داده، چالش ۹۸درصد مارکترها و آژانسها است
فهرست مطلب
چالشهای مدیریت داده در تبلیغات دیجیتال یکی از اصلیترین موانع پیش روی مارکترها و آژانسهای بازاریابی است. گزارش «Research-Data-Collaboration» از Lotame به این چالشها پرداخته و نشان میدهد آژانسها با مشکلات دادهای بیشتری نسبت به مارکترها روبرو هستند. این گزارش همکاری داخلی و ساختارهای دادهای مؤثر را راهحل کلیدی برای غلبه بر مشکلات جداسازی و عدم انسجام دادهها عنوان میکند.
به گزارش دیام برد، گزارش «Research-Data-Collaboration» که توسط «Lotame» تهیه شده، به بررسی چالشها و فرصتهای همکاری در زمینه داده برای بازاریابان دیجیتال و آژانسها پرداخته است. این گزارش با انجام نظرسنجی، تحلیل میکند که چگونه بازاریابان و آژانسها با موانعی در ارتباط با کیفیت دادهها، دسترسی به دادههای جامع، و استفاده از دادهها برای درک عمیقتر مواجه هستند. همچنین، این گزارش بر اهمیت ساختارهای همکاری داخلی در سازمانها برای غلبه بر چالشها تأکید دارد. دادههای تحقیقاتی این گزارش نشان میدهد که تقریباً همه شرکتکنندگان به مشکلاتی در مدیریت داده اشاره کردهاند و آژانسها، به دلیل ساختارهای پیچیدهتر سازمانی، بیشتر از بازاریابان با چالشهای جداسازی و عدم انسجام دادهها روبهرو هستند.
متن کامل گزارش را از اینجا دریافت کنید.
تقریبا همه مارکترها و آژانسها چالشهایی از جنس داده دارند
در بخشی از این گزارش به این نکته اشاره شده است که چالش با دادهها در میان دیجیتال مارکترها و آژانسها همهگیر است. بهطوری که براساس نظرسنجی انجام شده، ۹۸ درصد از آژانسها و دیجیتال مارکترها به نوعی با چالشهایی از جنس داده درگیر هستند. ۵۴ درصد از این افراد مشکل خود را یافتن منابع دادهای معتبر و باکیفیت عنوان کردند.
۴۶ درصد از این افراد، دادههایی که خودشان به طور مستقیم از مشتریان یا کاربران جمعآوری کردهاند را محدود دانسته و پاسخگوی نیازهای خود نمیدانند.
این گزارش در بخش دیگری اشاره میکند به علت ساختار پیچیدهتری که در آژانسها وجود دارد از قبیل بخشها و تیمهای متعدد، مشکلات و ناکارآمدی دادهای بیشتر مشاهده میشود. این مشکلات و چالشها را میتوان با ایجاد همکاری و یکپارچگی بیشتر بین تیمها حل کرد. به این معنا که دادهها میان تیمها و بخشهای مختلف سازمان به اشتراک گذاشته شوند.
آژانسها بیشتر در زمینه داده دچار چالشاند
نمودار ارائه شده در صفحه ششم این گزارش، درصد فراوانی چالشهای داده برای بازاریابان و آژانسها در موضوعات مختلف نظرسنجی را نمایش میدهد.
به نظر آژانسها، دادههای دست اول (همان دادههایی که مستقیماً از مشتریان یا کاربران توسط خود سازمان جمعآوری میشوند) معمولاً روایت محدود یا انحرافی ارائه میدهند.
آژانسها در دستیابی به درک عمیقتر با اتکا به دادههای اولیه به تنهایی با چالشهای بیشتری مواجه هستند. این دادهها به دلیل محدود بودن یا عدم ارائه اطلاعات کامل، نمیتوانند به طور کامل برای تحلیلهای عمیق و همهجانبه استفاده شوند.
بازاریابها در استفاده از دادههای داخلی (دادههایی که داخل سازمان جمعآوری و ذخیره میشوند) برای شخصیسازی چالش کمتری دارند. این دادهها به بازاریابها این امکان را میدهند که تبلیغات و محتوا را بر اساس رفتار و ترجیحات خاص هر مشتری هدفگذاری کنند.
آژانسها در این نظرسنجی سیلوهای داده داخلی (به معنای تقسیم شدن و ذخیره دادهها در بخشهای مختلف سازمان به صورت جداگانه و بدون اشتراکگذاری اطلاعات میان تیمها و بخشها است) را مانع از دستیابی به دید جامع از مشتری میدانند. در این حالت، به دلیل نداشتن دسترسی یکپارچه به دادهها، تحلیل جامع و کلی از مشتریان دشوار میشود.
در دنیای بدون کوکی (کاربران اجازه نمیدهند اطلاعاتشان از طریق کوکیها جمعآوری شود)، آژانسها در هدفگذاری مخاطبان با چالشهای بیشتری روبهرو هستند. کوکیها فایلهای کوچکی هستند که در مرورگر کاربران ذخیره میشوند و اطلاعاتی مانند رفتار آنلاین، انتخابها و علایق کاربران را جمعآوری میکنند. با توجه به حذف یا محدودیت استفاده از کوکیها، آژانسها نمیتوانند به طور مؤثر به شخصیسازی تبلیغات و شناسایی مخاطبان هدف بپردازند.