
این فرآیند میتواند به تبدیل مشتری بالقوه به سرنخ، سرنخ به مشتری بالفعل و مشتری بالفعل به مشتری تکراری کمک کند.
با مارکتینگ آتومیشن چگونه فردی به مشتری بالقوه تبدیل میشود؟
یک مشتری بالقوه با نشان دادن علاقه بیشتر به برند شما و ادامه تعامل با آن، به سرنخ تبدیل میشود.
محرکهای ممکن | اقدامات احتمالی |
یک مشتری جدید ثبتنام میکند. | ایمیلهایی درباره چگونگی کار برای شروع و ادامه فعالیت ارسال کنید. |
شخصی یک محصول را دانلود میکند. | محتوای مرتبط و نحوه دسترسی به آنها را نمایش دهید. |
فردی برای یک وبینار ثبتنام میکند. | یک یادداشت تشکر ارسال کنید و در مورد رویدادها و مطالب مربوط به آینده اطلاعرسانی کنید. |
چگونه یک سرنخ میتواند تبدیل به مشتری شود؟
محرکهای ممکن | اقدامات احتمالی |
شخصی به طور مداوم محتوای شما را دانلود میکند، ایمیلهای شما را باز میکند، در رویدادهای شما شرکت میکند یا به نوعی با برند شما درگیر میشود. | برای ارتباط با آنها به واحد فروش اطلاع دهید. |
چگونه یک مشتری میتواند مشتری تکراری شود؟
محرکهای ممکن | اقدامات احتمالی |
شخصی قبلا خریدی انجام داده است و به تعامل با برند شما ادامه میدهد. | برای آنها محتوای شخصیتر و پیشنهادات ویژهای ارسال کنید و آنها را از بهروزرسانی محصول، ویژگیهای جدید و اطلاعات مربوط به رویدادهای آتی آگاه کنید. |
شخصی مدتی مشتری شما بوده است. | به آنها ایمیلی ارسال کنید که ارتباط شما با آنها را محکمتر کند و به آنها در مورد هر گونه تجدید محصول و بهروزرسانی محصول اطلاع دهید. |
مشتری با محصولات یا خدمات شما مشکلاتی را تجربه میکند. | محتوایی را ارسال کنید که راهحلهای بالقوه را ارائه دهد و به آنها بگویید که از خدمات مشتری با آنها تماس خواهند گرفت. |
چگونه میتوان سرنخ یا مشتریانی را که فعالیتی ندارند، دوباره درگیر کرد؟
محرکهای ممکن | اقدامات احتمالی |
یک سرنخ یا مشتری که باز کردن ایمیل یا دانلود محتوای شما را در یک بازه زمانی مشخص متوقف نکرده است (مثلا چهار تا شش ماه) | برای جلب توجه آنها یک ایمیل شخصی ارسال کنید و بگویید دلتان برایشان تنگ شده است و در مورد یک پیشنهاد یا رویداد ویژه با آنها صحبت کنید. |
در اینجا نگاهی گذرا به مارکتینگ آتومیشن داشتیم. مارکتینگ آتومیشن فرآیندی است که به وسیله آن میتوان از کانالهای مختلف بازاریابی مانند شبکههای اجتماعی، پیام کوتاه، ایمیل، اعلانات و … برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده کرد. در مطالب بعدی به تفصیل در اینباره صحبت خواهیم کرد.
به نقل از: Oracle