دی ام برد
تبلیغات آنلاین و E-CRM

افیلیت مارکتینگ: راهکاری هوشمندانه برای افزایش فروش و برندسازی

شقایق پرورش شقایق پرورش
اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 8 دقیقه
افیلیت مارکتینگ: راهکاری هوشمندانه برای افزایش فروش و برندسازی

اگرچه بسیاری از افراد، آمازون را به‌عنوان اولین پیشگام در حوزه افیلیت مارکتینگ می‌شناسند، اما ریشه‌های این مدل کسب‌وکار به مراتب عمیق‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. در واقع، افیلیت مارکتینگ به عنوان یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تبلیغات و بازاریابی شناخته می‌شود که در طول تاریخ به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است.

امروزه، با گسترش تجارت الکترونیک و رقابت شدید در بازار، افیلیت مارکتینگ به یک ابزار قدرتمند برای کسب‌وکارها تبدیل شده است. شرکت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین با بهره‌گیری از این مدل، می‌توانند محصولات و خدمات خود را به طیف وسیعی از مخاطبان معرفی کرده و در نهایت، به فروش بیشتر دست پیدا کنند. این در حالی است که هزینه‌های تبلیغاتی آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ به‌نوعی از زیرمجموعه‌های بازاریابی دیجیتال است که در آن یک برند، به ناشران (وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی که به موضوع فعالیت آن‌ها تولید محتواست) در ازای فروشی که از طرق مختلف، بر بستر رسانه خود برای آن برند ایجاد می‌کنند، کمیسیون و درصد از فروش پرداخت می‌کنند. ناشرانی که در این نوع تبلیغات شرکت می‌کنند، مثلاً یک فروشگاه اینترنتی لوازم‌خانگی یا یک وبلاگ با موضوع طراحی داخلی، به‌صورت افیلیت وارد همکاری می‌شود و به‌ازای هر خرید از طریق سایت، ۲٪ از مبلغ فروش را به او پرداخت می‌کند. حال این وبلاگ می‌تواند در وب‌سایت خود بنر تبلیغاتی فروشگاه را قرار دهد، رپورتاژ منتشر کند، تبلیغات غیرمستقیم انجام دهد، حتی پیامک یا ایمیل ارسال کند و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی خود برای وب‌سایت مقصد مشتری بفرستد!

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی ۴ بازیگر در افیلیت مارکتینگ نقش دارند که عبارتند از:

1. فروشندگان محصول

صاحبان کسب‌وکار که محصولی برای فروش دارند و می‌خواهند از طریق بازاریابی پورسانتی فروش محصول خود را افزایش دهند.

2. ناشر تبلیغات

سایت‌های منتشر کننده تبلیغات که به عنوان بستر اصلی در افیلیت مارکتینگ نقش دارند به ازای قرار دادن بنرهای تبلیغاتی و لینک‌های موردنظر در سایت خود به صورت درصدی کسب درآمد می‌کنند.

3. کاربران

 کسانی که بر روی لینک‌های افیلیت در سایت ناشران کلیک می‌کنند و محصول را خریداری می‌کنند.

4. شبکه‌های مدیریت کننده افیلیت‌ها

واسطه میان فروشندگان محصول و ناشران هستند که با انتخاب مناسب‌ترین ناشر احتمال موفقیت تبلیغ را بالا می برند چرا که بر بازار تبلیغ و کمپانی های موجود تسلط و شناخت بیشتری دارند و برای فروش محصول بهترین گزینه را انتخاب می کنند. 

افیلیت مارکتینگ: راهکاری هوشمندانه برای افزایش فروش و برندسازی 1

مزایای افیلیت مارکتینگ

  • ساده بودن اجرای استراتژی افیلیت مارکتینگ
  • دسترسی به بازار گسترده‌تر 
  • تبلیغات کم‌هزینه 
  • دسترسی به سرنخ‌های واجدالشرایط 
  • افزایش فروش

معایب افیلیت مارکتینگ

  • زمان‌بر بودن استراتژی افیلیت مارکتینگ
  • قابل کنترل نبودن برنامه‌ها برای افیلیت‌ها
  • کلاهبرداری از طریق کلیک‌های کاذب 
  • خلاقیت کمتر 
  • کمیسیون بالای شرکت‌های وابسته 

انواع همکاری در فروش

برای سیستم‌های پرداخت کمیسیون و پورسانت انواع متفاوتی در نظر گرفته شده‌است تا ناشران بتوانند بر اساس هدف خود یکی از برنامه‌های افلیت را انتخاب کنند:

  • پرداخت به ازای کلیک (PPC)

در این روش افیلیت بابت هر کلیک مخاطبان روی تبلیغات خود، کمیسیون دریافت می‌کنند. این شکل از پرداخت در افیلیت مارکتینگ چندان رایج نیست، زیرا این احتمال وجود دارد که کاربران پس از کلیک روی تبلیغات به مشتری یا لید کسب و کار تبدیل نشوند.

