سنجاب
اخبار
مدیرعامل اسمارتک در گفت‌وگو با دی‌ام برد:

بازار فعلی مارتک در ایران با شرایط ایده‌آل فاصله زیادی دارد

یاسمن منفرد یاسمن منفرد
26 آذر 1403
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بازار فعلی مارتک در ایران با شرایط ایده‌آل فاصله زیادی دارد

هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل اسمارتک بر این باور است که مشکلاتی مانند تحریم‌ها، محدودیت بودجه و کمبود نیروی انسانی متخصص برای پیاده‌سازی ابزار مارکت در ایران، باعث شده تا با شرایط ایده‌آل فاصله داشته باشیم.

به گزارش دی‌ام برد، امروزه بازار مارتک (Martech) در جهان با سرعتی چشمگیر درحال‌رشد بوده و در ایران نیز  به‌عنوان یکی از حوزه‌های نوظهور، در حال تجربه تحولات مهمی است. طی سال‌های اخیر تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌ها و محصولات مارتک در کشور توسعه یافته‌اند؛ اما همچنان بسیاری از ابزارهای مرتبط با این حوزه در بین کسب‌وکارها و سازمان‌ها به طور گسترده‌ای استفاده نمی‌شوند.

مزدک پاکزاد هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل اسمارتک در گفت‌وگو با دی‌ام برد در رابطه با وضعیت فعلی بازار مارتک در ایران، گفت: «بازار مارتک در کشور ما بازار نسبتاً نوپایی محسوب شده و ترندهای جهانی با فاصله چهار یا پنج‌ساله در ایران نیز اتفاق می‌افتند. تعداد شرکت‌های فعال در این صنعت افزایش‌یافته و طبق گزارش تکراسا اینسایت، در سال‌های اخیر حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ شرکت یا محصول در حوزه مارتک توسعه داده شدند که بسیاری از آن‌ها محصولات نام‌آشنایی هستند. روند توسعه محصول روبه‌رشد است؛ اما استفاده از محصولات مارتک توسط شرکت‌های ایرانی مسئله‌ای است که هنوز جای بحث‌وبررسی دارد و احتمالاً شکل‌گیری این اتفاق زمان برخواهد بود.»

او با اشاره به اینکه بازار فعلی مارتک در ایران با شرایط ایده‌آل فاصله زیادی دارد، ادامه داد: «مجموعه‌ای از اتفاقات مانند کاهش بودجه‌های مارکتینگ شرکت‌ها، کمبود نیروی متخصص برای پیاده‌سازی ابزارهای مارتک و تحریم‌هایی که منجر به محدودیت در استفاده از تکنولوژی‌های بین‌المللی و توسعه‌نیافتن ابزارهای مارتکی و بومی در ایران شده، باعث می‌شود تا شرایط، شرایط ایده‌آلی نباشد.»

خوش‌بینی تصور نادرستی است

پاکزاد در پاسخ به این سؤال که آینده بازار مارتک در ایران را چطور پیش‌بینی می‌کنید گفت: «پارامترهای کلان و وضعیت اقتصادی کشور و شرکت‌ها تعیین‌کننده هستند که آیا این صنعت رشد می‌کند یا خیر. قطعاً در بخش‌هایی شاهد رشد خواهیم بود و اتفاقات مثبتی در جریان است. سرمایه‌گذاری‌هایی نیز انجام شده و توسعه با روندی کند پیش می‌رود. نمی‌توان گفت بدبین هستم؛ اما خوش‌بینی نیز کار نادرستی است.»

پاکت
به اشتراک بگذارید:
یاسمن منفرد
یاسمن منفرد
فارغ‌التحصیل اقتصاد هستم و مدتیه که به خبرنگاری مشغولم. دی‌ام برد به من فرصت خوبی داد تا دنیای مارکتینگ رو تجربه کنم.
نظرات

در حال بارگیری کپچا...