سنجاب
تبلیغات

آشنایی با بهترین متن‌های تبلیغاتی برای جذب مشتری

مانی شکیبایی مانی شکیبایی
1 اسفند 1402
زمان مطالعه: 8 دقیقه
آشنایی با بهترین متن‌های تبلیغاتی برای جذب مشتری

کپی‌نویسی‌ای که خیلی از ماها آن را تحت عنوان کپی‌رایتینگ (Copywriting) می‌شناسیم، در بطن خودش هنر متقاعدسازی را دارد. اگر برای شما سوال است که چگونه می‌توانیم به آن درجه از اقناع دست پیدا کنیم، باید به شما بگوییم که تنها یک ابزار برای این کار وجود دارد: کلمات. کلمات به‌حدی روی انسان‌ها تأثیرگذارند که یک تفاوت کوچک در آن‌ها می‌تواند منظور منتقل شده را تغییر دهد.

آشنایی با بهترین متن‌های تبلیغاتی برای جذب مشتری 1

اما همه کلمات به یک اندازه ایجاد نمی‌شوند و مغز ما به کلمات مختلف، واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید کلمات از انسان‌ها قدرت متقاعد کردن بیش‌تری دارند. در متون تبلیغاتی‌ای که برای جذب مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد، کلمات نگارش‌شده توسط یک کپی‌رایتر اهمیت بسیار بیش‌تری پیدا می‌کند. به همین خاطر هم در این مطلب از رسانه دی‌ام برد قصد داریم به‌شکلی کامل و جامع درباره متن‌های تبلیغاتی برای جذب مشتری صحبت کنیم و جدا از بحث درباره راه و روش‌های نگارش متن‌های تبلیغاتی متقاعدکننده، لیستی از آن‌ها را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مفید باشد.

با عصب‌شناسی زبان آشنا شوید

مغز ما هماهنگی بسیار زیادی برای شناسایی زبان دارد. چه در حال گوش دادن به یک صحبت یا خواندن یک کلمه باشیم، می‌توانیم به‌سرعت سیگنال‌های موجود در کلمات را شناسایی کنیم. به همین خاطر ه در تشخیص الگوهای آشنا خیلی خوب عمل می‌کنیم چون برای درک‌شان نیازی به خواندن یا شنیدن کل کلمات نداریم.

به همین سبب هم این جمله «دارم بأ دوستایم باتزی می‌کنم» رو تشخیص می‌دهیم، حتی اگر لحن و گفتار خیلی تحریف‌شده باشد. در واقع، گفتار ما انسان‌ها به شکلی تکامل پیدا کرده که از نویز پس‌زمینه قابل تشخیص باشد. با این دیدگاه جای تعجبی هم باقی نمی‌ماند که بعضی از کلمات توجه ما را بیش‌تر جلب می‌کنند و بعضی دیگر به‌کل نادیده گرفته می‌شوند.

آشنایی با عصب شناسی مغز در نوشتن متن‌های تبلیغاتی

مطالعات انجام‌شده در این‌باره هم نشان می‌دهد که خواندن حرکاتی که مرتبط با حرکت و بویایی هستند، می‌توانند نواحی حرکتی و بویایی مغز ما را تحریک کنند. به‌عنوان مثال، وقتی درباره دویدن فکر می‌کنیم یا مطلبی را می‌خوانیم، نورون‌های مرتبط با عمل فیزیکی دویدن در مغز ما فعال می‌شود. در نتیجه، زبان و گفتار استعاره و حسی ماندگی و اثرگذاری بیش‌تری در مقایسه با زبان توصیفی دارد. به دو جمله پایین دقت کنید:

  • او دستان سختی داشت
  • او دستانی به‌مانند چرم داشت

هر دو جمله یک منظور را به‌مخاطب می‌رساند اما تفاوت در حسی که از آن‌ها دریافت می‌کنیم، کاملاً مشهود است. یک کتاب درسی تبلیغاتی در سال ۱۹۲۱، مطلبی داشت که در آن از مخاطبان پرسیده شده بود که بین دو واژه بروملی و بریملی، کدام یک برای نام یک خودرو مناسب است و قریب‌به‌اکثر واژه اول را انتخاب کردند. چرا؟ جچون بریملی واژه‌ای است که در جلوی دهان گفته می‌شود و کوچک‌تر، نازک‌تر و ضعیف‌تر از بروملی است. در واقع، برای نام یک خودروی بزرگ و قدرتمند، انتخاب واژه‌ای که پشت دهان یا گلو گفته شود، تأثیرگذاری بیش‌تری دارد.