  • پرداخت به ازای لید (PPL)

در روش پرداخت به ازای لید، افیلیت‌ها زمانی کمیسیون دریافت می‌کنند که مخاطبان از طریق کانال‌های آن‌ها به لید کسب و کار تبدیل شوند. به کاربرانی که اقدامات مدنظر کسب و کار پس از کلیک روی لینک‌ها را انجام دهند «لید یا مخاطب راغب» گفته می‌شود. از جمله اقدامات مدنظر کسب و کارها برای تبدیل شدن به لید می‌توان ثبت‌نام در وب‌سایت از طریق فرم آنلاین، استفاده از نسخه آزمایشی محصولات یا پیش‌خرید محصولات را نام برد. این روش پرداخت برای کسب و کارها و افیلیت‌ها به یک اندازه ریسک دارد.

  • پرداخت به ازای فروش (PPS)

رایج‌ترین شکل پرداخت کمیسیون در افیلیت مارکتینگ است. در این روش، افیلیت‌ها بابت خرید هر مخاطب از طریق لینک‌های افیلیت اختصاصی مبلغی را دریافت می‌کنند.

  • پرداخت به ازای اقدام (PPA)

در این روش به ازای اقدامی مشخص از سوی کاربران، هزینه پرداخت می‌شود. از ثبت‌نام در خبر‌نامه‌ها گرفته تا کلیک روی لینک‌های فروش و… از نمونه اقداماتی است که هزینه آن از شرکت تبلیغ‌کننده دریافت می‌شود.

انواع ناشران در افیلیت

انواع ناشران افیلیت (افیلیتور) عبارتند از:

  • وبسایت‌های مقایسه قیمت (مانند ترب و ایمالز)
  • مرجع‌های کد تخفیف (موپن)
  • وبسایت‌های وفادارسازی مشتری (داپ‌اپ)
  • بلاگ‌های مستقل (جی‌اس‌ام)
  • وبسایت‌های کش‌بک Cashback (پول ِتو)

افیلیت مارکتینگ: راهکاری هوشمندانه برای افزایش فروش و برندسازی 2

کانال‌های افیلیت مارکتینگافیلیت مارکتینگ: راهکاری هوشمندانه برای افزایش فروش و برندسازی 3

  • سایت‌های نقد و بررسی

سایت‌های نقد و بررسی یکی از بسترهای اصلی افیلیت مارکتینگ هستند. بیشتر کاربرانی که مقاله‌های این دسته از سایت‌ها را مطالعه می کنند کسانی هستند که فاصله زیادی با خرید محصول ندارند. پس بهتر است با شناسایی سایت‌های مرتبط با محصول خود به موقع جلوی چشمان مشتریان‌ ظاهر شوید. 

  • سایت‌های تخفیف

هیچکس از تخفیف بدش نمی‌آید. بسیاری از کاربران قبل از خرید محصول قیمت آن را بررسی می‌کنند و سایت‌های تخفیف را چک می‌کنند تا شاید بتوانند محصولی با قیمت کمتر و یا مشابه ولی ارزان‌تر تهیه کنند. پس از این سایت‌ها غافل نشوید. 

  • اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسرها و بلاگرها از جمله کانال‌های مهم و تاثیرگذار در بازاریابی هستند که از طریق همکاری با آن‌ها می‌توانید لینک محصول خود را با مشتریان بالقوه خود به اشتراک بگذارید و از طرف آن‌ها معرفی و توصیه شوید. 

  • شبکه‌های اجتماعی

از آن‌جایی که بسیاری از مردم زمان زیادی از روز را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند؛ پتانسیل بالایی برای معرفی و مقایسه محصولات و افیلیت مارکتینگ دارند که با انتخاب درست فرمت محتوا می‌توانید فروش خود را افزایش دهید. 

  • ایمیل مارکتینگ

با ایجاد یک فهرست ایمیل از مخاطبان خود و اجرای کمپین‌های ایمیل مارکتینگ، میزان فروش افیلیت خود را افزایش دهید. 

افیلیت مارکتینگ

گام‌های لازم برای اجرای همکاری در فروش 

بازاریابی معرف یکی از راه‌های مقرون‌به‌صرفه و آسان برای فروش محصولات است؛ ولی زمانی می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند که درست اجرا شود. برای اجرای همکاری در فروش ۷ مرحله‌ زیر را طی کنید:

افیلیت مارکتینگ چیست؟

پلتفرم‌های افیلیت در دنیا با چه معیارهایی سنجیده می‌شوند؟

پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ در دنیا با ۴ معیار سنجیده و ارزیابی می‌شوند:

