پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار رویدادهای حضوری

در روز دوم هفتمین رویداد دی‌ام تاک چه گذشت؟

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
18 بهمن 1399
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در روز دوم هفتمین رویداد دی‌ام تاک چه گذشت؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

روز دوم هفتمین رویداد دی‌ام تاک با سخنرانی مهیار محمدی، مدیر مارکتینگ فلایتیو با موضوع ارزش‌آفرینی برندها در شبکه‌های اجتماعی شروع شد. سپس امین سمیعی، مدیر مارکتینگ اسنپ‌فود درباره راه‌اندازی 6 سرویس جدید و کمپین هر چی‌ بخوای… اسنپ‌فود صحبت کرد. در ادامه راهبر ارشد بازاریابی ایران تلنت در ارائه خود به مرز بین اسپم و آیسان سبایی، مدیربازاریابی آچاره به موضوع طول عمر مشتری یا شیشه عمر کسب‌وکار پرداختند.

تماشای ویدیو رویدادهای دی‌ام تاک

سخنرانی پوریا حمزه‌لویی، راهبر ارشد بازاریابی ایران تلنت 

راهبر ارشد بازاریابی ایران تلنت در روز دوم هفتمین رویداد دی‌ام تاک سخنرانی خود را با موضوعی متفاوت «چطور بازاریابی نکنیم؟» شروع کرد. به گفته او هر کسب‌وکاری برای ارتباط با کاربران خود از 4 روش ارسال اسپم، رعایت نکردن مرز حریم خصوصی، گفت‌وگو و منفعل بودن را می‌تواند انتخاب کند. او در ادامه توضیح داد که بهترین روش برای تعامل با کاربران گفت‌وگو است.

پوریا حمزه‌لویی با بیان اینکه اسپم به دو دسته پیام‌های ناخواسته و بی‌ربط تقسیم می‌شود؛ گفت: «پیدا کردن مرز بین رعایت نکردن حریم خصوصی، اسپم و غیر اسپم بسیار سخت است. برای مثال بسیاری از مدیران بازاریابی هنوز نمی‌دانند که بسیاری از عمل آن‌ها اسپم است. برای مثال شاید یک کاربری برای دندان درد خود به دنبال پزشک باشد و همزمان پیامی هم در این رابطه دریافت کند. بر خلاف اینکه کسب‌وکار فکر می‌کند این پیام مرتبط و غیر اسپم است اما چون کاربر منتظر آن نبوده، پیام ارسالی یک پیام ناخواسته و اسپم محسوب می‌شود. در نهایت میزان زیاد پیام «ناخواسته» و «بی‌ربط» رو اسپم می‌گویند، پس داشتن شماره کاربرها به معنای این نیست که اجازه ارسال پیام به آن‌ها را داریم.»

او با اشاره به طیف وسیع اسپم بیان کرد: «اسپم از ریمارکتینگ از دیتابیس خودمان شروع شده تا فالو و آنفالو و در نهایت به پاپ‌آپز، ارسال تبلیغات به شماره‌های تصادفی و سئو کلاه‌سیاه می‌رسد.» او در توضیح اینکه چرا کسب‌وکارها اسپم می‌کنند؟ چون این کار ارزان‌تر،‌ آسان‌تر بوده و نیازی به خلاقیت ندارد. اما نکته‌ای که به آن توجه نمی‌کینم ضررهای انجام اسپم به کسب‌وکارمان است. برای مثال در بسیاری از کشورها حتی اگر اطلاعات کاربران را در یوزربیس خود داشته باشید اما آن‌ها به شما اجازه ارسال پیام به ایمیل یا شماره تلفن را نداده باشند، نمی‌توانید به آن‌ها پیام ارسال کنید.»