عصب‌شناسی زبان و فلسفه‌ای که پشت آن است، به ما کمک کرده تا بتوانیم قدرتمندترین کلمات و جملات انگیزشی برای جذب مشتری را پیدا کنیم و بدانیم که در چه نقطه‌هایی می‌توانیم واکنش‌های عاطفی و فیزیکی خواننده‌های یک متن تبلیغاتی را به‌خود جذب کنیم.

کلماتی که قدرت جذب بسیار بالایی در دنیای تبلیغات دارند

با طرز فکری که در بالا به آن اشاره کردیم و درباره‌اش خواندیم، در ادامه به‌سراغ شش واژه‌ای برویم که در متن‌های تبلیغاتی، می‌توانند مخاطبان و مشتریان بیش‌تری را برای ما جذب کنند و اثرگذاری بیش‌تری به‌همراه داشته باشند:

۱- شما

اصل نانوشته‌ای که درباره تمامی متن تبلیغاتی برای جذب مشتری وجود دارد را تحقیقات دانشگاه ییل به‌ آن رسیده و آن هم، استفاده از کلمه شما یا همان You انگلیسی است. در دنیای واقعی هم مثال‌های زیادی درباره این موضوع وجود دارد. همه ما دوست‌ داریم که با واژه «شما» خطاب شویم و به همان نسبت، دوست داریم که نام‌مان را بشنویم.

تحقیقات انجام‌شده در راستای فعال‌سازی مغز نشان می‌دهد که چیزهای کمی مثل دیدن نام‌مان روی یک متن چاپی یا صفحه گوشی، می‌تواند به فعال شدن مغز منجر شود. نام‌های ما ذاتاً با ادراک ما گره خورده و بخش عظیمی از هویت‌مان را تشکیل می‌دهد و این، دلیلی است که با دیدن نام‌مان احساس بهتری نسبت‌به یک متن تبلیغاتی پیدا می‌کنیم. در نتیجه به‌جای نگارش این جمله که حراج تابستانه ما را از دست ندهید!، می‌توانید از جمله زیر استفاده کنید:

آقای …..، حراج تابستانه ما شروع شده، پس فرصت را از دست ندهید!

۲- رایگان

همه ما رایگان بودن را دوست داریم. مخاطبان و مشتریان به‌قدری چیزهای رایگان را دوست دارند که در واقع وجود واژه رایگان حتی می‌تواند در انتخاب‌ها و اولویت‌های آن‌ها هم تأثیر بگذارد؛ حتی اگر ارزش یک کالا یا خدمات یکسان باقی بماند. دن آریلی این واقعیت شگفت‌انگیز را در کتاب Predictably Irrational مطرح کرده و برای مطرح‌ کردن آن، دو شکلات را مورد بررسی قرار داد که رایگان بودن یکی، توانست میزان فروش آن را از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش دهد.

انواع بهترین متن‌های تبلیغاتی

البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که استفاده از واژه رایگان خطراتی را هم برای کسب‌وکار به‌همراه دارد. عموماً زمانی که چیزی را رایگان ارائه می‌دهیم، مشتریان بسیار زیادی جذب شما می‌شوند اما این ریسک را به وجود می‌آورد که مشتریان وفادار و ماندگار کم‌تری برای خودتان بسازید.

به همین خاطر، باید توجه بیش‌تری روی محصولاتی داشته باشید که رایگان بودن آن‌ها می‌تواند سرنخ‌هایی را برای شما به‌وجود آورند و در راستای بهبود فروش‌تان باشند.

۳- چون

مطالعه‌ای در کتاب کلاسیک Influence نوشته رابرت سیالدینی، نشان داده که درخواست‌های فردی برای استفاده از دستگاه‌های کپی، واکنش‌های متفاوتی دارد. در این آزمایش، آن‌ها بررسی کرده‌اند که چگونه درخواست‌ّای مختلف می‌تواند روی تمایل افراد به اجازه دادن یک فرد برای قطع کردن صف، تأثیر بگذارد. در آزمون اول، شرکت‌کنندگان این جمله را بیان کردند:

  • ببخشید، من ۵ صفحه دارم. آیا می‌توانم از دستگاه استفاده کنم؟

در این سناریو، حدود ۶۰ درصد از مردم به او اجازه دادند تا از صف خارج شود و بتواند از دستگاه استفاده کند. در سناریوی بعدی، درخواست کمی دست‌کاری شد و شرکت‌کننده این سوال را پرسید:

  • من ۵ صفحه دارم. آیا می‌توانم از دستگاه استفاده کنم چون عجله دارم؟

حدود ۹۴ درصد از اشخاص به این شخص اجازه دادند تا ترتیب را به‌هم بزند و بتواند کارش را انجام دهد. این موضوع نشان می‌دهد که صحبت درباره دلیل و علت و واژه «چون»، می‌تواند اثرگذاری یک متن یا جمله را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد.

