پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

اسپاتیفای از روش جدیدی در حوزه ادتک رونمایی کرد

هادی مرادی هادی مرادی
15 آذر 1398
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اسپاتیفای از روش جدیدی در حوزه ادتک رونمایی کرد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اسپاتیفای(spotify) در اطلاعیه جدیدی از راه اندازی یک سیستم تبلیغات اختصاصی پادکست خبر داد که به بازاریابان این امکان را می‌دهد تا بازار هدف مربوطه برای پادکست‌های اختصاصی اسپاتیفای را طبق علایق شنوندگان انتخاب کرده و با پرداخت هزینه، تبلیغات را به دست بازار هدف خود برسانند.

طبق این اطلاعیه قرار است تا اسپاتیفای برای اجرای دقیق تبلیغات هدفمند در رابطه با پادکست‌های اختصاصی خود از داده‌های کاربران استفاده نماید. بحث تبلیغات هدفمند برای پادکست‌ها هنوز تازه به نظر می‌رسد و اطلاعیه جدید اسپاتیفای باعث شده است تا این طور پیشبینی شود که این شرکت به زودی، کار تبلیغاتی خود را گسترش داده و در صورت موفقیت در این حوزه، تبدیل به یک شبکه تبلیغاتی پادکست عظیم خواهد شد. این تکنولوژی که Streaming Ad Insertion نام دارد بر اساس اطلاعات موجود کاربران، آگهی را برای بازار هدف ارسال می‌کند.

اطلاعاتی از قبیل سن، محل سکونت، علائق و غیره که پیدا کردن بازار هدف را برای بازاریابان و تجارت‌ها به امری ساده تبدیل می‌سازد. این بدان معناست که اگر دو نفر به صورت همزمان به یک پادکست مشابه در اسپاتیفای گوش دهند، تبلیغاتی که برایشان نمایش داده می‌شود با توجه به اطلاعات ذکر شده، کاملاً متفاوت خواهد بود. اسپاتیفای از پیش، درج تبلیغات پویا را فعال کرده بود و در حال حاضر تنها این فناوری را برای پادکست‌ها توسعه داده و بهبود بخشیده است. به علاوه، تجارت‌هایی که برای بازاریابی از تبلیغات اختصاصی و هدفمند اسپاتیفای استفاده می‌کنند، داده‌های بیشتر و دقیق‌تری نسبت به سایر روش‌های تبلیغات پادکست‌ها دریافت خواهند کرد.

این داده‌ها شامل طیف وسیعی از اطلاعات مانند دفعاتی که فرد به تبلیغ مربوطه گوش کرده است، میزان دسترسی به تبلیغات و نظرات مخاطبان است. اسپاتیفای، محل فوق العاده‌ای برای تبلیغات هدفمند به شمار می‌رود چون نسبت به بسیاری از برنامه‌های پادکست، اطلاعات بیشتری در رابطه با کاربران خود دارد که این موضوع نیز به علت پروسه ثبت نام آن و اطلاع از علائق و سلایق شنوندگان است.

همچنین تفاوت مهم دیگر اسپاتیفای با سایر برنامه‌ها این است که به کاربران اجازه دانلود نداده و در نتیجه هر بار که پادکست مورد نظر برای آنان پخش می‌شود، می‌توان آگهی را نیز به نمایش گذاشت. علاوه بر آن، این قابلیت به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق ردیابی، سلیقه کاربران را تشخیص داده و با توجه به علائق آنان، آگهی‌های مربوطه را درج کنند. البته این فناوری جدید در صورتی که کاربر به اپیزود پادکست به صورت آفلاین گوش فرا دهد، فعال نخواهد ماند؛ چون برای درج آگهی نیاز به ارتباط زنده وش آنلاین است.

با این وجود لازم به ذکر است که نگرانی زیادی در این رابطه وجود ندارد. جی ریچمن VP و رئیس تبلیغات جهانی در کمپانی اسپاتیفای می‌گوید که تنها تعداد محدودی از کاربران به پادکست‌ها به صورت آفلاین گوش می‎کنند، اما در همین دسته‌ی اندک نیز اسپاتیفای از روش تبلیغات قدیمی خود استفاده کرده و تبلیغی از پیش تعیین شده را برای شنونده پخش خواهد کرد. استفان اسمایک، SVP پادکست و اینفلوئنسر بازاریابی در Veritone one می‎گوید: در حال حاضر تبلیغ‌کنندگان پادکست برای پیدا کردن بازار هدف تنها به یک تکنیک متکی هستند.

