دوسوم مخاطبان، محتوای VODها را از کانالهای غیرقانونی تماشا میکنند
«متا»، مرکز مخاطبسنجی دانشگاه امام صادق نتایج موج دوم مخاطبسنجی ماهانه درباره تولیدات پخش خانگی را منتشر کرده است که براساس آن جوکر۲ با حدود ۲۷ درصد مخاطب پربینندهترین محصول حال حاضر پلتفرمها شناخته شده است.
به گزارش دیام برد، مرکز مخاطب سنجی دانشگاه امام صادق، نتایج موج دوم مخاطب سنجی ماهانه تولیدات پخش خانگی را منتشر کرده است؛ گردآوری دادههای این گزارش، در روزهای پایانی مهرماه ۱۴۰۳ و در بستر پنل ملی متا و از یک جامعه آماری ۱۲۰۰ نفره انجام شده و متا در این گزارش مواردی مانند میزان پیگیری و طریق مشاهده را از مخاطبان خود پرسیده است. البته نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که مرکز رشد دانشگاه امام صادق، نتایج این گزارش را به صورت یک پست اسلایدی در اینستاگرام خود منتشر کرده است و هیچگونه اشارهای به اینکه از چه نوع مخاطبانی و با چه متدی حجم نمونه خود را انتخاب کرده، نداشته است. با اینحال این آمار، بینشی از محتواهایی که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتهاند، فراهم میکند و همین موضوع میتواند به کسبوکارها برای انتخاب پلتفرم و محتوای مناسب تبلیغاتی کمک کند.
متا تلاش کرده است که در این گزارش به موضوعاتی مانند طریق تماشا (قانونی یا غیرقانونی) و میزان پیگیری مخاطبان پرداخته است. این آمار جالب نشان میدهد که بخش زیادی از مردم همچنان این محتواها را به لحاظ غیرقانونی تماشا میکنند. نکته قابل توجه اینجاست که مطابق نتایج افکارسنجی متا، درصد تماشای قانونی محصولات فیلمنت، به شکلی محسوس از فیلیمو بالاتر است. به طور مثال، در مورد جوکر۲ که پرمخاطبترین محتوای این گزارش شناخته شده است، تنها تنها ۲۵.۷ درصد از مخاطبان جوکر آن را به صورت قانونی دیدهاند و بیشتر از ۷۰ درصد، آن را از روشهای غیرقانونی مانند تلگرام و سایتهای متفرقه تماشا کردهاند.
این گزارش نشان میدهد که بعد از جوکر در میان سریالها نیز، زخمکاری۳ با ۱۶ درصد مخاطب پیشتاز و در رتبه اول قرار دارد و داریوش و گردنزنی با به ترتیب ۱۴ و ۱۳ درصد مخاطب رتبههای دوم و سوم را به خود اختصاص دادهاند.
همچنین تقریبا دو سوم مخاطبان هر محصول نمایش خانگی، آن را از مسیرهای غیرقانونی مثل ماهواره یا دانلود از تلگرام تماشا میکنند؛ حقیقتی که مسئله مناقشهبرانگیز پخش آگهی در پلتفرمها را تا حدی قابل توجیه میکند. اگرچه همچنان میتوان این انتظار را از این سرویسها داشت که همزمان با پخش آگهی هزینه اشتراک را کاهش دهند.