گزارش Martech از وضعیت، حقوق و مشاغل حوزه مارکتینگ در سال 2022
فهرست مطلب
رسانه Martech یک رسانه دیجیتال در زمینه مارکتینگ است که در سال 2022 و با همکاری chiefmartec.com، گزارشی از وضعیت مشاغل حوزه مارکتینگ منتشر کرده است. این گزارش به طور مستقیم هم به مسیر حرفهای این مشاغل میپردازد و هم به طور خاص، روی حقوق مارکترها در سال 2022 تمرکز میکند.
در این مطلب از دیام برد، خلاصه مفیدی از این گزارش را برای افراد علاقهمند و متخصصین آوردهایم. برای خواندن گزارش اصلی و کامل، اینجا کلیک کنید.
نکات کلیدی گزارش
تمامی اطلاعاتی که در این گزارش جمعآوری و منتشر شده است، نتیجه یک نظرسنجی مشترک میان دو رسانهای است که نامشان را بالاتر ذکر کردیم. هدف از این نظرسنجی رسیدن به یک دید درست در خصوص رشد و فرصتهای یک حرفه است که با دیجیتالتر شدن زندگی، پیشروتر از همیشه شده است. نتیجه این نظرسنجی نه فقط شفافیت بیشتری به دید افراد این حوزه میبخشد، بلکه تایید میکند که حرفه مارکتینگ تکنولوژی هم از آسیبهای نابرابری جنسیتی مصون نیست.
در این گزارش آمده است که:
- میانگین درآمد سال 2022 برای یک فرد بالارتبه حوزه مارکتنگ مستقر در ایالات متحده در مقایسه با سال 2019، 23 درصد افزایش یافته است.
- میانگین حقوق سالانه 125576 دلار است.
- 81% از مدیران و کارشناسان از زمان شروع همهگیری کرونا، یا پروموت شغلی داشتهاند و کارشان را تغییر دادهاند. تنها 35 درصد با عناوین سرپرست (Director) و بالاتر در سال گذشته ارتقا شغلی داشتهاند.
- برابری جنسیتی هنوز محقق نشده است! شکاف 20 تا 30 درصدی دستمزد بین مردان و زنان در همه سطوح حرفه وجود دارد.
- «اساتید و حرفهایهای» حوزه مارکتینگ که بیشتر بر فعالیتهای اجرایی تمرکز دارند، صاحب میانگین حقوق بالاتری نسبت به «مارکترها»ی متمرکز روی کمپینها هستند.
- تامین منابع مارکتینگ تکنولوژی و مدیریت بودجه برای هزینه این منابع از آن دسته مسئولیتهایی هستند که توسط متخصصان ارشد بازاریابی مدیریت میشوند. پرداخت هزینه برای آن دسته از منابع مارکتینگ تکنولوژیای که بودجه ابتدایی به آنها تخصیص داده نشده است، یک تصمیم سطح بالا باقی میماند (تنها 33٪ از مدیران و کارکنان این کار را انجام میدهند).
- پاسخدهندگان نظرسنجی غالبا چالشهایی در خصوص توضیح مزایای مارکتینگ تکنولوژی برای مدیریت داشتند.
- صفحات گسترده (اسپردشیتها)، مدیریت پروژه و اتوماسیون بازاریابی، از جمله برنامهها و پلتفرمهایی هستند که متخصصان مارکتینگ تکنولوژی بیشتر وقت خود را از آنها استفاده میکنند.
- پاسخدهندگان نظرسنجی به طور عمده احساس میکنند که کمبود منابع دارند.
اسکات برینکر (Scott Brinker) بنیانگذار سایت Chief Martech، خالق پدیده مارتک لندسکیپ و معاون کنونی اکوسیستم سایت معروف HubSpot در خصوص این گزارش میگوید:
«برخلاف یک دهه پیش، مارکتینگ تکنولوژی حالا یکی از داغترین موضوعات حوزه است. امروزه آن دسته از افرادی که هم به زبان «بازاریابی» صحبت میکنند و هم زبان «ماشینها» را میفهمند، حکم طلا را دارند. با این همه، هنوز فضای زیادی برای رشد وجود دارد. متخصصان باتجربه حوزه مارتک (مارکتینگ تکنولوژی یا فناوری بازاریابی) هنوز هم با چالشهای زیادی روبرو هستند. در همین حال، افرادی که تازه وارد این حرفه می شوند، خود را مورد تقاضا میبینند و با تلاش و یادگیری، میتوانند بهسرعت در حرفه خود پیشرفت کنند. نتیجهگیری اصلی من از این مقدمه و گزارش این است: آینده برای استعدادهای حوزه مارتک روشن است.»
