یکتانت
اخبار گزارش‌ها

کمپین جدید مایکت به دلیل حضور کاراکترهای سینمایی خارجی متوقف شد

نظارت بر سازه‌های محیطی بیشتر سلیقه‌ای است تا مبتنی بر قانون
یاسمن منفرد یاسمن منفرد
مهر ۵, ۱۴۰۴
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کمپین جدید مایکت به دلیل حضور کاراکترهای سینمایی خارجی متوقف شد

کمپین محیطی جدید مایکت با تمرکز بر معرفی بخش فیلم و سریال و با پیام اصلی «مایکت فقط یک مارکت اپلیکیشن نیست؛ با مایکت می‌توانید فیلم و سریال هم ببینید» اکران شد، اما تنها چند ساعت بعد به دلیل استفاده از چهره‌های سینمایی خارجی متوقف شد.

به گزارش دی‌ام‌برد، مایکت به‌تازگی کمپین محیطی جدیدی را با تمرکز بر معرفی خدمات گوناگون خود اجرا کرد. پیام محوری این کمپین «مایکت فقط یک مارکت اپلیکیشن نیست؛ با مایکت می‌توانید فیلم و سریال هم تماشا کنید» بوده و هدف از اجرای آن نیز آگاهی‌بخشی درباره خدمات فیلم و سریال، تغییر جایگاه برند از یک مارکت اپلیکیشن به پلتفرم جامع سرگرمی و جذب جوانان علاقه‌مند به محتوای تصویری عنوان شده بود.

در این کمپین، چهره‌های شناخته‌شده دنیای سینما و سرگرمی از جمله جان ویک، سوپرمن و بازیکن شماره ۴۵۶ از سریال Squid Game در استرابوردها حضور داشتند و تصاویر آن‌ها در حال استفاده از مایکت روی گوشی موبایل نمایش داده می‌شد.

اما تنها چند ساعت پس از اکران این تصاویر، به دلیل آنچه از سوی نهادهای مربوطه «استفاده از چهره‌های سینمایی خارجی» عنوان شده بود، مجوز نمایش طرح‌ها لغو شده و استرابوردها جمع‌آوری شدند. این در حالی است که مایکت در سال ۱۴۰۲ نیز کمپینی با حضور بازیگران خارجی روی سازه‌های محیطی شهری اجرا کرده بود، بی‌آنکه با مانع خاص یا جدی روبه‌رو شود.

کمپین جدید مایکت به دلیل حضور کاراکترهای سینمایی خارجی متوقف شد 1

نظارت بر سازه‌های محیطی بیشتر سلیقه‌ای است تا قانونی

آرمان وکیل، مدیر مارکتینگ مایکت، درباره دلیل تغییر رویکرد مسئولان در استفاده از چهره‌های خارجی در تبلیغات محیطی گفت: «تاکنون هیچ پاسخ شفافی درباره دلیل این تغییر رویکرد دریافت نکرده‌ایم. در سال‌ گذشته نیز کمپینی را با استفاده از شخصیت‌های لست آف آس، جان ویک و تد لاسو طراحی کرده بودیم که با هیچ‌گونه تذکر یا محدودیتی در آن زمان مواجه نشد. با این حال، امسال ناگهان اعلام شد که استرابوردها باید جمع‌آوری شوند؛ در حالی که پیش‌تر هیچ دستورالعمل یا ممنوعیتی مبنی بر عدم استفاده از چهره بازیگران خارجی اعلام نشده بود. این اتفاق علاوه بر ضرر مالی، موجب هدر رفتن زمان و منابع انسانی ما شد؛ چرا که برای طراحی، ایده‌پردازی و اجرای آن انرژی زیادی صرف شده بود. انتظار ما این است که حداقل یک چارچوب مشخص وجود داشته باشد. محتوایی که در صداوسیما و سایر رسانه‌ها بدون مشکل پخش می‌شود، چرا باید در استرابوردها یک سال مجاز باشد و سال بعد ناگهان غیرمجاز اعلام شود؟ به نظر می‌رسد این موضوع بیشتر سلیقه‌ای است تا مبتنی بر قانون مشخص؛ شاید تصمیم‌گیرنده در مقطعی آن را تأیید کرده و در زمانی دیگر مخالفت کرده است.»

