لانچ
اخبار مصاحبه‌ها
معاون بازاریابی و برندینگ وطن‌زرین:

واحد مارکتینگ باید در بحران به جای انفعال، با برنامه‌ریزی درست به فروش‌ بیشتر کمک کند

الهه صالحی الهه صالحی
تیر ۲۳, ۱۴۰۴
زمان مطالعه: 3 دقیقه
واحد مارکتینگ باید در بحران به جای انفعال، با برنامه‌ریزی درست به فروش‌ بیشتر کمک کند

محمد مشکانی، معاون بازاریابی و برندینگ وطن‌زرین، در گفت‌وگو با دی‌ام‌برد تأکید می‌کند که نقش مارکتینگ در دوران بحران نه‌تنها کمرنگ نمی‌شود، بلکه باید پررنگ‌تر و مؤثرتر از همیشه باشد؛ به شرط آنکه از پیش، جایگاه درستی برای این واحد در سازمان تعریف و فعالان مارکتینگ موفق به تثبیت نقش خود در سازمان شده باشند.

محمد مشکانی، معاون بازاریابی و برندینگ وطن‌زرین در گفت‌وگویی با دی ام برد، درباره شرایط فعلی کسب‌وکارها و نقش بازاریابی در مواجهه با بحران می‌گوید: «بدیهی است که با شرایطی که رخ داده، سازمان‌ها ترسیده‌اند و حداقل یکی‌ دو هفته فروششان با چالش روبه‌رو شده است. در شرایط بحرانی، اختلال در اینترنت نیز مزید بر علت شده و فضا برای شغل‌هایی که به برندینگ و مارکتینگ مرتبط هستند، با چالش روبه‌رو شده است.»

او با تأکید بر اینکه نباید کل مارکتینگ را با برندینگ یکی دانست، ادامه می‌دهد: «نکته اینجاست که برندینگ تنها یک فصل از کتاب ده‌جلدی مارکتینگ است و باقی حوزه‌های مارکتینگ قاعدتاً نباید مشکلی داشته باشند. به‌طور مثال ممکن است میزان فروش در یک سازمان افت کرده باشد، اما از دید من این وظیفه‌ی واحد مارکتینگ است که با برنامه‌ریزی درست، بتواند به افزایش مجدد فروش سازمان کمک کند.»

نیاز مردم در حوزه FMCG متوقف نمی‌شود

مشکانی با اشاره به شرایط خاص صنعت کالاهای تندمصرف (FMCG) توضیح می‌دهد: «یک واقعیت غیرقابل انکار این است که مردم در بازه‌های بحرانی به سمت مدیریت منابع مالی خود می‌روند. اما در حوزه فعالیت ما، یعنی FMCG که محصولاتی هستند با نیاز روزانه، مصرف مردم متوقف نمی‌شود. در سایر محصولاتی که مردم الزامی به خرید آن‌ها ندارند، ممکن است فروش کاهش پیدا کند. این دقیقاً همان نقطه‌ای‌ست که نقش مارکتینگ حتی از قبل هم مهم‌تر می‌شود؛ جایی که باید با برنامه‌ریزی درست، فروش را در سازمان حفظ کند و چه در داخل و چه در خارج از سازمان، این انگیزه را ایجاد کند که این گردونه بچرخد.»

او در پایان بر نقش مهم فعالان مارکتینگ تأکید کرده و می‌گوید : «درست است که وضعیت خوب نیست و روان مردم آسیب دیده، اما این خود ما هستیم که باید برای بهبود شرایط قدم برداریم و فضا را بهتر کنیم؛ چراکه این اتفاق خود به خود نمی‌افتد.»

مارکتینگ به جای انفعال باید نقش مهم‌تری ایفا کند

مشکانی در پاسخ به این سوال که «پس شما باور دارید که واحد مارکتینگ در این شرایط به‌جای کوچک شدن و انفعال، می‌تواند اتفاقاً نقش بسیار مهم‌تری داشته باشد؟»، می‌گوید: «قطعاً همین‌طور است. اما این موضوع بسیار به این بستگی دارد که نقش مارکتینگ پیش از این در سازمان چطور تعریف شده و تا چه اندازه نقش کلیدی و قدرتمندی را ایفا می‌کرده است. از واحد مارکتینگی که در یک سازمان نقش تزیینی ایفا می‌کرده، نمی‌توان انتظار زیادی داشت. البته من این موضوع را متوجه خود مارکتینگی‌ها هم می‌دانم که نتوانسته‌اند نقش‌شان را در سازمان تثبیت کنند و اثربخشی بالای خود را به مدیران ارشد نشان بدهند.»

نجوا
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

نجوا