پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

سازمان فناوری اطلاعات از «مشخص شدن جزییات شاخص‌ حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال» خبر داد

مرجان عبدی مرجان عبدی
30 آبان 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سازمان فناوری اطلاعات از «مشخص شدن جزییات شاخص‌ حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال» خبر داد
زمان مطالعه: 2 دقیقه

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضوابط شناسایی سکوهای مشمول طرح حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال و شرایط بهره‌مندی از حمایت‌های آن را در فراخوانی منتشر کرد.

مطابق این فراخوان سه دسته شاخص اصلی شامل شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کاربران، شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کسب و کارها و شاخص‌های مرتبط با قابلیت‌های نرم افزاری و فنی، برای شناسایی سکوهای مشمول طرح حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال مورد توجه قرار گرفته است. «شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کاربران» ۴۰ درصد، «شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کسب‌وکارها» ۳۰ درصد و «شاخص‌های قابلیت‌های نرم‌افزاری و فنی» ۳۰ درصد در این ارزیابی نقش دارند.

برای مطالعه ضوابط شناسایی سکوهای مشمول و آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال اینجا کلیک کنید.

دسته اول شامل میزان رضایت کاربران با سقف امتیاز ۳۰ می‌شود که متوسط وزنی امتیازهای پلتفرم در فروشگاه‌های اپلیکیشن را در نظر می‌گیرد. مورد بعدی این شاخص تعداد کاربران فعال ماهانه است که سقف امتیاز آن ۷۰ است و پلتفرم‌ها به ازای هر ۱۰۰ هزار کاربر یک امتیاز دریافت می‌کنند.

دسته دوم شاخص‌های پذیرش پلتفرم برای کسب‌وکارها است که ۳ مورد را در برمی‌گیرد. به ازای هر ۵۰۰ کسب‌وکار ثبت‌نام و احراز هویت‌شده یک امتیاز به پلتفرم تعلق می‌گیرد. به ازای هر ۱۰ هزار تراکنش فروش در سال نیز یک امتیاز داده می‌شود و طبق سومین معیار این دسته نیز به ازای هر کانال بالای ۱۰ هزار دنبال‌کننده یک امتیاز در نظر گرفته می‌شود.

شاخص‌های دسته سوم توانایی‌های فنی پلتفرم را ارزیابی می‌کند. طبق این شاخص‌ها، قابلیت‌های ارتباطات اجتماعی شامل انتقال پیام نوشتاری، صوتی و ویدیویی، قابلیت انتقال فایل، قابلیت تبلیغات برای کسب‌وکارها و امکانات ایجاد پیام همگانی یا گروهی به صورت تعاملی و غیر تعاملی برای پلتفرم‌ امتیازآور است. قابلیت‌های دیگر از جمله ایجاد درگاه مالی و پرداخت، درگاه حمل‌ونقل و ارسال کالا، امکان بازخورد کاربران و رسیدگی به شکایت‌ها و … نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

این آیین نامه ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت را شامل می شود و خدمات و امتیازات متنوعی را برای سکوهای مشمول و کسب وکارهای احزار هویت شده درنظر گرفته است. به طور مثال در بخش اعتبار بخشی به کسب و کارهای اینترنتی و کاربران، این امکان وجود دارد که به سکوها و کسب و کارهای احراز هویت شده، نشان ویژه یا تیک ویژه کسب و کار اعطا شود یا برای عموم کاربران امکان اخذ نشان اعتبار شده (تیک آبی) فراهم شود.

سکوهای متقاضی می‌توانند با مراجعه به پرتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به آدرس ict.gov.ir نسبت به دسترسی به اسناد فراخوان یاد شده اقدام و پس خود ارزیابی نسبت به ارسال اسناد و مدارک مثبته به آدرس پست الکترونیک platform@ict.gov.ir اقدام کنند.

سکوهایی که در این شاخص‌ها بتوانند حداقل ۶۵ درصد امتیازها را کسب کنند از تمام حمایت‌هایی بسته حمایتی برخوردار می‌شوند. همچنین سکوهای با امتیاز بین ۵۰ تا ۶۵ درصد نیز از حمایت‌های بندهای ۳ (تبلیغات در صداوسیما)، ۶ (معافیت مالیاتی)، ۷ (در نظر گرفتن حساب کاربری به عنوان وثیقه) و ۸ (برخورداری از مزایای استقرار در پارک‌های علم و فناوری) برخوردار خواهند شد.
در واقع به منظور حمایت و برخورداری سکوها از مزایای استقرار در پارک‌های علم و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است شرایط پذیرش و استقرار دفترهای اصلی و شعب پلتفرم‌های مشمول را در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات یا شعب استانی آن فراهم کند.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

اسمارتک