۱. کالاها یا خدماتی که در آن زمینه‌ها همکاری می‌کند
۲. میانگین نرخ کمیسیون
۳. دوره کوکی؛ به این معنا که چه مدت زمانی بعد از ذخیره کوکی کاربران، آن‌ها را حفظ می‌کند
۴. حداقل مبلغ قابل تسویه با ناشر (افیلیتور)

پررونق‌ترین بخش‌ها برای افیلیت مارکتینگ در سال ۲۰۲۳

افیلیت مارکتینگ بیشتر برای فروش کالا به مصرف‌کننده نهایی (B2C) کاربرد دارد. بیش از ۸۲٪ درصد ناشران محصولات B2C را پروموت می‌کنند. در سال ۲۰۲۳ می‌توانید در صنایع زیر فعالیت افیلیت مارکتینگ خود را  آغاز کنید و یا با برنامه‌ریزی دقیق‌تر روی آن کار کنید:

  • تکنولوژی
  • جذب سرمایه
  • سلامتی و تندرستی
  • مد و زیبایی
  • سبک زندگی
  • سرگرمی
  • مراقبت از حیوانات خانگی
  • گردشگری

نکاتی برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ

  • اینفلوئنسر متناسب با محصول و مخاطب هدف خود را انتخاب کنید.
  • برای ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای صفحه محصول زمان بگذارید.
  • محصولات درست را در زمان درست برای فروش انتخاب کنید. 
  • برای هر محصول متناسب با مخاطب هدف، کانال درست را برای تبلیغات انتخاب کنید.
  • با ناشران مختلف همکاری کنید.
  • به‌طور مداوم نرخ تبدیل خود را تست و بهینه کنید.

افیلیت مارکتینگ در ایران و جهان

کشورهای برتر افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ از محبوب‌ترین و پربازده‌ترین تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال امروز دنیاست؛ بطوریکه در آمریکا ۸۱درصد تبلیغ‌دهندگان و ۸۴درصد ناشران (وب‌سایت‌های محتوایی که مدل درآمدی آن‌ها تبلیغات است) به افیلیت روی آورده‌اند (statista) اما در ایران سهم این متد نوین بازاریابی، بسیار اندک است.

می‌توان گفت افیلیت مارکتینگ به‌نوعی که توضیح دادیم را دیجی‌کالا، با دیجی‌کالا افیلیت به ایران آورد. همان‌طور که از نام آن پیداست، این یک کانال بازاریابی برای دیجی‌کالا بود تا بتواند نتیجه محور بودجه بازاریابی خود را در راستای جذب مشتری و فروش بیشتر محصولاتش صرف کند. پس از آن پلتفرم‌هایی به وجود آمدند که هر کدام تلاش می‌کنند شبکه کارایی از این کانال محبوب بازاریابی ایجاد کنند. اما افیلیت زمانی توسعه‌پذیر است که به‌صورت پلتفرم‌های مستقل رواج یابد، یعنی همان شبکه‌های افیلیت. در آمریکا ۷۱٪ ناشرانی که به‌صورت افیلیت فعالیت می‌کنند حداقل با ۳ شبکه افیلیت همکاری دارند! محبوب‌ترین شبکه افیلیت جهان Share a Sale است که ۴۵۰۰ همکار فروش را داراست

بهترین سایت‌های ایرانی افیلیت مارکتینگ 

بازار افیلیت ایران نیازمند توسعه است و این توسعه در گرو ایجاد شبکه‌های افیلیت با‌کیفیت و کارآمد مانند سایت‌های زیر است:

  •  دیجی کالا افیلیت
  • دیما
  • افیلیو
  • چاوش
  • دایان افیلیت
  • رادار ۳۶۱
  • افیلی

 جمع‌بندی

“افیلیت مارکتینگ، همکاری در فروش یا بازاریابی مشارکتی، یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای افزایش فروش آنلاین و ایجاد درآمد غیرفعال است. این روش به شما این امکان را می‌دهد که با معرفی محصولات یا خدمات دیگران، پورسانت دریافت کنید. به عبارت ساده‌تر، شما به عنوان یک بازاریاب وابسته، محصولات یا خدماتی را که دوست دارید به مخاطبان خود معرفی می‌کنید و در صورتی که آن‌ها از طریق لینک اختصاصی شما خرید کنند، پاداش می‌گیرید. مزیت بزرگ افیلیت مارکتینگ این است که نیازی به تولید محصول یا ارائه خدمات ندارید. شما تنها کافیست مخاطبان خود را بشناسید و محصولات مناسبی را به آن‌ها معرفی کنید. همچنین، این روش بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توانید از هر کجا و با هر وسیله‌ای به آن مشغول شوید.

افراک
به اشتراک بگذارید:
شقایق پرورش
شقایق پرورش
نظرات
سارا
سارا

دیجی کالا هم خوبه

آرا ویژن
آرا ویژن

مطلب بسیار مفیدی بود که بصورت کامل مبحث افیلیت مارکتینگ رو بررسی کرده. تشکر

افراک