توجه داشته باشید که:
در این گزارش، «مدیریت بازاریابی» شامل مدیران و سرپرستها، معاونان، معاونان ارشد و بازاریابان سطح C میشود.«کارشناسان بازاریابی» خود را به عنوان مدیر یا کارشناس معرفی کردند.
حقوق، دستمزد و مزایا در سال 2022
میانگین حقوق و دستمزد متخصصان بازاریابی مورد بررسی قرار گرفته، ۱۴۲ هزار دلار در سال 2022 بود که 23 درصد نسبت به سال 2019 افزایش داشت. در سال 2019 که این نظرسنجی انجام شد، میانگین حقوق ۱۲۶ هزار دلار بود.
مديران ارشد بازاريابی 2.5 برابر سمتهای كارشناسان بازاریابی درآمد داشتهاند. مدیران C Level و معاونان ارشد گزارش دادند که سالانه حدود ۲۵۰ هزار دلار درآمد داشتند، در حالی که میانگین حقوق کارکنان حدود ۱۰۰ هزار دلار بود. وقتی نوبت به کارمندان و کارشناسان بازاریابی میرسید، سرپرستها به طور متوسط سالانه ۱۱۱ هزار دلار درآمد داشتند، در حالی که میانگین حقوق برای عناوین کارشناس سالانه ۹۹ هزار دلار بود.
افزایش حقوق و ارتقا سمت شغلی در سال 2022
دستمزد 64 درصد از سمتها در مدیریت بازاریابی (مدیر، معاون و مدیران سطح SVP/C) از زمان شروع پاندمی کرونا، در اثر ارتقا سمت شغلی یا تغییر شعل افزایش پیدا کرده است. حدود 21 درصد از آنها در شش ماه گذشته، 15 درصد در دوره شش تا 12 ماهه و 28 درصد در دو سال گذشته ارتقا یافتهاند.
سمتهای شغلی «کارشناسان بازاریابی» دستاوردهای بیشتری را مشاهده کردهاند. حدود 81 درصد از این افراد، از زمان شروع پاندمی افزایش حقوق را در شکلهای مختلف (ارتقا شغلی یا تغییر شغل) تجربه کردند. حدود 35 درصد در شش ماه گذشته، 23 درصد در پنجره شش تا 12 ماهه و 28 درصد در دو سال گذشته ارتقا یافتهاند.
شکاف جنسیتی
شکاف جنسیتی کماکان در نقشهای تعریفشده جهان بازاریابی وجود دارد. طبق گزارش، مردان بیشتر درآمد دارند. درواقع، نهتنها مردان درآمد بیشتری کسب میکنند، بلکه مرتبا ترفیع رتبه میگیرند و در نتیجه، در موقعیتهای بالاتری قرار داده میشوند و بیشتر توانایی تبلیغ خود و تواناییهای خود را دارند.
مردان به طور متوسط 30 درصد بیشتر از زنان درآمد داشتند. مردان در سال 2022، 169000 دلار درآمد داشتند؛ این رقم در سال 2019، چیزی حدود 119000 دلار بود. این شکاف، برای بازاریابان سطح ارشد به 22 درصد کاهش یافت. در سطح مدیران اجرایی و بالاتر، مردان 176000 دلار در مقابل 138000 دلار برای زنان درآمد داشتند.
مردان همچنین سمتها و پستهای بالاتری نسبت به زنان دارند. مردان در 56 درصد مواقع در نقشهای مدیران اجرایی یا بالاتر حضور دارند، در حالی که زنان 42 درصد در نقشهای مدیریت اجرایی هستند. زنان 54 درصد از پاسخدهندگان کل را به طور کلی تشکیل میدادند و اغلب پستهای مدیریتی (در معنای Manager) و کارشناس داشتند. مردان همچنین بیشتر ترفیع میگیرند. حدود 29 درصد از مردان در 6 ماه گذشته ترفیع رتبه دریافت کردهاند، در حالی که این رقم برای زنان 24 درصد بود.
