سنجاب
اخبار
در رویداد سئولابراتوری۳ مطرح شد:

در سال پیش‌رو ۲۰ درصد جست‌وجوی کاربران از طریق صوت انجام خواهد شد

متخصصان سئو باید به ترندهای جدید ۲۰۲۵ مانند ویژوال سرچ، گوگل سرچ و ویدیو توجه بیشتری داشته باشند
تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
9 بهمن 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در سال پیش‌رو ۲۰ درصد جست‌وجوی کاربران از طریق صوت انجام خواهد شد

رویداد سئولابراتوری ۳ با موضوع مسیر صدرنشینی برگزار شد. در ابتدای این رویداد فریده فشکی، متخصص سئو در ارائه خود با موضوع «نقش سرعت در استراتژی‌های مهم سئو» گفت: «از نظر من سئو در سال ۲۰۲۵ شبیه داستان کاپیتان ماوریک و استراتژی تیم او در فیلم «تاپ گان» است. در سال ۲۰۲۵ اگر سریعا با تغییراتی که از جنس الگوریتم‌های گوگل هستند وفق پیدا نکنیم، به مشکل خواهیم خورد و همچنین باید از ابزارهای قدرتمند هوش مصنوعی جدید در مسیر استراتژی خود به عنوان ابزارها بهره برد. امروزه رفتار مشتری بیش از پیش تغییر کرده است.»

او ضمن اشاره به اینکه Velocity و speed هم‌معنا نیستند، گفت: «ترندها در تغییر رفتار کاربران نقش به سزایی دارد و باید هم‌اندیشی را در نظر داشت؛ در Velocity نظر به آن است که یک پروژه بزرگ با تقسیم وظایف گروهی سریع تر انجام می‌‌شود. همچنین امروزه محتوا نیز بیش از پیش اهمیت دارد چرا که دیگر دغدغه محتوای متنی نیست بلکه براساس ذائقه کاربر، استراتژی را اتخاذ می‌کنیم که از جنس تصویری و براساس شناخت از کاربر باشد و دائما کاربر را باید آنالیز کنید.»

در سال پیش‌رو ۲۰ درصد جست‌وجوی کاربران از طریق صوت انجام خواهد شد 1

فشکی ادامه داد: «برای صرفه‌جویی در زمان باید سعی کنیم رفتار کاربر را بشناسیم و با آن هماهنگ باشیم. کاربر راحت‌ترین راه و سریع‌ترین راه را انتخاب می‌کند و احتمالا در سال جدید پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰ درصد جست‌وجو‌ها از طریق صوت اتفاق بیفتد. ویژوال سرچ و گوگل لنز در همین زمینه بیشتر از قبل اهمیت دارد؛ حدود یک میلیون ویژوال در ماه جست‌وجو می‌شود. ویدئو بیش از پیش اهمیت دارد؛ و محتواهایی که به سوالات چرا، چگونه، چطور، چرا، کی و.. در localsearch بازدید می‌گیرند البته محتوا می‌بایست گفتگومحور باشد.»

او در پایان عنوان کرد: «در سال ۲۰۲۵ برند بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند و دائما باید در تیر راس کاربر باشید و اعتماد اپر را از دست ندهید. تیک تاک، آمازون و سوشال مدیا پرکاربردترین این روزها هستند. پس ما باید از سرچ انجین بهینه بهره بگیریم.»

اهمیت بالای موضوع اولویت‌بندی

کارن آهنگری، متخصص سئو در ادامه این رویداد با اشاره به موضوع الویت‌بندی در پروژه سئو گفت: «اینکه ما به سراغ اولویت بندی می‌رویم دو دلیل دارد، چون چه در تیم یک نفره باشید چه در تیم ۱۰۰ نفره یا حتی هزار نفره، در منابع، زمان و بودجه محدودیت وجود دارد. مورد دوم اثرگذاری است و ما باید آنچه را که اثرگذاری بیشتری دارد در اولویت قرار بدهیم و روی آن تمرکز کنیم. متاسفانه برخی‌ها سئو را در اولویت نمی‌دانند؛ آنچه باید به آن توجه داشت این است که یک انتخاب اشتباه اعتبار کل کسب‌وکار را زیر سوال می‌برد. گرچه این لوپ همیشه تکرار می‌شود و همیشه یک مورد مهم‌تر از فعالیت‌ها و انتظارات گروه سئو وجود دارد.

در سال پیش‌رو ۲۰ درصد جست‌وجوی کاربران از طریق صوت انجام خواهد شد 2

او ضمن بیان اینکه رفع آسیب پذیری فوریت دارد، گفت: «این مسئله تاثیر مستقیم و فوری روی اعتماد مشتری‌ها می‌گذارد. در قدم بعد باید پرفورمنس را بهبود بخشید و عملاً نمی‌توانیم برای هر پروژه سئو یک نسخه واحد بپیچیم. پس بهتر است مشکلات و فرصت‌ها را با ابزارهایی از جمله سرچ کنسول، شناسایی کنیم. در گام بعد باید از تاثیر و تلاش ارزیابی داشته باشیم یعنی اینکه ممکن است کاری یک روز زمان ببرد ولی خیلی تاثیرگذار باشد و یک کار دیگری باشد که ممکن است یک هفته زمان ببرد و شاید تاثیرش ناچیز باشد و به همین خاطر باید اولویت‌بندی انجام داد.»

