دی ام برد
اخبار
بر اساس همکاری یکتانت با EMRC

نسل Z بیشتر از همه نسل‌ها خرید آنلاین انجام می‌دهد

یاسمن منفرد یاسمن منفرد
دی ۳۰, ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نسل Z بیشتر از همه نسل‌ها خرید آنلاین انجام می‌دهد

یکتانت با همکاری EMRC، گزارشی از رفتار کاربران ایرانی در فضای آنلاین منتشر کرده است. این مطالعه با مشارکت ۱۱۰۰ نفر نشان می‌دهد کاربران ایرانی روزانه به‌طور متوسط ۴ ساعت از اینترنت استفاده می‌کنند که خدمات بانکی، پیگیری اخبار و خرید آنلاین از مهم‌ترین اهداف آنهاست. نسل Z بیشترین فعالیت را در شبکه‌های اجتماعی دارد و خرید آنلاین در این گروه محبوب‌تر است. همچنین تفاوت‌های جنسیتی و نسلی در استفاده از پیام‌رسان‌ها و سوپراپلیکیشن‌ها از نکات این پژوهش است.

به گزارش دی‌ام برد و به نقل از روابط‌عمومی یکتانت، یکتانت در دومین روایت خود از بازاریابی دیجیتال در ایران، قسمتی را به نتایج یک مطالعه پیمایشی درباره رفتار کاربران ایرانی در فضای آنلاین اختصاص داده است. داده‌های این پیمایش که با مشارکت ۱۱۰۰ نفر و با همکاری شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc) به‌دست‌آمده و به بررسی نکاتی از حضور پر رنگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در نسل‌های مختلف و تفاوت آن میان زنان و مردان پرداخته است.

بیشترین هدف کاربران از استفاده از اینترنت، دریافت خدمات بانکی است

بر اساس این گزارش، کاربران ایرانی به طور متوسط ۴ ساعت از زمان خود را روزانه در اینترنت سپری می‌کنند. مرورگر غالب در میان همه کاربران، کروم است و کم‌تر از ۲۰ درصد کاربران از بروزر سامسونگ یا مرورگرهای دیگر استفاده می‌کنند. بیشترین هدف افراد برای رجوع به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی پیگیری امور بانکی، پیگیری اخبار و خریدکردن است و آشنایی با افراد جدید و کسب درآمد در ردیف‌های آخر قرار می‌گیرد. هرچند که بین مردان و زنان درباره دلایل استفاده از اینترنت تفاوت‌هایی وجود دارد.نسل Z بیشتر از همه نسل‌ها خرید آنلاین انجام می‌دهد 1

اکثر کاربران شروع و پایان روز خود را با شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند

علاوه بر جنسیت، سن کاربران نیز عامل تأثیرگذاری در دلیل رجوع به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بوده است. یکی از نکات مهم این مطالعه، فعالیت‌های پیش از خوابیدن و فعالیت‌های پس از بیدارشدن کاربران است. طبق نتایج، سرزدن به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به طور متوسط اولین کار کاربران در ابتدای روز و آخرین کار آنها پیش از خواب است. در این میان، نسل Z یعنی دو گروه سنی ۱۴ تا ۱۸ سال و ۱۹ تا ۲۷ سال، پرچم‌دار این رفتار هستند. آنها بیش از کاربران بزرگ‌تر از خودشان به‌عنوان فعالیت جانبی هنگام تماشای فیلم و سریال، با دیگران چت می‌کنند.

بر اساس این مطالعه، پیام‌رسان‌های تلگرام، ایتا و واتس‌اپ، سه برنامه اصلی کاربران هستند؛ اما همچنان بین نسل‌های مختلف، اقبال نسبت به پیام‌رسان‌ها متفاوت است. همین تفاوت درباره میزان استفاده از سوپراپلیکیشن‌ها نیز قابل‌مشاهده است و اسنپ، ایرانسل من و روبیکا بیشترین اختلاف را از نظر میزان استفاده بین‌نسلی دارند. با نگاه به آمارهای این بخشی‌توان شاهد تفاوت‌های نسلی در اولویت‌گذاری کاربران برای سپری کردن زمان در اینترنت نیز بود.

نسل Z بیشتر از همه نسل‌ها خرید آنلاین انجام می‌دهد 2

نسل Z، بیش‌تر از دیگر نسل‌ها خرید انلاین انجام می‌دهد

همان‌طور که گفته شد، خرید اینترنتی یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از اینترنت در میان کاربران ایرانی بوده است. در این مطالعه، خرید آنلاین در سه سطح تمایل به خرید، تحقیق پیش از خرید و انجام خرید بررسی شده است و در هر کدام از سطوح، نسل‌های مختلف رفتارهای متفاوتی از خود نشان داده‌اند. با اینکه بخش اعظم کاربران پیش از خرید، حتماً در اینترنت تحقیق می‌کنند؛ اما نسل Z عمل‌گراتر است و بیش از سایرین در نهایت واقعاً دست به خرید آنلاین می‌زنند.

یک تفاوت بین‌نسلی دیگر نیز در این بخش از گزارش آمده است: میزان روبروشدن با تبلیغات برندها و باورپذیری آنها. برای سنین بالاتر، همچنان تلویزیون کانال اصلی مواجهه با تبلیغات است درحالی‌که برای نسل Z شبکه‌های اجتماعی اصلی‌ترین کانال مشاهده تبلیغات است. از سوی دیگر، سهم کسانی که به طور متوسط، هیچ‌کدام از کانال‌های تبلیغاتی را باورپذیر ارزیابی نمی‌کنند در نسل X بیشتر از گروه‌های سنی کوچک‌تر است. بااین‌حال، همین نسل نیز در صورت باورکردن تبلیغات، به تلویزیون بیشترین امتیاز را می‌دهند و نسل Z تبلیغات شبکه‌های اجتماعی را بیشتر از سایر رسانه‌ها باور می‌کنند.

نسل Z بیشتر از همه نسل‌ها خرید آنلاین انجام می‌دهد 3

دومین روایت یکتانت از بازاریابی دیجیتال در ایران شامل داده‌هایی از صنعت دیجیتال مارکتینگ در ایران ۱۴۰۲ است؛ در این گزارش مجموعه‌های مختلفی در کنار یکتانت برای تهیه و جمع‌آوری داده‌ها و نیز انجام مطالعات پیمایشی همراه شده‌اند: شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc)، زلکا، جریان، کافه‌بازار، سیب اپ، ادیوری، تریبون، فرست ادز، نجوا و جاب‌ویژن.

نسخه کامل این گزارش را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

افراک
به اشتراک بگذارید:
یاسمن منفرد
یاسمن منفرد
فارغ‌التحصیل اقتصاد هستم و مدتیه که به خبرنگاری مشغولم. دی‌ام برد به من فرصت خوبی داد تا دنیای مارکتینگ رو تجربه کنم.
نظرات
افراک