در روز دوم هفتمین رویداد دی‌ام تاک چه گذشت؟ 1

حمزه‌لویی توضیح داد که هزینه ارسال پیام غیرمرتبط یا ناخواسته فقط هزینه مشهود ارسال آن پیامک یا ایمیل نیست بلکه هزینه نامشهودی است که به خاطر آزار مخاطب به شما تحمیل می‌شود. او در این‌باره گفت: «علاوه بر اینکه در ابتدا یک گفتگو دوطرفه با کاربر باید اجازه بگیریم، برای ارسال پیام از طریق کانال‌های مختلف، هم باید به صورت دوره‌ای از آن‌ها سوال بپرسیم که با ارسال پیام راحت هستند یا نه؟ برای یک گفت‌وگو دو طرفه باید حتما اطلاعات مناسب از کاربران را داشته باشیم و پیام‌ها را بر اساس اطلاعات شخصی‌سازی شده برای آن‌ها ارسال کنیم.» او گفت که یک کسب‌وکار باید به کاربران خود حس منحصر به فرد بودن را القا کند و آن‌ها حس کنند که این پیام تنها برای آن‌ها ارسال شده و یک پیام عمومی نبوده است. حمزه‌لویی به تجربه gamify ارتباط با مشتری اشاره می‌کند: «کاربر باید حس کند که در طول این جریان یک برد سود به سود اتفاق میفتد. در واقع گیمیفای کردن تجربه کاربر هم به موفقیت کمپین کمک می‌کند، هم به بهتر شدن تجربه خود کاربر.»

مدیر بازاریابی ایران تلنت معتقد است که با همه مشکلاتی که اسپم برای کاربران ایجاد می‌کند اما در بسیاری مواقع نتایج موفقی برای یک کسب‌وکار دارد.

در روز دوم هفتمین رویداد دی‌ام تاک چه گذشت؟ 2

سخنرانی آیسان سبایی، مدیربازاریابی آچاره

آیسان سبایی، مدیربازاریابی آچاره در پایان روز دوم هفتمین رویداد دی‌ام تاک درباره طول عمر مشتری یا شیشه عمر کسب‌وکار صحبت کرد.

به گفته او ارزش طول عمر مشتری (CLV)  به معنای میزان سودی است که کاربر در طول همراهی خود با کسب‌وکار خلق می‌کند. او توضیح داد که CLV از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که مدیران مارکتینگ اطلاعاتی از میزان ارزش آفرینی آن کاربران به دست می‌آورند. «برای مثال دسته‌بندی و اولویت‌بندی مشتریان از مهم‌ترین دیتایی است محاسبه ارزش طول مشتری به شما می‌دهد که می‌شود برای مشتری VIP شماره مجزا داشته باشیم. وقتی CLV را محاسبه کنیم، می‌توانیم تارگت دقیق‌تری داشته باشیم و بر اساس آن، بودجه‌بندی درستی داشته باشیم. همچنین با بررسی کانال‌های بازاریابی و مقایسه آن‌ها با هم می‌شود کانال بهتری را انتخاب کرد که منجر به جذب مشتری وفادار می‌شود.»

سبایی اعتقاد دارد که هیچ‌گاه نباید سبد مشتریان خالی بماند و باید علت آن را پیدا کرد و با یک پیام درست کاربران را بازگرداند. او توضیح داد: «با گذاشتن ریماندرها بر اساس رفتار دوره‌ای خرید مشتری و ارسال پیام مناسب باعث می‌شویم کاربر در زمانی که نیاز به محصولی دارد، خرید کند. تیم مارکتینگ به واسطه کانال‌های مختلفی که در اختیار دارد، بیشتر از بقیه تیم‌ها می‌تواند از کاربر فیدبک بگیرد. به همین جهت باید با گزارش مناسب نارضایتی‌ها به واحدهای دیگه نرخ ریزش Churn Rate) رو کم کند.»

تماشای ویدیو رویدادهای دی‌ام تاک

گزارش روز اول رویداد را از اینجا بخوانید.

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

اسمارتک