جذب گردشگر با بودجه تبلیغاتی ۱۰ میلیارد تومانی شوخی است
محسن فتحی، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس، از بودجه اندک ۲۵۰ هزار دلاری (معادل ۱۰ میلیارد تومان) ایران برای تبلیغات گردشگری در سال ۱۴۰۲ انتقاد کرد و این میزان را در مقایسه با کشورهای پیشرو در این حوزه، که سالانه تا ۹۷ میلیون دلار صرف بازاریابی میکنند، بسیار ناچیز دانست. او تأکید کرد که با چنین بودجهای امکان پیشبرد برنامههای جدی در این زمینه وجود ندارد و این کمتوجهی میتواند تأثیر منفی بر صادرات و اشتغال در صنعت گردشگری بگذارد.
به گزارش دیام برد، محسن فتحی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس گفت: «معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بهتازگی اعلام کرده که بودجه اختصاصی ایران در بخش تبلیغات گردشگری در سال ۱۴۰۲ تنها ۲۵۰ هزار دلار (معادل ۱۰ میلیارد تومان) بوده است درصورتیکه کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری، سالانه بین ۴۰ تا ۹۷ میلیون دلار صرف بازاریابی و تبلیغات گردشگری خود میکنند و این اختلاف فاحش نشاندهنده عدم توجه جدی و کمبود چشمگیر تخصیص منابع برای جذب گردشگر است.»
رئیس فراکسیون میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با بیان اینکه با این بودجه عملاً هیچ کاری در حوزه تبلیغات گردشگری نمیتوان انجام داد، گفت: «در شرایطی که ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی بین ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان هزینه دارد و میلیونها مخاطب جذب میکند با کدام محاسبه برای گردشگری که یک بخش کلیدی در صادرات کشور است اینگونه سهم بودجهای در نظر گرفته میشود؟ وزارت میراث فرهنگی تنها حدود ۲ دهم درصد از بودجه کل کشور را به خود اختصاص داده و سهم این مجموعه در اشتغال کشور ۸.۳ درصد است، به این معنا که از ۲۴ میلیون شاغل کشور، حدود ۲ میلیون نفر در بخش میراثفرهنگی و گردشگری مشغول به کار هستند.»