کمپین جدید مایکت به دلیل حضور کاراکترهای سینمایی خارجی متوقف شد 2

آرمان وکیل

این اتفاق علاوه بر خسارت مستقیم، باعث دلسردی تیم مایکت شده است

او ادامه داد: «اجرای کمپین‌های محیطی فرایندی طولانی دارد؛ از مرحله ایده‌پردازی و طراحی تصویر گرفته تا نگارش متن تبلیغ و سایر جزئیات. بااین‌حال، ناگهان در عرض چند ساعت ممکن است کل کمپین متوقف و عملاً نابود شود. در چنین شرایطی نه‌تنها بازدهی مالی و دستاوردی برای ما به همراه ندارد، بلکه سرویسی که قصد معرفی آن را داریم نیز از این فرصت بی‌بهره می‌ماند. با توقف این کمپین، استرابورد قبلی ما مجدد اکران شده که علاوه بر تحمیل هزینه مالی ناشی از اکران مجدد منجر، به نمایش تبلیغات تکراری شده است. در حال حاضر ما دو ماه است که سرویس استور اندروید خود را تبلیغ می‌کنیم و از امکان تبلیغات فیلم و سریال محروم شده‌ایم. این اتفاق علاوه بر خسارت مستقیم، باعث دلسردی تیم مایکت نیز شده است. زیرا در جلسات آتی، همواره این نگرانی وجود دارد که شاید ایده‌ای که طراحی می‌شود در نهایت مجوز اکران نگیرد. علاوه بر این، مدیران، سهام‌داران و سرمایه‌گذاران هم که تأمین مالی این فعالیت‌ها را برعهده دارند، وقتی می‌بینند طرحی که برای آن بودجه اختصاص یافته، امکان اجرا پیدا نمی‌کند، طبیعتاً اعتماد و انگیزه‌شان نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. آسیبی که مایکت در این زمینه متحمل شده، جبران‌ناپذیر است. بحث اصلی اکنون این است که چگونه می‌توانیم مطمئن شویم چنین مشکلاتی دوباره تکرار نخواهد شد.»

سیاستی برای تولید محتوای اورجینال نداریم

وکیل دررابطه‌با استفاده از تصاویر بازیگران خارجی توضیح داد: «کاربران مایکت عمدتاً مخاطب فیلم‌ها و سریال‌های خارجی هستند؛ به همین دلیل در کمپین اخیر، ما سه شخصیت خارجی را انتخاب کردیم. انتخاب این سه چهره به این دلیل بود که همواره ترند و میان کاربران محبوب هستند. پیامی که قصد داشتیم منتقل کنیم این بود که این شخصیت‌ها نیز مانند بسیاری از کاربران مایکت، با موبایل فیلم تماشا می‌کنند.  البته محدودیتی برای انتخاب شخصیت‌های دیگر هم وجود داشت، اما در نهایت ترکیب محبوبیت و امکان اجرای گرافیکی باعث شد این سه چهره انتخاب شوند.»

به‌طور هم‌زمان روی هر دو سرویس تمرکز کرده‌ایم

او در پاسخ به این پرسش که تمرکز مجموعه مایکت بیشتر روی کدام بخش قرار دارد، گفت: «مایکت از اواخر سال ۱۳۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ سرویس فیلم و سریال را به پلتفرم خود اضافه کرد و از آن زمان تاکنون چندین بار کمپین محیطی اجرا کرده است. ما سال‌هاست که برند مایکت را به‌عنوان مجموعه‌ای از سرگرمی‌ها معرفی می‌کنیم؛ چه در حوزه بازی‌های موبایلی و چه در بخش ابزارهای کاربردی موردنیاز کاربران. نکته مهم این است که برای ما تفاوتی میان این دو سرویس وجود ندارد؛ رویکرد مایکت همواره بر رشد ارگانیک با ارائه محصول خوب تاکید دارد. در سال‌های اخیر کمپین‌هایی برای هر دو سرویس استور و VOD طراحی و اجرا کرده‌ایم و هیچ‌کدام نسبت به دیگری اولویت یا ارجحیت نداشته است. بنابراین همواره وقت، انرژی و سرمایه‌گذاری ما به‌طور هم‌زمان روی هر دو سرویس متمرکز بوده است.»

کمپین جدید مایکت به دلیل حضور کاراکترهای سینمایی خارجی متوقف شد 3 کمپین جدید مایکت به دلیل حضور کاراکترهای سینمایی خارجی متوقف شد 4 کمپین جدید مایکت به دلیل حضور کاراکترهای سینمایی خارجی متوقف شد 5

کمپین جدید مایکت به دلیل حضور کاراکترهای سینمایی خارجی متوقف شد 6 کمپین جدید مایکت به دلیل حضور کاراکترهای سینمایی خارجی متوقف شد 7

به اشتراک بگذارید:
یاسمن منفرد
یاسمن منفرد
فارغ‌التحصیل اقتصاد هستم و مدتیه که به خبرنگاری مشغولم. دی‌ام برد به من فرصت خوبی داد تا دنیای مارکتینگ رو تجربه کنم.
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

آسان‌پرداخت