پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار مصاحبه‌ها

فعالان حوزه فناوری ایران پاسخ داده‌اند: آیا Threads توییتر را به حاشیه خواهد راند؟

الهه صالحی الهه صالحی
18 تیر 1402
زمان مطالعه: 8 دقیقه
فعالان حوزه فناوری ایران پاسخ داده‌اند: آیا Threads توییتر را به حاشیه خواهد راند؟
زمان مطالعه: 7 دقیقه

متخصصان و فعالان حوزه فناوری در ایران براین باورند که هرچند با توجه به اتصال قوی تردز به اینستاگرام، جایگاه خود را در بین کاربران پیدا می‌کند اما محبوبیت توییتر همچنان بین طرفداران خود پابرجا می‌ماند.

کمتر از سه روز قبل، متا در یک اقدام ناگهانی، رقیب توییتر یعنی تردز را برای عموم کاربران ارائه کرد و تنها در ۷ ساعت ابتدایی رونمایی عمومی تردز، ۱۰ میلیون کاربر به این شبکه اجتماعی وارد شدند تا این نگرانی را برای ایلان ماسک بیشتر کنند که آیا واقعا تردز متا، جایگزین توییتر ماسک خواهد شد؟

در همین رابطه دی‌ام برد این سوال را از متخصصان حوزه فناوری ایران پرسیده است که آینده تردز را چطور پیش‌بینی می‌کنند و آیا تردز می‌تواند برای کسب‌وکارها نقش مفیدی را ایفا کند؟

میلاد احرام پوش، امیر مستکین، پارسا کاکویی، میلاد نوری، آزاد بهرامی و هادی مرادی در ادامه این گزارش به این سوال پاسخ داده‌اند.

اهمیت اثر شبکه‌ای

میلاد احرام پوش، مدیر سایت جی‌اس‌ام در باره به دی‌ام برد می‌گوید:‌ «همانطور که پیش‌بینی می‌شد شروع تردز قوی بود و در مدت بسیار کمی با توجه به تعداد یوزرهای اینستاگرام و یکپارچگی این دو پلتفرم، به نود میلیون کاربر رسید و احتمالا در زمان خواندن این مطلب عدد ۱۰۰ میلیون را نیز رد کرده باشد. اما چیزی که شبکه‌های اجتماعی را موفق می‌کند، «اثر شبکه‌ای» است که باعث می‌شود شما به یک شبکه اجتماعی جذب شوید.»

او در این باره توضیح می‌دهد: «این اثر یعنی حضور اطرافیان‌ و دوستان نزدیک شما در یک شبکه‌ی اجتماعی که باعث می‌شود شما هم برای سر زدن به آن شبکه اجتماعی ترغیب شوید. هیچ‌ شبکه اجتماعی بدون اثر شبکه‌ای نمی‌تواند موفق شود و با توجه دید که با پشتوانه یوزرهای اینستاگرام، تردز موفق به شکست توییتر خواهد شد؟ در نهایت با توجه به اینکه یوزرهای ماهانه اینستاگرام سه برابر توییتر است، ممکن است رویای زاکربرگ بعد از چند تلاش ناموفق برای خرید توییتر به شکل دیگری شود.»

فعالان حوزه فناوری ایران پاسخ داده‌اند: آیا Threads توییتر را به حاشیه خواهد راند؟ 1

میلاد احرام‌پوش، مدیر سایت جی‌اس‌ام

احرام‌پوش معتقد است: «به شخصه علی‌رغم تصمیمات عجیب ایلان ماسک برای توییتر، تردز را هنوز در مقام شبکه اجتماعی شکست‌دهنده‌ی توییتر نمی‌بینم مگر اینکه ایلان ماسک همچنان به تصمیم عجیب خود ادامه دهد. ضمنا این نکته را نباید فراموش کنیم که شاید تردز در جذب کاربران اینستاگرام موفق‌تر از جذب کاربران توییتر عمل کند، خصوصا اینکه مدل ارائه محتوا و فرهنگ کاربران اینستاگرامی و توییتری با هم متفاوت است.»

این نبرد در سطح جهانی خواهد بود

امیر مستکین، سردبیر دیجیاتو نیز معتقد است که هفته اول فعالیت تردز سرنوشت‌ساز خواهد بود و فعلا در ۲۴ ساعت اول، همه چیز از یک شروع طلایی حکایت دارد.

با این‌حال او معتقد است که فارغ از اختلاف بین ایلان ماسک و مارک زاکربرگ، تردز دست‌کم در ایران قرار نیست جای توییتر را بگیرد و این پلتفرم یک جای کاملا خالی را پر خواهد کرد.