رضایت شغلی
چیزی قریب به سه چهارم کاشناسان بازاریابی گفتند که از موقعیت فعلی خود تا حدودی (47٪) یا بسیار راضی (25٪) هستند. با این حال، 11 درصد گزارش کردند که تا حدودی ناراضی هستند و 3 درصد دیگر گفتند که رضایتی از شغل خود ندارند. حدود 14 درصد گفتند که در مورد سمت شغلی خود احساس خاصی ندارند.
به طور کلی، رضایت شغلی بیشتری در عناوین مدیریت بازاریابی دیده میشود. یک سوم (34٪) گفتند که از نقش خود بسیار راضی هستند در حالی که 44٪ گفتند تا حدودی رضایت شغلی حس میکنند. تنها 7 درصد گفتهاند که تا حدودی ناراضی هستند و 5 درصد نیز نارضایتی شغلی در خود دارند. حدود 11 درصد در این عناوین شغلی ابراز کردند که احساس خاصی نسبت به شغل خود ندارند.
ابزارهای مورد استفاده مارکترها
اسپردشیتها هنوز هم پرقدرت در صدر لیست برنامهها و ابزارهاي مورد استفاده در ماركتينگ هستند. 80 درصد از ماركترها، اسپردشیتها را اولین ابزار کار خود در فرآیندهای روزمرهشان عنوان کردهاند. بعد از اسپردشیتها، ابزارهای مدیریت کمپین و اتوماسیون بازاریابی (58 درصد) و ابزارهای مدیریت پروژه (55 درصد) پراستفادهترین ابزار مورد استفاده مارکترها هستند.
پاسخدهندگان این نظرسنجی
برای این گزارش از 426 مارکتر در سه ماهه اول 2022 نظرسنجی شده است. دعوت به پاسخ به این نظرسنجی توسط رسانههای MarTech و chiefmartec.com نیز تکرار شد.
کمی بیش از دو سوم (68٪) این افراد در ایالات متحده زندگی میکنند. بریتانیا و کانادا نیز هر کدام 5 درصد دیگر از پاسخدهندگان را تشکیل میدهند. از آنجایی که مقایسه معنادار حقوق در بین کشورها دشوار است، فقط دستمزد افراد مستقر در ایالات متحده برای این گزارش مدنظر قرار داده شده است.
این نظرسنجی دارای بیش از 20 سوال مربوط به سِمتهای شغلی، حقوق، فناوری، رضایت شغلی و چالش ها/ناامیدیها بود. به پاسخدهندگان این فرصت داده شد تا سن و جنسیت خود را آشکارا اعلام کنند. علاوه بر این، برخی از افراد حاضر به مصاحبه برای این گزارش شدند. در این نظرسنجی از پاسخدهندگان خواسته شد که خود را بر اساس سطح شغلی خود، دستهبندی کنند. قسمتهای مهم مرتبط با وضعیت پاسخدهندگان را در زیر خواهید دید.
پاسخدهندگان در چه دپارتمانی مشغول به کار بودند؟
بیشتر پاسخدهندگان (56%) در واحد بازاریابی یک برند مشغول به کار بودند.
تعداد کارکنان محل کار پاسخدهندگان
جالب توجه است که 21 درصد از پاسخدهندگان در کمپانیها و شرکتهای بسیار بزرگی کار میکردند که بیش از ده هزار نیرو داشت.
مدل مارکتینگی سازمانی که پاسخدهنده در آن کار میکرد
38 درصد از پاسخدهندگان به طور اختصاصی مدل بازاریابیشان B2B بود. 26 درصد به طور اختصاصی در مارکتینگ B2C کار میکردند و مابقی (36 درصد)، مشترکا در هر دو مدل مارکتینگ (هم B2C و هم B2B) فعالیت داشتند.
سابقه شغلی پاسخدهندگان
اغلب شرکتکنندگان این نظرسنجی (41 درصد)، 10 سال یا بیشتر در حوزه خود سابقه کار داشتند.
با شرکت در این نظرسنجی ایران سلری، به تکمیل اطلاعات این حوزه در کشورمان کمک کنید. همچنین، برای خواندن گزارش اصلی martech اینجا کلیک کرده و برای دیدن گزارشهاش مشابه در رسانه دیام برد، اینجا کلیک کنید.