گزارش تپسل از «تاثیر قطعی اینترنت و فیلترینگ بر سلامت دیجیتال»
فهرست مطلب
تپسل با رویکرد تاثیرات قطعی اینترنت و فیلترینگ بر کسبوکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به سراغ کسبوکارهای حوزه سلامت دیجیتال رفته است. در این گزارش، تپسل با همکاری روابط عمومی شتابدهنده هلثیو و همچنین همراهی روابط عمومیهای کسبوکارهای هومکا، بقراط، پذیرش24، دکتر کرمانی و دکترنکست تاثیر اختلالات اخیر روی این بیزینسها را جویا شده است که نتیجه را در ادامه میخوانیم.
تاثیر قطعی اینترنت و فیلترینگ بر کسبوکارهای سلامت دیجیتال و آینده این حوزه
هومکا
هومکا با اشاره به کاهش ۲۶ درصدی ویزیت سایت، ۳۷ درصدی تماس ها، ۵۲ درصدی کاربرهای فعال و ۵۷ درصدی سفارشها از خسارتهای قطعی اینترنت و فیلترینگ خبرداد. علاوه بر این موارد، اکثر برنامههای پاییز برای کمپینهای تبلیغات در فضای مجازی و دیجیتال کنسل شد.
این مجموعه افزود: «کانال اینستاگرام ما با بیش از 70 هزار مخاطب از دست رفت. پیجی که برای رسیدن به این مقدار مخاطب سرمایهگذاری زیادی کرده بودیم و برای آیندهاش هم برنامههای زیادی داشتیم.»
هومکا در پاسخ به این که آینده بیزینس خود را چگونه میبینید پاسخ داد: «نمیتوانیم قطعی بگوییم که چه چیزی در انتظارمان است. چرا که ابهام شرایط بسیار زیاد شده. اما ناامیدی زیادی در فضای کسبوکارهای دیجیتال به وجود آمده! حتی نمیشود روی بدیهی ترین امکاناتی که این فضا باید داشته باشد، مثل اینترنت، حساب کرد؛ چه برسد به سرویس هایی که گوگل برای بازاریابی ارائه میدهد، فضای مجازی و امثال آنها»
آینده سلامت دیجیتال را چگونه میبینید؟
موانع متعدد، پرتکرار و غیرقابل پیشبینی ایجاد شده در حوزه سلامت دیجیتال باعث از بین رفتن اعتماد و انگیزه شده و سرعت دیجیتالی شدن حوزه سلامت بسیار کاهش خواهد داد و علاوه بر آن، بیشک خسارتهای جبرانناپذیری وارد خواهد کرد.
بقراط
شرایط اخیر موجب کاهش پاسخگویی پزشکان شده و کاهش فروش 50 درصدی را برایمان به دنبال داشته است. اما از حیث تاثیر بر اکوسیستم سلامت دیجیتال نیز با توجه به اینکه پلتفرم ما در تمامی حوزهها مثل مشاوره آنلاین، نسخهنویسی، تکمیل پرونده و… به پزشکان و بیماران سرویس میدهیم، گزارش دقیقی را در این زمینه ارائه کردیم. محدودیتهای اینترنت تاثیر زیادی روی مشاوره آنلاین گذاشته است بالاخص پزشکان حوزه روانشناسی روان پزشکی که بیمارانی از خارج از کشور دارند با مشکلات جدی برای ارتباط با آنها رو به رو شدند، اگرچه ما یک سری راهکارهایی در این زمینه ارائه کردیم تا بتوانیم این قضیه را تا حدودی جبران کنیم.»
از طرفی با توجه به اینکه برخی از بیماران به پیامکهای یادآوری عادت کردهاند، در این مدت با قطعی پیش آمده، میزان کنسلی قرار مطبها افزایش پیدا کرد. علاوه بر این شاهد مشکلاتی برای ورود کاربر به سایت نیز بودیم و بخشهای مختلف دیگری را تحت تاثیر قرار داد.»
در بسیاری اوقات، کاربران درک درستی از اختلالهای پیشآمده نداشته و فکر میکنند که پلتفرم با مشکل مواجه شده است؛ همین امر موجب وارد آمدن فشار بسیاری به بخش پشتیبانی و مرکز تماس پلتفرم بقراط شد.
روابط عمومی بقراط در تشریح آسیبهای اختلالات افزود: «در تلاش هستیم که سرمایههای انسانیمان را که مهمترین دارایی ما هستند حفظ کنیم. ما 5-6 سال سابقه فعالیت داریم و به صورت بوت استرپ رشد کردهایم و این روزها ضربه بزرگی به درآمدمان وارد شده است، اما سعی داریم از روشهای مختلفی این ضررها را جبران کنیم، گرچه ادامه وضعیت فعلی طبیعتا شرایط خوبی را برای مان به دنبال نخواهد داشت.»
در گزارشی که چندی پیش روابطعمومی بقراط منتشر کرده بود، تاثیرات قطعی اینترنت و فیلترینگ بر پلتفرمشان تشریح شده بود. از جمله میتوان به کاهش 5.92 درصدی نسخه تامین اجتماعی و 15.53 درصدی بیمه سلامت اشاره کرد. همچنین مشاوره آنلاین 15.46، مراجعه حضوری به پزشکان 9.78، مشاوره تلفنی 9.14، مشاوره تصویری 28.95 و مشاوره متنی نیز 34.96 درصد افت کرده است. علاوه بر آن شاهد کاهش 10.07 درصدی نوبت دهی توسط منشی، 9.49 درصدی نوبت دهی اینترنتی، 4.84 درصدی نوبت دهی تلفنی و در مجموع 9.83 نوبت دهی بودهاند.
آینده سلامت دیجیتال را چگونه میبینید؟
سلامت دیجیتال بعد از دو سال کرونا به رشد قابل توجهی رسید و در حال رشد بود. ولی محدودیتهای ایجاد شده، تاثیر منفی زیادی در این حوزه داشته.
پذیرش 24
آینده سلامت دیجیتال را چگونه میبینید؟
پذیرش ۲۴: با توجه به این شرایط، اکوسیستم برای توسعه و رشد آماده نیست و کسی روی آن سرمایهگذاری نخواهد کرد. بنابراین نمیتوان به آینده آن امید داشت. وقتی زیرساخت قابل اعتماد نداریم و همچنین شرایط اقتصادی پایداری هم تجربه نمیکنیم، هم سرمایههای مالیمان را از دست میدهیم و هم سرمایههای انسانی را. اگر حاکمیت در ایجاد کردن امنیت در دو حوزه زیرساخت و اقتصاد همینطور ناموفق عمل کند، امیدی نمیتوان به اقتصاد دیجیتال بست.
برای استارتاپهایی که دارند خارج میشوند، طبیعی است وقتی سرمایه نباشد و سرمایه گذاری روی آنها سرمایه گذاری نکند و آنها نتوانند دوره درآمدزایی خود را طولانی مدت ادامه دهند، همانطور که میبینید بعضی از آنها سر یک یا دو ماه فیلد میکنند و بعضی هم طولانی تر بعد از شش ماه یا یک سال. و گر این شرایط ادامه پیدا کند این اتفاق خواهد افتاد. به نظر من برای آنها نباید دنبال راهکار باشیم و باید دنبال would cause آن باشیم و من فکر میکنم would cause مسئله پایداری ما در مملکت، ارتباطات، اقتصاد و امنیت در بیزینس باشد.
دکتر نکست
دکتر نکست: اولین تاثیری که داشته این است که باعث افت نسخه زنی ما شده که حدود 23% بوده.
موضوع بعدی این است که چون کاربر به سمت استفاده از وی پی ان رفته دچار مشکل میشدند و بار زیادی به دوش تیم پشتیبان ما افتاده است که به کاربران توضیح دهند که باید وی پی ان خود را خاموش کنند. به صورت کلی این محدودیتها باعث شده به جای اینکه پشتیبانی اصلی را انجام بدهیم به کاربر بگوییم وی پی ان را خاموش کند.
اتفاقات اخیر باعث شده خیلی از موضوعاتی که هزینههای سربار زیادی را به ما تحمیل میکند افزایش پیدا کند برای این که بتوانیم مقدار فروش را در سطح مطلوبی نگه داریم. در صورتی که نسبت به گذشته درآمدمان هم کم شده و این را بگذارید کنار هزینههایی که این مدت به کسبوکار وارد شده. مسلما تمام این موارد امیدهایمان به آینده را ازبین میبرد.
آینده سلامت دیجیتال را چگونه میبینید؟
دکتر نکست: سلامت دیجیتال در حال شکل گیری و رشد بود اما متاسفانه با ضربه بزرگی که به آن وارد شد باعث شد مجددا به نقطه ای برگردد که فضا غیر قابل اعتماد و غیر قابل اطمینان باشد. وقتی این بی اعتمادی شکل میگیرد، دیگر برای سرمایهگذار جذابیتی ندارد که وارد این حوزه شوند. بنابراین بیزینسها نمیتوانند بر نوآوری و رفع مشکلات کاربران تمرکز ویژهای کنند.
گروه سلامت کرمانی
گروه سلامت دکتر کرمانی: دادههایی که از برندهای زیرمجموعه به دست ما رسیده است نشان میدهد باتوجه به اینکه ۸۰ درصد ارتباط ما با مشتریان از طریق پیامرسانهای خارجی مدیریت میشد، اختلال اینترنت به خصوص در روزهای آخر شهریور و اوایل مهرماه باعث افت فروش بالایی شد.
از طرف دیگر کاربران ما برای ورود به اپلیکیشن بهاندام، زیره و فیتامین (به دلیل روشن بودن vpn، قطعی نت و یا دسترسی نداشتن به رمز عبور) با مشکل اساسی مواجه بودند. همچنین با فیلتر شدن گول پلی، در نصب اپلیکشنهای گروه با مشکل جدی مواجه شدیم. در تاریخ ۲۲ و ۲۳ مهر ماه سامانه پیامکی قطع و در ادامه دچار اختلال شد. این مشکل باعث اختلال در ارسال کد تایید ورود کاربران و ارتباط ما با کاربران شد. پوش نوتیفیکیشن در ابتدای اختلال اینترنت به مدت سه هفته به دلیل فضای جامعه و نه مشکل فنی متوقف شدند.
در زمینه شبکههای اجتماعی، پس از فیلتر شدن تلگرام و کوچ کردن بسیاری از کاربران به واتساپ و اوج گرفتن فعالیت اینستاگرام، صفحه رسمی دکتر کرمانی (بهاندام) با ۱،۷۰۰،۰۰ ، فیتامین با ۲۵۸،۰۰۰، زیره با ۹۲،۰۰۰ ،نهال با ۱۶،۰۰۰ مایندفیت ۳۰،۰۰۰ دنبالکننده، به عنوان مهمترین و اصلیترین کانال محتوا و ارتباط گروه محسوب میشدند که با فیلتر شدن این شبکه اجتماعی فعالیتهای ما متوقف و بخش زیادی از ارتباطات با مخاطبان را ازدست دادیم.
اختلال در اینترنت باعث شد که کاربران، دسترسی محدودتری به فضای وب و سرچ داشته باشند که این موضوع خود موجب کاهش ورودی سایت، کلیک و سی تی آر مقالهها شد.طبق آمار به دست آمده، ۶۰ درصد کاربران مشکل باز نشدن صفحات سایت داشتهاند. اگر این اختلالات برای مدت طولانیتری ادامه پیدا میکرد احتمال دیایندکس شدن سایت میشد و مشکلات جبران ناپذیری برای کسب و کار به وجود میآورد.
.