فعالان حوزه فناوری ایران پاسخ داده‌اند: آیا Threads توییتر را به حاشیه خواهد راند؟ 2

امیر مستکین، سردبیر دیجیاتو

سردبیر دیجیاتو می‌گوید: «تعداد کاربران اینستاگرام در ایران به بالای ۴۰ میلیون می‌رسد در حالی که خوش‌بینانه‌ترین بررسی‌ها از آمار کاربران ایرانی توییتر، کمتر از ۵ میلیون است و فارغ از اینکه ما توسط چه لنزی، کپی آقای زاکربرگ را قضاوت می‌کنیم، این شبکه اجتماعی تازه متولد شده برای بسیاری از کاربران ایرانی -مخصوصا با میانگین سنی بالای ۴۰ سال- یک کانسپت جدید است که احتمال استقبال بالا از آن با توجه به اتصال ۱۰۰ درصد حساب به اینستاگرام اصلا کم نیست.»

مستکین ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر این حقیقت هم قابل کتمان نیست که دنیای اینترنت برای بسیاری از کاربران اینستاگرام که در رده سنی بالاتری هستند، به فعالیت در اینستاگرام، تلگرام و واتس‌اپ خلاصه می‌شود. این افراد در همین فضاها به سراغ کامیونیتی‌های مورد علاقه خود می‌روند. تردز به خاطر ماهیت توییتر-مانندش، به همین افراد این فرصت رو می‌دهد تا با نسل‌های دیگر، مخصوصا نسل جوان و شجاع، مواجهه واقعی‌تری داشته باشند.»

او براین باور است که فارغ از اینکه سرنوشت این نبرد در سطح جهانی چه خواهد بود، در ایران احتمالا شاهد یک نبرد جدی بین این دو پلتفرم نیستیم. توییتر فارسی قدرت و نفوذ خود را تا حد زیادی حفظ می‌کند در حالی که اینستاگرام با تردز یک بازار جدید رو پیش روی کاربر و البته کسب‌وکار ایرانی قرار خواهد داد. اینجاست که استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها باید انتخاب کنند که چطور قرار است با بخش قابل توجهی از کاربران به ظاهر آشنا، اما متعجب تردز تعامل کنند.»

تردز نمی‌تواند جای توییتر را بگیرد

هادی مرادی، سردبیر دی‌ام برد نیز با اشاره به اینکه هنوز برای قضاوت در این باره زود است، معتقد است که کلاب‌هاوس هم در روزها و حتی ماه‌های ابتدایی پرسروصدا آغاز کرد اما امروز رشد قابل‌قبولی را تجربه نمی‌کند.

فعالان حوزه فناوری ایران پاسخ داده‌اند: آیا Threads توییتر را به حاشیه خواهد راند؟ 3

هادی مرادی، سردبیر دی‌ام برد

او در ادامه به تفاوت اساسی رفتار کاربر توییتر با رفتار کاربر Threads است اشاره کرده و می‌گوید: «می‌دانیم که کاربر Threads از اینستاگرام می‌آید؛ پس نوع انگیجمنت به کل متفاوت است، مثلا بسیار بیشتر از کاربر توییتر لایک می‌کند، صراحت لحن کمتری دارد و هویت افراد به مراتب واقعی‌تر از توییتر است و این تفاوت‌ها یعنی این شبکه اجتماعی نمی‌تواند جای توییتر را بگیرد اما می‌تواند یک شبکه اجتماعی موفق مبتنی بر متن باشد و جای خود را میان سایر سوشال‌مدیاها باز کند.»

مرادی می‌گوید: «نکته دیگر درباره این شبکه اجتماعی این است که با توجه به اشتراک صددرصدی این شبکه با کاربران اینستاگرام، کاربر یک بار محتوا را در صفحه اینستاگرام کسب‌وکار می‌بیند و باید برای تولید محتوا در این شبکه اجتماعی جدید استراتژی کاملا متفاوتی دنبال شود.»

تردز، ابزاری برای رشد اینستاگرام

پارسا کاکویی، متخصص حوزه بازاریابی محتوایی در این رابطه در گفت‌وگو با دی‌ام برد براین باور است که هنوز برای پیش‌بینی در رابطه با سرنوشت تردز زود است. او در این باره توضیح می‌دهد: «ما در دوسال گذشته شبکه‌های اجتماعی مختلفی مانند کلاب‌هاوس را داشتیم و پیش‌بینی‌های زیادی در رابطه با این شبکه اجتماعی وجود داشت؛ حتی برخی از افراد تصور می‌کردند که ممکن است کلاب‌هاوس جای اینستاگرام را بگیرد اما در نهایت اتفاقات دیگری رخ داد.»

فعالان حوزه فناوری ایران پاسخ داده‌اند: آیا Threads توییتر را به حاشیه خواهد راند؟ 4

پارسا کاکویی، متخصص بازایابی محتوا

او در ادامه می‌گوید:‌ «به جز فیلترینگ یکی از دلایلی که تا به الان مردم عام جامعه کمتر در توییتر فعالیت داشتند، فضای اگرسیو و تند این شبکه اجتماعی بود. من فکر می‌کنم یکی از دلایل اصلی این موضوع وجود اکانت‌های ناشناس در توییتر بود که به افراد این اجازه را می‌داد که بتوانند هرگونه اظهارنظری را به اشتراک بگذارند.»