۴- جدید

شاید به این فکر کنید که جدید بودن لزوماً برای بسیاری از برندها و کسب‌وکارها، خوب نیست. تحقیقات انجام‌شده هم نشان می‌دهد که برندهای شناخته‌شده واکنش خوبی در قبال جدید بودن یک محصول دست نمی‌آورند، مثل کوکاکولا که با محصول New Coke شکست بزرگی را در بازار تجربه کرد. با این حال، تحقیقات انجام‌شده لزوماً درست نیستند چون از طرفی، تازگی و جدید بودن نقش فوق‌العاده مهمی در فعال کردن مراکز پاداش مغز ما و راضی نگه داشتن محصولات‌مان ایفا می‌کند.

نمونه متن‌های تبلیغاتی جذاب

به ویژه‌ این‌که یک محصول تازه خیلی سریع‌تر از خریدهای تجربی‌مان پیر می‌شوند و باید به‌سراغ جدیدتر شدن‌شان برویم. مثلاً شما گوشی آیفونی که سه سال پیش خریده‌اید را نمی‌خواهید و به‌دنبال به‌روز کردن‌اش هستید اما کنسرتی که پنج سال پیش رفته‌اید را هنوز به‌یاد دارید. به همین خاطر، استفاده از واژه جدید در متن‌های تبلیغاتی می‌تواند احساس هیجان بیش‌تری در مخاطبان و مشتریان به‌وجود بیاورد.

این مطلب را نیز از دست ندهید: آشنایی با بهترین شعارهای تبلیغاتی و اسکوگان‌های جهان

نمونه متن تبلیغاتی برای جذب مشتری

با توجه به مواردی که عنوان کردیم، در ادامه به لیستی از نمونه متن تبلیغاتی برای جذب مشتری اشاره می‌کنیم و برای رخدادها و کسب‌وکارهای مختلف، مثال‌هایی ارائه می‌کنیم تا با توجه به واژه‌ها و ساختارهایی که عنوان کردیم، بتوانید مخاطبان بیش‌تری به متن‌های خود جذب کنید:

نمونه متن تبلیغاتی برای دعوت مشتریان

  1. سلام (نام و نام خانوادگی مخاطب)، آخر هفته در رویداد فروش سالانه‌مان منتظر شما هستیم. خوشحال می‌شویم تا از حضور گرم و صمیمانه شما بهره‌مند شویم. جزئیات بیش‌تر در لینک زیر: (در ادامه لینک ایونت قرار گرفته شود)
  2. بیستمین سالگرد جشن فروشگاه (نام فروشگاه) با حضور شما (نام مخاطب) عزیز! در این جشن شما می‌توانید از کدهای تخفیف، استندآپ کمدی و گردهمایی ارزشمند ماه بهره ببرید. منتظر حضور شما هستیم.

نمونه متن تبلیغاتی برای مشتریان وفادار

  1. (نام و نام خانوادگی مخاطب) عزیز؛ به‌پاس یک سال همراهی شما با برند ما، پیشنهادی ویژه برای شما داریم: (لینکِ فروش با کد تخفیف برای مشتری قرار گرفته شود)
  2. (نام و نام خانوادگی مخاطب)، تولدتان مبارک! از این‌که مشتری وفادار ما بودید سپاس‌گذاریم. به‌همین خاطر در سال‌روز تولدتان، می‌توانید با (کد تخفیف)، از تخفیف ۵۰ درصدی روی تمامی محصولات ما بهره ببرید.

نمونه متن تبلیغاتی برای جذب مشتریان جدید

  1. با اولین خریدی که امروز انجام می‌دهید، از تخفیفات ۲۰٪ای ما بهره‌مند شوید و در قرعه‌کشی (نام برند) ثبت‌نام کنید.
  2. با ثبت سفارش، ۱۰ گیگ اینترنت رایگان هدیه بگیرید! (لینک فروشگاه قرار گرفته شود)

سخن پایانی

در نهایت، همه چیز به مخاطبین‌تان بازمی‌گردد و شناخت آن‌ها می‌تواند به بهترین شکل ممکن در نوشتن متن تبلیغاتی برای جذب مشتری به‌شما کمک کند. پیشنهاد ما این است که از کلمات و جملات کوتاه‌تری استفاده کنید تا بتوانید در کم‌ترین زمان ممکن، مخاطبان‌تان را جذب کنید.

توجه به جزئیات هم در نگارش یک متن تبلیغاتی خلاقانه اهمیت بسیار زیادی دارد و استفاده از واژه‌هایی مثل «چون» یا «نام و نام خانوادگی» مشتریان، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی افزایش فروش شما داشته باشد.

ادزتو
به اشتراک بگذارید:
مانی شکیبایی
مانی شکیبایی
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

ادزتو