۲۷ می مصادف با ۷ خرداد، روز جهانی بازاریابی
سال گذشته، اتحادیه بازاریابی اروپا اعلام کرد که از این پس روز ۲۷ مه، به عنوان روز جهانی بازاریابی جشن گرفته خواهد شد. این روز به عنوان یادبودی برای سالروز تولد فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن است.
اتحادیه بازاریابی اروپا (European Marketing Confederation) انجمنی است که صنعت بازاریابی و حرفهایان مرتبط با این حوزه را در اروپا نمایندگی میکند. در سال ۲۰۲۳، این اتحادیه اعلام کرد که روز جهانی بازاریابی هر سال در تاریخ ۲۷ می جشن گرفته خواهد شد. این روز به عنوان یادبودی برای سالروز تولد فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن است. او از اساتید مطرح دانش بازاریابی در جهان و از پیشگامان بازاریابی مدرن است.
رسانه دیام برد این روز را به شما مارکترهای محترم تبریک میگوید.
امسال دومین سال جشن گرفتن روز جهانی بازاریابی به شمار میرود. گفته میشود این روز برای درک چگونگی عملکرد بازاریابی در جامعه و چگونگی شکلدهی به الگوهای مصرفی مشتریان است. به گفته مدیر ارشد بازاریابی گروه بازاریابی جهانی (WMSG) هر سال قرار است در این روز اقداماتی در حوزه مسئولیت اجتماعی در بازاریابی انجام شود.
فیلیپ کاتلر در سال ۲۰۱۰ به همراه یکی از همکارانش انجمن جهانی بازاریابی (WMS) را تاسیس کردند تا فرهنگ نوآورانه بازاریابی و کسبوکار را در میان مدیران بازاریابی رواج دهند. او عقیده دارد بازاریابی یک فرایند اجتماعی و مدیریتی است. چرا که جامعه مدام در حال تغییر است و بازاریابی نیز باید به شیوهای موثر تغییر کند تا تغییرات اجتماعی را تفسیر کند.
نوآوری و فناوریهای پیشرفته فرصتها و نیازهای جدیدی را در بازار ایجاد میکنند. امروزه مصرفکنندگان از شرکتها نه تنها خواستار محصولات با کیفیت، بلکه خواستار انجام فعالیتهایی در جهت رفاه جوامع هستند. از این رو موضوعات زیر میتواند برای اهالی این صنعت، جای تامل داشته باشد.
- تجزیه و تحلیل بازاریابی مبتنی بر مشتری
- آینده دیجیتال با شبکههای اجتماعی، هوش مصنوعی، متاورس و…
- روندها و ابزارهای مدرن در ساخت برند
- روندهای جدید در مدیریت فروش و کارایی آن
- زنان در کسبوکار و بازاریابی
- بازاریابی صلح
- بازاریابی کارآفرینانه
فیلیپ کاتلر، همچنین به عنوان به عنوان استاد برجسته بازاریابی بینالمللی در دانشکده مدیریت Kellogg و دانشگاه نورثوسترن به شمار میرود. او از طرف انجمن بازاریابی آمریکا به عنوان اولین رهبر بازاریابی شناخته شده است. همچنین به واسطه نگاش کتابهای متعدد مورد ستایش قرار گرفته است. دستاوردهای برجسته کاتلر با دریافت جوایز متعددی از جمله جایزه آموزش بازاریابی از AMA، جایزه آموزشی از آکادمی علوم بازاریابی و جایزه بازاریاب سال از انجمن مدیران فروش و بازاریابی برجسته مورد تقدیر قرار گرفته است.