کاکویی در این باره توضیح می‌دهد: «اما با توجه به اینکه اکانت‌های تردز به طور مستقیم به صفحات اینستاگرام افراد متصل است، امکان شکل‌گیری چنین شرایطی نیز در این فضا کمتر است و اگر فردی بخواهد در تردز اکانت ناشناس داشته باشد، احتمالا نسبت به توییتر فرایند سخت‌تری خواهد بود و همین موضوع باعث می‌شود فضا نسبت به توییتر نرم‌تر باشد.»

او ادامه می‌دهد: «موضوع دیگر این است که توییتر هرگز مورد اقبال عامه مردم واقع نشد ولی حالا می‌بینید که افرادی که توییتری نبودند، الان وارد تردز شده‌اند.»

کاکویی با اشاره به نظرات مثبت و منفی در رابطه با محتوا در تردز گفت:‌ «در این مدت محدود چند روزه، تعداد کامنت‌های مثبت بسیار بیشتر از نظرات منفی بوده‌اند.  راحت، سریع و بدون نیاز به استفاده از عکس از جمله ویژگی‌های مثبت این شبکه اجتماعی است که به آنها اشاره می‌شود و در چنین فضایی، خلاقیت و استفاده  از واژگان اهمیت پیدا می‌کند. کپی‌رایترها نیز در این فضا می‌توانند بهتر کار کنند و دیده شوند.»

پاسخ کاکویی به این سوال که آیا تردز می‌تواند برای کسب‌وکارها مفید باشد، مشخص است. او در این رابطه توضیح می‌دهد: «این فضا مناسب است به شرطی که کسب‌وکارها با استراتژی خاص خودشان حضور پیدا کنند و بدانند که در این فضا چطور می‌خواهند به مخاطب خود دست پیدا کنند.»

او ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر من فکر می‌کنم که تردز می‌تواند به افزایش مخاطب کسب‌وکارها در اینستاگرام کمک زیادی کند چرا که در سازوکار به توییتر شباهت بسیاری دارد و به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا لایه لایه مخاطبان خود را افزایش بدهند؛ این باعث می‌شود که افراد ناشناس بیشتری و مخاطب‌های جدید بیشتری محتوای را ببینند و همین محتوا می‌تواند آنها را ترغیب کند که در اینستاگرام کسب‌وکار هم وارد شوند.»

کاکویی براین باور است که کسب‌وکارها می‌توانند به تردز به عنوان یک ابزار یا شبکه اجتماعی برای افزایش مخاطبان صفحه اینستاگرام خود هم نگاه کنند.

توییتر محبوب خواهد ماند

میلاد نوری، فعال حوزه فناوری نیز در این رابطه بر این باور است که اکانت رسمی تردز در کمتر از سه روز ۸۰۰ هزار فالوور جذب کرده است که نشان دهنده رشد سریع این شبکه اجتماعی است.

او معتقد است که متا به قدری عمیق تردز را با اینستاگرام سینک کرده است که احتمالا در مدت کوتاهی اکثر کاربران اینستاگرام وارد تردز خواهند شد اما از نظر محتوا، احتمالا توییتر همچنان شبکه اجتماعی محبوب خبرنگارها، برنامه نویس‌ها، گیک‌ها و بسیاری از افراد فعال در توییتر باقی خواهد ماند.

فعالان حوزه فناوری ایران پاسخ داده‌اند: آیا Threads توییتر را به حاشیه خواهد راند؟ 5

میلاد نوری، فعال حوزه فناوری

نوری می‌گوید: «گرچه سیاست‌های ایلان ماسک باعث شده افراد بسیاری به دنبال جایگزین توییتر باشند، اما همین حضور قوی تردز به عنوان یک رقیب جدی برای توییتر، ممکن است باعث شود توییتر و ایلان ماسک در جهت این رقابت روند بهتری در پیش بگیرند که این موضوع در نهایت به نفع کاربران تمام خواهد شد.»

Threads جایگاه خود را پیدا خواهد کرد

آزاد بهرامی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل نوین‌هاب نیز در این باره می‌گوید: «به نظر من Threads به دلیل اینکه دسترسی به تعداد بالای کاربران و integrate بسیار فوق العاده با اینستاگرام،همچنان به رشد سریع خود ادامه می‌دهد و جایگاه خوبی رو در بازار سوشال مدیا خواهد داشت.»

فعالان حوزه فناوری ایران پاسخ داده‌اند: آیا Threads توییتر را به حاشیه خواهد راند؟ 6

آزاد بهرامی، مدیرعامل نوین هاب

او ادامه می‌دهد: «از یک سو، شبکه اجتماعی Threads بخش زیادی از محدودیت‌های توییتر را ندارد و از سوی دیگر با توجه به اتفاقات اخیر توییتر، وارد یک رقابت با این شبکه اجتماعی خواهد شد و احتمالا بخش زیادی از کاربران چه در ایران و چه در دنیا به Threads مهاجرت خواهند کرد.»

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

اسمارتک