گزارش Gartner از بودجه بازاریابی کسبوکارها در سال 2021
شرکت Gartner در ماههای پایانی سال 2021 گزارش جامعی از نحوه تخصیص بودجه بازاریابی در کسبوکارهای مختلف منتشر کرد. این گزارش با جمعآوری نظرات CMOهای شرکتهای مختلف جهان به آمارهای پیش رو دست یافته است و تا حدودی توانسته است به این سوال جواب بدهد که «کسبوکارها در سال ۲۰۲۱ بودجه بازاریابیشان را چطور مصرف کردهاند؟»
جالب است که کسبوکارها در سال 2021 در مقایسه با سال 2020، بودجه کمتری را در آژانسها خرج کردهاند. طبق گزارش Gartner از 100 درصد بودجه بازاریابی در شرکتها، 72 درصد آن به کانالهای تماما دیجیتالی تخصیص داده میشود.
بین کانالهای مختلفی که شرکتها بودجه بازاریابی خود را به آنها اختصاص دادند، کمترین هزینه بودجه برای رویدادهاست. بیشترین بودجه را کانالهای دیجیتال باقدرت از آنِ خود کردهاند. در میان کانالهای دیجیتال، «شبکههای اجتماعی»، «تبلیغات دیجیتال» و «وبسایت» بیشترین بودجه را دریافت کردهاند.
در نمودار دوم که از منظر جدیدی به تقسیمبندی بودجه بازاریابی شرکتها میپردازد، ابزارهای بازاریابی بیشترین بودجه را به خود اختصاص دادهاند. آمار جالب این بخش کاهش قابل توجه بودجه در قسمت آژانسهای بازاریابی است. این دسته، تنها بخش در تقسیمبندی بودجه بازاریابی شرکتهاست که نسبت به سال گذشته سیری نزولی داشته است. دیگر گروههای «خرید رسانه»، «ابزارهای بازاریابی» و «نیروی انسانی» همگی نسبت به 2020 شاهد رشد در بودجه اختصاصی خود بودهاند.
در کسبوکارهای مختلف، درآمدها و سطح سود متفاوتی دیده میشود و به تبع آن، بودجه بازاریابی در نظر گرفته شده نیز از یکدیگر متفاوت میشود. در کسبوکارهایی با محوریت محصولات مصرفی در سال 2021، بودجه بازاریابی تعیینشده تنها 10.8 کل درآمد آنها بوده است. به طور کلی کسبوکارها در این قسمت با رشد 4.6 درصدی در مقایسه با سال پیش مواجه شدهاند و قسمت بیشتری از درآمد خود را به عنوان بودجه بازاریابی تخصیص دادهاند. برای مثال در کسبوکارهایی با محوریت محصولات حوزه تکنولوژی، بودجه بازاریابی در سال 2020، 5 درصد از درآمد کل آنها را تشکیل میداد. این رقم حالا به 11.4 درصد از کل درآمد این شرکتها تبدیل شده است.
برای مشاهده گزارش کامل Gartner در خصوص بودجه بازاریابی اینجا کلیک کنید.