آهنگری در پایان گفت: «عدم هماهنگی تیم سئو با تیم مارکتینگ و تفاوت دید سئو کار با کارفرما و همچنین استفاده نامناسب از ابزارها، چالش‌های مهمی است که با آن روبه‌رو می‌شوید و نباید به هر دیتایی اعتماد کنید و باید آن را مورد آزمایش قرار دهید. برای موفقیت لیست تمام کارهایی که دارید را بنویسید و به آن‌ها وزن دهید و نتایج را پیش‌بینی کنید.»

وظایف مدیر گروه سئو چیست؟

در ادامه این رویداد امین اسماعیلی درباره مدیریت تیم‌های بالای پنج نفر گفت: «بیش از ۱۲ سال است که به عنوان یک آژانس، خدمات سئو ارائه می‌دهم و در طول این سال‌ها پر از اشتباه بودم ولی هیچ وقت به اندازه امروز تب و تاب گروه‌سازی و آژانس سازی داغ نبود. اکنون ما آژانسی در حوزه دیجیتال مارکتینگ نداریم که بیش از ۵۰ نفر نیرو داشته باشد و ما تا ۸۰ نفر هم رفتیم. فرق مدیر با متخصص در این است که به عنوان مدیر یاد بگیرید، موفقیت گروه را جایگزین موفقیت‌های فردی کنید. صرف اینکه شایستگی داری و شاید بتوانی یه کمپین جذاب طراحی کنی برای مدیر شدن کافی نیست. فرد باید مفهوم شایستگی و مهارت به عنوان یک مدیر درک کند و نگاه بلند مدت را جایگزین تصمیم های لحظه‌ای و کوتاه مدت کند؛ نباید بگذاریم برنامه ریزی‌های بلند مدت جای تصمیم‌های لحظه ای را بگیرد.»

در سال پیش‌رو ۲۰ درصد جست‌وجوی کاربران از طریق صوت انجام خواهد شد 3

او ادامه داد: «وظایف مدیر گروه سئو شامل مواردی نظیر ایجاد بالانس درست بین محتواها، برنامه ریزی درست،استراتژیک، ترسیم دورنما، تهیه گزارشاتی برای ذی‌نفعان، ارائه تحلیل برای داده، اتخاذ تصمیم‌های جدی‌تر، مدیریت منابع و وظایف برای دیگران آموزش توسعه تیم، ارتباط با مشتری، پیش‌بینی برای چالش‌ها و ریسک‌‌پذیری، کنترل کیفیت و نظارت، حفظ ارتباط موثر و تعامل کارکنان بایکدیگر با تیم، بازاریابی، پروپوزال نویسی، جلسه برای جذب مشتریان ارزشمند است. برنامه‌ریزی نیازمند انعطاف است و فقط ۵٪ صرف این زمانبندی‌ها کنید و بدانید انجام به موقع مهم تر از نتیجه نیست.»

اسماعیلی گفت: «مدیر نباید از تعارض اجتناب از خداحافظی و اخراج نیز نباید امتناع کند. آموزش اجباری هم نتیجه عکس دارد. امروزه می‌توان از میزیتو و پنل‌های CRMاختصاصی برای تعامل بهینه کارکنان با کارفرما استفاده کرد البته این ابزارها نیاز به استاندارد سازی دارد و آموزش آن به گروه خیلی مهم است.مدیر می‌بایست هزینه‌های توسعه و نگهداری مورد توجه قرار دهد و در استخدام حساسیت داشته باشد. همچنین نبود شفافیت در خدمات و تعهدات شما؛ می‌تواند پاشنه آشیل باشد و نباید به درآمدها خوشبین باشید. در جایگزین این‌ موارد می‌توانید با تعریف خدمات خلاقانه و متمایز و وصل کردن کالا و خدمان به حلقه‌های زنجیره و ایجاد ارزش افزوده و البته برنامه‌ریزی مناسب؛ می‌توان گروه را با کاهش وظایف و تعارضات، تنوع پروژه‌ها و آزادی ذهن مواجه کرد.»

در این رویداد همچنین از کتاب «استراتژی سئو با ترجمه و تالیف علی حسینی رونمایی شد که می‌توانید آن را از اینجا دریافت کنید.

در سال پیش‌رو ۲۰ درصد جست‌وجوی کاربران از طریق صوت انجام خواهد شد 4

 

افراک
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

-- بارگیری کد امنیتی --

افراک