همچنین بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه بازاریابی اتفاق نظر دارند که فناوری تبلیغاتی بهتری برای پادکست‌ها مورد نیاز است. سایر فعالان این صنعت نیز سعی کرده اند که تبلیغات پادکست را به سطح بالاتری از استاندارد و شفافیت برسانند. به عنوان مثال می‌توان به NPR اشاره نمود که فناوری RAD را به دنیای بازاریابی دیجیتال معرفی کرده است. طبق اظهارات این شرکت با بهره‌گیری از فناوری RAD ، وقتی تبلیغات به طور واقعی نمایش داده شود و کاربر تا انتها آن را تماشا کند، موضوع  به اطلاع بازاریاب خواهد رسید؛ اگرچه هنوز مشخص نیست که این ابتکار، چقدر خوب پیش می‌رود.

دفتر تبلیغات تعاملی همچنین دستورالعمل‌هایی را در رابطه با تبلیغات ارائه داده است؛ به عنوان مثال تعریف این‌که دانلود چیست؟ بنابراین سازندگان، ارائه دهندگان و مارک‌های تجاری در سراسر جهان به یک زبان صحبت می‌کنند. با این‌که در حال حاضر تغییراتی در حال انجام است اما صنعت پادکست در مقایسه با فناوری تبلیغ وب، بسیار ابتدایی و ساده به نظر می‌رسد. با این وجود از جوانب مثبت تبلیغات پادکست این است که اطلاعات کاربران و شنوندگان آن نسبت به سایر روش‎ها عمدتاً خصوصی نگه داشته می‌شود.

بخوانید  پادکست ۹ام دی‌ام برد با فرزان فروتن مدیر بازاریابی نوبیتکس: «تجربیات ده ساله در بازاریابی B2B!»

ریچمن نیز در این رابطه اظهار داشته است که حریم خصوصی کاربران در اسپاتیفای بسیار جدی گرفته می‌شود؛ به ویژه این‌که مقر این کمپانی، یک شرکت اروپایی می‎‌باشد پس برای حفظ حریم خصوصی، تحت قوانین سرسختانه‌تر و محدودتری مانند GDPR قرار می‌گیرد. اسپاتیفای با اقدام اخیر خود روشن ساخته که تبلیغات پادکست بخشی از صنعت بازاریابی است که در آن پتانسیل بالایی برای رشد مشاهده می‌شود. اسپاتیفای در سال گذشته برای ساخت چندین استارت آپ پادکست  سرمایه گذاری کرد؛ اما این شرکت در واقع تنها هزینه اولیه ساخت پادکست را پرداخت نموده که این هزینه نیز مبلغ ناچیزی می‎‌باشد. پس از آن تنها به کسب درآمد رسیده است. ارائه خدمات بیشتر، جامع‌تر و جذاب‌تر نسبت به سایر رقبا، اسپاتیفای را به یک مزیت و انتخاب اصلی برای بازاریابان تبدیل کرده است؛ چراکه ضمانت موفقیت در آن از هر روش دیگری بیشتر است.

این شرکت همچنین به استفاده از این تکنولوژی و به کارگیری آن در خارج از پادکست‌های اختصاصی خود نیز اشاره کرد و داون استروف، مسئول ارشد محتوای اسپاتیفای در این رابطه اظهار داشت که این  تنها شروعی برای کار است. این بدان معناست که اسپاتیفای ممکن است در شبکه‌های تبلیغاتی بزرگی مانند Midroll اقدام به فروش تبلیغات به سایر نمایش‌ها و به اشتراک‌گذاری درآمد نماید. در هر صورت اسپاتیفای با این اقدام خود، موقعیتی را برای تبدیل شدن به مرکز جهان پادکست‌ها از شنوندگان گرفته تا سازندگان و بازاریابان ایجاد نموده است.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
هادی مرادی
هادی مرادی
خوشحالم که دی ام برد رو دنبال می‌کنین!
نظرات

اسمارتک