پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار رپورتاژ

DMCA چیست؟ آشنایی با فرم شکایت از رقبای کپی‌کار!

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
22 اسفند 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه
DMCA چیست؟ آشنایی با فرم شکایت از رقبای کپی‌کار!
زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا می‌دانید DMCA چیست و چگونه می‌توان گزارش سرقت محتوا را به گوگل ارائه کرد؟ محتوا پادشاه است؛ اما نه محتوای کپی‌شده از وبسایت‌های دیگر! افرادی که در حوزه سئو و تولید محتوا فعالیت می‌کنند، به‌خوبی می‌دانند که محتوای کاربر‌پسند، مفید و منحصر‌به‌فرد، نقش قابل‌توجهی در موفقیت کسب‌و‌کارشان خواهد داشت. اگر این اصل را رعایت نکنید، با جریمه گوگل مواجه می‌شوید.

قانون DMCA در سال 1998 برای مقابله با سرقت محتوا در حوزه دیجیتال تصویب شد؛ قانونی که توسط آن می‌توانید گزارش سرقت محتوا را به گوگل بدهید. در این مقاله کوتاه از صفر تا صد DMCA یا همان «قانون حق نسخه برداری هزاره دیجیتال» را برای شما بازگو خواهیم کرد.

DMCA؛ قانون کپی رایت هزاره دیجیتال

DMCA یا همان Digital Millennium Copyright Act یک قانون بین‌المللی است که در سال 1998 با هدف حمایت از مالکیت معنی (کپی‌رایت) آثار و محتوای دیجیتال در کشور آمریکا تصویب شد.  قانون کپی رایت هزاره دیجیتال DMCA، حق کپی‌رایت را به صاحبان اصلی محتوای موجود در فضای اینترنت تغییر داد.

بر‌اساس این قانون، کاربران وب اجازه ندارند محتوایی را که متعلق به آن‌ها نیست، در سایت خود منتشر کنند؛ بنابراین در هنگام ساخت سایت فروشگاه آنلاین خود توسط یک فروشگاه ساز اینترنتی و خلق محتوا برای آن، باید حواستان به منحصر‌به‌فرد بودن محتوای صفحات سایت باشد. اکنون که متوجه شدید DMCA چیست، شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که آیا این قانون مختص کشور آمریکاست؟

DMCA چیست؟ آشنایی با فرم شکایت از رقبای کپی‌کار! 1

قانون DMCA در کدام کشورها اجرا می‌شود؟

قانون DMCA برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا تصویب شد و به‌صورت سفت و سخت در این کشور اجرا می‌شود؛ اما این بدان معنا نیست که افراد ساکن کشورهای دیگر می‌توانند به‌راحتی محتوای کپی‌شده بارگذاری کنند. برای مثال، اگر یک فرد ویدیوی کپی‌شده را در سایت یوتیوب بارگذاری کند، از‌آن‌جایی‌که سرورهای YouTube در کشور آمریکا قرار دارند، این محتوا مشمول قانون کپی‌رایت خواهد شد.

این قانون در سال‌های بعد در بسیاری از کشورهای دیگر جهان نیز تایید شد. با اینکه در کشورمان ایران قانون درستی تحت عنوان قانون کپی رایت هزاره دیجیتال رعایت نمی‌شود؛ اما سایت‌هایی با دامنه Ir از این اصل پیروی می‌کنند و اگر محتوایی بدون ذکر منبع در آن‌ها منتشر شود، بدون‌شک با آن محتوا برخورد خواهد شد. به‌هر‌حال، توجه داشته باشید که یک محتوای تکراری آثار بسیار مخربی روی سئو سایت فروشگاهی شما خواهد گذاشت و هرگز کسب‌و‌کارتان را به موفقیت نمی‌رساند.

کدام نوع محتوا شامل قانون DMCA می‌شود؟

اکنون که فهمیدید DMCA چیست، شاید بپرسید که کدام انواع محتوا شامل این قانون می‌شوند؟ پاسخ این است: همه انواع محتوا! تقریبا همه مدل‌های مختلف محتوا مانند محتوای متنی (بلاگ)، تصویری، ویدیویی، موسیقی، آثار هنری و حتی نرم‌افزارها نیز مشمول قانون کپی رایت هزاره دیجیتال خواهند شد.

البته محتواهایی مانند گزارش‌های خبری و نتایج تحقیقات علمی مشمول این قانون نمی‌شوند. اگر فردی از محتوایی که متعلق به ماست بدون ذکر منبع استفاده کند، امکان شکایت و برخورد با او وجود دارد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد راه‌اندازی یک سایت اینترنتی دارید، از طراحی سایت تا خلق محتوای آن را به مجموعه‌ای معتبر و با‌سابقه بسپارید. مجموعه‌هایی مانند شاپفا، امکانات سایت فروشگاهی را با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت در اختیارتان قرار می‌دهند.

نحوه گزارش محتوای کپی به گوگل از طریق فرم شکایت از رقبای کپی‌کار

به‌طور‌کلی، گوگل به‌صورت اتوماتیک و توسط الگوریتم‌های خود محتوای تکراری و کپی را تشخیص می‌دهد. با‌این‌حال، با‌توجه‌به حجم بالای محتوای وب ممکن است این فرآیند کمی زمان‌بر باشد. معمولا متخصصان سئو صفحات کپی‌شده را شناسایی کرده و می‌توانند از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری کنند. برای این کار باید وارد سایت reportcontent.google.com شوید و از طریق بخش فرم‌ها گزارش خود را به‌ثبت برسانید.

بخش اول فرم شکایت، درباره اطلاعات شخصی شما و سایتتان است. سپس گوگل دلایلتان را مبنی اینکه یک سایت از محتوای شما کپی‌برداری کرده است، درخواست می‌کند. پس از پر کردن کامل این فرم و قرار دادن لینک صفحات، گوگل بین 4 تا 7 روز، فرم شکایت را بررسی می‌کند و سپس به سایت خطاکار اخطار خواهد داد. در‌صورتی‌که تعداد اخطارهای یک صفحه فراوان باشد، در نهایت گوگل آن صفحه را از فضای وب پاک خواهد کرد. به همین دلیل، حتما کار طراحی، راه‌اندازی و سئو فروشگاه اینترنتی خود را باید به فروشگاه‌سازی معتبر و با سابقه بسپارید.

DMCA چیست؟ آشنایی با فرم شکایت از رقبای کپی‌کار! 2

از طراحی تا راه‌اندازی کامل فروشگاه‌های اینترنتی با فروشگاه ساز شاپفا

در این مقاله به‌طور‌کامل بررسی کردیم که DMCA چیست و با اهمیت بالای محتوای تازه و غیر‌کپی در سئو سایت آشنا شدیم. برای اینکه سایت فروشگاهی خود را به‌صورت حرفه‌ای طراحی کنید و در نتایج جست‌و‌جوی گوگل حرفی برای گفتن داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات طراحی سایت و همچنین سئو سایت فروشگاهی مجموعه شاپفا استفاده کنید.

فروشگاه ساز شاپفا از صفر تا صد طراحی و راه‌اندازی کامل سایت‌های فروش اینترنتی را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد. شاپفا ارزان‌ترین روش ساخت یک کسب‌و‌کار اینترنتی حرفه‌ای در ایران محسوب می‌شود. برای آشنایی با خدمات این مجموعه معتبر پیشنهاد می‌کنیم همین حالا وارد سایت فروشگاه ساز آنلاین شاپفا شوید.

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات