پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

هادی مرادی در رویداد روز خبرنگار تپسل: کسب‌وکارها نباید انتقاد رسانه را به چشم عناد ببینند

الهه صالحی الهه صالحی
20 مرداد 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه
هادی مرادی در رویداد روز خبرنگار تپسل: کسب‌وکارها نباید انتقاد رسانه را به چشم عناد ببینند
زمان مطالعه: 4 دقیقه

سردبیر دی‌ام برد در پنل بررسی نقش رسانه در اکوسیستم استارت‌آپی در ۱۰ سال گذشته که در رویداد گرامی‌داشت روز خبرنگار تپسل برگزار شد، براین باور بود که رسانه زمانی می‌تواند به رشد صنعت کمک کند که کسب‌وکارها تعامل با رسانه را بیاموزند و انتقاد رسانه را به چشم عناد و دشمنی نبینند.

به گزارش دی‌ام برد، امیر مستکین، سردبیر دیجیاتو در پاسخ به سوال احمد عطارزاده، مدیر مارکتینگ تپسل در رابطه با اینکه در ۱۰ سال گذشته رسانه‌ها تا چه اندازه توانسته‌اند نقش خود را در رشد و توسعه اکوسیستم ایفا کنند، گفت:‌ «در این سال‌ها رسانه‌های حوزه فناوری و شرکت‌های استارت‌آپی به رشد یکدیگر کمک کرده‌اند. شاید اگر رسانه‌ها نبودند، شرکت‌های بزرگ همچنان جایگاه خود را پیدا می‌کردند اما قطعا رسانه به شرکت‌های کوچک و متوسط کمک کرد تا دیده شوند.»

مهرک محمودی، سردبیر پیوست نیز در این رابطه با تاکید براینکه من اکوسیستم رسانه‌ را از اکوسیستم استارت‌آپ به کلی جدا می‌‌بینم، گفت: «رسانه و کسب‌وکار نقش‌های جداگانه‌ای دارند. استارت‌آپ وظیفه‌ا‌ش کسب‌وکار است و رسانه وظیفه اطلاع رسانی را برعهده دارد. من به عنوان کسی که همیشه روی صندلی رسانه نشسته است هیچوقت فکر نکردم که به ضرر کسب‌وکاری کار کرده‌ام؛ اما اگر فکر کنم که مطلبی که منتشر می‌کنم به نفع کاربر است اما احتمال دارد به ضرر کسب‌وکار باشد ممکن است آن را منتشر کنم.»

او ادامه داد: «یکی از انواع روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگاری توسعه است که به رشد یک فناوری کمک می‌کند؛ در اصل در این ۱۰ سال می‌توان گفت که ما برای استارت‌آپ‌ها از این مدل استفاده کردیم که البته در دنیا منسوخ شده است. خصوصیت آن این است که بخش‌های مفید آنها را پررنگ می‌کنیم و کمک می‌کنیم که رشد کنند و چشم‌مان را به نوعی روی نقاط ضعف آنها می‌بندیم. اما به نظر من از الان به بعد دیگر باید کم‌کم حداقل برای استارت‌آپ‌های بزرگ‌تر بازی فرق کند. یک جاهایی دیگر نباید از حالت توسعه‌ای استفاده کرد و باید روی صندلی خبرنگاری برگردیم و انتقاد کنیم.»

هادی مرادی، سردبیر دی‌ام برد نیز گفت: «اتفاقی که در این سال‌ها رخ داده این بوده است که رویکرد رسانه به کسب‌وکارها بیشتر حمایتی بوده است. با توجه به اینکه من تجربه حضور در هر دو سمت را دارم، فکر می‌کنم که پختگی هنوز در سمت کسب‌وکار ایجاد نشده و دید درستی شکل نگرفته است. به نوعی تعامل با رسانه را بلد نیستند و پذیرش نقد و انتقاد را ندارند. به نظر من رسانه تخصصی زمانی می‌تواند به رشد صنعت کمک کند که این پذیرش از سمت کسب‌وکارها وجود داشته باشد و انتقاد را به چشم عناد نبینند.»

هادی مرادی در رویداد روز خبرنگار تپسل: کسب‌وکارها نباید انتقاد رسانه را به چشم عناد ببینند 1

رسانه بستنی فروشی نیست

محمودی در ادامه در رابطه با اینکه رسانه تا چه حد می‌تواند در جریان تعامل با کسب‌وکارها استقلال خود را حفظ کند، گفت: «مشکل از جایی ایجاد می‌شود که خبرنگار یک رسانه می‌خواهد محبوب باشد. واقعیت این است که در این مدتی که من کار کرده‌ام، هیچوقت محبوب نبوده‌ام و هیچوقت هیچ کسب‌وکاری من را دوست نداشته است. شاید به این دلیل بوده است که قلم تیزی داشته ام یا حرف تیزی زده‌ام و اگر یک چیزی به نظرم درست بوده تعریف کرده‌ام و اگر هم بد بوده آن را گفته‌ام اما اینکه روزنامه‌نگار بخواهد محبوب باشد درست همانجا است که اشتباه پیش می‌آید.»

مستکین با اشاره به اینکه در سال‌ها گذشته رسانه‌ها توانسته‌اند عملکرد کسب‌وکارها را مورد نقد قرار دهند و تنها با مدل روزنامه‌نگاری توسعه کار نکرده‌اند، گفت: «در ۱۰ سال گذشته هم در سمت کسب‌وکارها و هم در سمت رسانه‌ها رشد اتفاق افتاد اما رشد رسانه بیشتر بود. با این‌حال باید به سمت نگاه نقادانه‌تر حرکت کرد. رسانه بستنی‌فروشی و پیتزا فروشی نیست که همه از آن راضی باشند.»

رسانه هم یک کسب‌وکار است

سردبیر دیجیاتو در پاسخ به این سوال  عطارزاده مبنی براینکه در ۱۰ سال گذشته اولویت برخی از رسانه‌ها تنها پول بوده است و مسیر آسان این است که با دریافت مبالغی از کسب‌وکارها رسانه خود را برای آنها فرش کنند، گفت: «هرچند که یک رسانه نمی‌تواند کسب‌وکار نباشد اما نکته اینجاست که نباید اولویت خود را به درآمدزایی محدود کند؛ اولویت یک رسانه باید تاثیرگذاری بیشتر باشد. ما در رسانه‌ها نمونه‌هایی داریم که از رسانه خود قاب عکسی برای افراد می‌سازند اما ما در دیجیاتو همیشه تلاش کردیم مراقب این اتفاق باشیم که مخاطبان ما این برداشت را نکنند که قصد پروموت شخصی را داریم. من فکر می‌کنم فضای رسانه‌های تکنولوژی تا حد زیادی سالم است و در بین رسانه‌های تخصصی ایران، رسانه‌های تکنولوژی بسیار موفق‌تر از سایر رسانه‌ها بوده‌اند، چرا که توانسته‌اند به قلب جامعه نفوذ کنند.»

محمودی نیز در این رابطه با تایید اینکه رسانه نیز یک کسب‌وکار است و باید به نیروی انسانی خود حقوق بدهد، گفت:‌ «رسانه باید به جای خبر فروشی، مسیر درآمدی ایجاد کند و تفاوت بین خبر و آگهی باید مشخص باشد. اگر برای مطلبی پولی دریافت شده‌ است، باید به طریقی به مخاطب اعلام شود که این محتوا آگهی است. اتفاق خطرناک جایی رخ می‌دهد که ما محتوای پولی را منتشر کنیم اما به مخاطب اعلام نکنیم.»

با وجود ناامیدی، امیدواریم

در بخش پایانی این پنل، سردبیر دی‌ام برد با ابراز ناامیدی از چشم‌انداز آینده رسانه‌ها گفت:‌ «این روزها کاربران بیشتر مخاطب شبکه‌های اجتماعی هستند تا سایت‌های خبری و از سوی دیگر فیلترینگ و محدودیت‌ها باعث شده است تا مخاطب‌ها کم شوند. ما نسبت به سال قبل، روبه رشد حرکت نمی‌کنیم و این یک اتفاق ناراحت کننده است.»

مستکین نیز با تایید حرف سردبیر دی‌ام برد براین باور بود که تعداد رسانه‌های تخصصی باید بیشتر شوند. با این حال او تاکید کرد که اینده روشنی را برای اکوسیستم و اقتصاد دیجیتال تصور نمی‌کند.

سردبیر پیوست در رابطه با این موضوع، چشم‌انداز آینده را به دو بخش کوتاه و بلند مدت تقسیم کرده و اشاره کرد که هرچند در یکی دو سال آینده کار سختی پیش رو داریم، اما در بلند مدت رسانه همینجا تمام نخواهد شد.

 

بادکوبه
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات