پکیج آموزش دیجیتال مارکتینگ مکتبخونه
فهرست مطلب
بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ یکی از رشتههای نسبتا نوظهور و بسیار پویا بهشمار میرود. پویایی بالای این رشته، باعث شده تا متخصصان دیجیتال مارکتینگ مجبور باشند که هر ماه و سال خود را بهروز کنند. با این اوضاع، آیا شما نیز به فکر آموزش دیجیتال مارکتینگ افتادهاید؟
پویایی این رشته منجر به تنوع گسترده استراتژیها، کانالها، تکنیکها و حتی روشهای آموزشی مختلف شدهاست. ما در ادامه میخواهیم به روشهای مختلف آموزش دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.
شیوههای متفاوت آموزش دیجیتال مارکتینگ
متدهای یادگیری بازاریابی دیجیتال به بودجه آموزشی و سطح دلخواهتان بستگی دارد. در ادامه، برخی از رایجترین شیوههای آموزش دیجیتال مارکتینگ را معرفی میکنیم:
دورههای آموزشی آنلاین
طول دورههای آموزشی آنلاین میتواند کوتاه یا بلند باشد. در برخی از وبسایتها میتوانید دوره دیجیتال مارکتینگ رایگان را تهیه کنید که معمولا به مباحث پایه میپردازد. آموزش بازاریابی دیجیتال در دورههای آموزشی آنلاین میتواند تا 500 دلار نیز قیمت داشته باشد.
مزایا
- دسترسی به محتوای آموزشی در هر مکان و زمان
- تعیین سرعت یادگیری با صلاحدید خود
- انعطافپذیری بین کار و آموزش
معایب
- مشکلات فنی
- انزوا و دوری از سایر دانشجویان
- ضعف در کارهای عملی و گروهی
دورههای آموزشی موسسات
موسسههای خصوصی مختلفی به آموزش دیجیتال مارکتینگ مشغول هستند و برخی به افراد برتر هر دوره گواهینامه نیز اعطا میکنند. مسیر آموزش در موسسات معمولا طولانی و جامعتر از دورههای آنلاین است. این سازمانها ممکن است دوره حضوری دیجیتال مارکتینگ را بهصورت آنلاین یا ترکیبی نیز برگزار کنند. گذراندن دوره موسسهها و سازمانهای مشهور میتواند بسیار گرانقیمت باشد.
مزایا
- جامعیت و استفاده از چندین استاد
- صدور گواهینامه معتبر
- آموزش ساختاریافته
- رویکردهای ادغامشده و کلینگر
معایب
- صرف زمان و هزینه زیاد
- سوگیریهای مختلف
- میانبرزدن و نادیدهگرفتن جزئیات
دورههای دانشگاه یا کالج
کسانی که بهدنبال دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ با مدرک بین المللی هستند، گذراندن دورههای رسمی دانشگاهها و کالجها را ترجیح میدهند. برخی دانشگاهها، دیجیتال مارکتینگ را نیز به واحدهای آموزشی خود اضافه کردهاند. شرکت در این دورهها نیاز به شرایط خاصی دارد و هزینه آن بسته به دانشگاه مدنظر و طول دوره، متفاوت است.
مزایا
- پتانسیل استخدا در مشاغل سطح بالا
- دسترسی به افراد مختلف و شبکهسازی
- دسترسی به افراد حاضر در بازار کار
- فرصتهای یادگیری فوق برنامه
معایب
- هزینه بالا
- نداشتن فرصتی برای کارکردن در کنار درس
- دردسترسبودن شغلهای خوب بدون نیاز به مدرک
کتابها و مواد آموزشی خودخوان
کمهزینهترین روش آموزشی، استفاده از کتابها، بلاگ پستها، ویدیوهای یوتیوبی، مقالهها و محتوای افراد متخصص در شبکههای اجتماعی است. سرعت یادگیری در این روش کمتر است و نیاز به روحیه جستجو و تحقیق دارد.
مزایا
- کنترل روی زمان یادگیری
- کنترل روی موضوعات یادگیری
- نداشتن رقابت با دیگر دانشجویان
معایب
- نداشتن انگیزه کافی برای ادامه یادگیری
- نداشتن منتور و راهنما برای حل مشکلات
- فقدان کار گروهی و شبکهسازی
تجربه عملی
از آنجا به چشم دیدن، بهتر از به گوش شنیدن است، تجربه عملی نیز نقش پررنگی در تکمیل دانستههای شما دارد. برای یادگیری عملی دیجیتال مارکتینگ باید مقداری پول صرف کنید و کمپینهای سوشال، سئو یا تبلیغاتی راه بیاندازید. بودجه شما برای تبلیغات گوگل ادز و شبکههای اجتماعی هزینه میشود.
حواستان باشد که وقتی به آموزش رایگان یا کمهزینه برمیخورید، معمولا دوره دیجیتال مارکتینگ مبتدی است. مفاهیم پایه و ابتدایی را حتی بهصورت خودآموز نیز میتوان در عرض یک ماه فرا گرفت. برای آموزش بازاریابی دیجیتال پیشرفته و کسب توانایی طراحی استراتژی marketing باید به سراغ دورههای جامع و حرفهای موسسههای معتبر یا دانشگاهها بروید.
مسیر آموزش دیجیتال مارکتینگ در چند قدم
یادگیری بازاریابی دیجیتال با همه سختیها و سردرگمیهایش به موفقیتهای مالی و جایگاه اجتماعیاش میارزد. دیجیتال مارکتینگ یکی از خلاقانهترین سمتهای شغلی در دنیای کسب و کار مدرن امروزی محسوب میشود. مسیر آموزش بازاریابی دیجیتال چگونه است:
- قدم اول: تنظیم اهداف واضح – بهدنبال انجام پروژههای شخصی هستید، میخواهید ارتقای شغلی بگیرید یا کسب و کار جدیدی را شروع کنید؟ هدف روشن کمک میکند تا در مسیر یادگیری، متمرکز بمانید.
- قدم دوم: شروع با اصول اولیه – واژههای مهم و کلیدی دیجیتال مارکتینگ و کانالهای مختلف (سئو، شبکه اجتماعی، ایمیل و…) را بشناسید و بهطور کلی با حال و هوای این رشته آشنا شوید.
- قدم سوم: دورهها و آموزش آنلاین – بهدنبال دورههای آنلاین و آموزشهای کمهزینه معتبر بگردید که بخشهای مختلف بازاریابی دیجیتال را پوشش داده باشند.
- قدم چهارم: متخصصشدن در حوزه موردعلاقه – دیجیتال مارکتینگ رشتهای گسترده یا تخصصهای زیاد است. حوزه متمرکز خود را براساس علاقه و اهداف شغلی از بین مواردی مانند سئو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکههای اجتماعی، PPC و بازاریابی ایمیلی انتخاب کنید.
- قدم پنجم: بهروز ماندن – در دنیای دیجیتال مارکتینگ، ترندها، ابزارها و مفاهیم همیشه در حال تغییر هستند. با دنبالکردن بلاگها، مشترکشدن در خبرنامهها و فعالیت در جوامع آنلاین، خود را بهروز نگه دارید تا محو نشوید.
- قدم ششم: تمرین عملی – کار عملی به اندازه دانش نظری اهمیت دارد. وبسایت کوچکی بسازید و استراتژیهای سئو، کمپینهای شبکههای اجتماعی یا بازاریابی ایمیلی را روی آن امتحان کنید.
- قدم هفتم: کار روی پروژههای واقعی – پروژه واقعی بازاریابی دیجیتال را میتوانید از کسب و کارهای کوچک یا نهادهای غیرانتفاعی بگیرید؛ زیرا بهدنبال فردی معمولی با هزینه کم هستند. با این کار، تجربه عملی پیدا میکنید و پورتفولیوی قویتری میسازید.
- قدم هشتم: استفاده از ابزار رایگان – در اول کار نیاز به هزینه گزاف برای تهیه ابزار نیست. گوگل آنالیتیکس، گوگل کیورد پلنر، نسخه رایگان ابزارهای مدیریت شبکههای اجتماعی و خیل عظیمی از ابزارهای دیگر شما را تا مدت زیادی بینیاز میکنند.
- قدم نهم: شرکت در وبینار و کارگاه – به وبینارها و رویدادهایی که شرکتها یا انجمنها برگزار میکنند، حتما بپیوندید. بینشهای جدید از متخصصان حوزه و فرصتهای شبکهسازی از فواید این رویدادها هستند.
- قدم دهم: جستجو برای گواهینامه – بهدستآوردن گواهینامههای معتبر از پلتفرمهای آموزشی مختلف میتواند به افزایش مهارت و پربارشدن روزمه شما کمک کند.
- قدم یازدهم: شبکهسازی و همکاری – با بازاریابهای دیجیتال دیگر ارتباط بگیرید، در جوامع آنلاین حضور پیدا کنید و در بحثها فعال باشید. بدین ترتیب، از تجربه دیگران بهره برده و دانش خود را نیز به اشتراک میگذارید.
چقدر طول میکشد تا دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیریم؟
دیجیتال مارکتینگ، رشتهای است که مدام تغییر میکند و ترندهای جدید در آن پدیدار میشوند. یادگیری مفاهیم پایه و اولیه این رشته معمولا در چند هفته یا یکی دو ماه به اتمام میرسد. همهچیز به زمانی که میگذارید و شیوه آموزشی بستگی دارد که انتخاب میکنید.
برای رسیدن به تخصص در هریک از شاخههای بازاریابی دیجیتال، نیاز به تمرین و تجربه مستمر چند ساله است. همچنین، زمانی را باید برای یادگیری مهارتهای نرم بگذارید تا بتوانید در این شغل پیشرفت کنید.
پلتفرم آموزشی مکتبخونه، پلی برای یادگیری کامل دیجیتال مارکتینگ
شرکت در دورههای آموزشی برخلاف آموزش خودخوان، دارای ساختار بهتر و روشهای میانبری هستند که زمان زیادی از شما را صرفهجویی میکند. در پلتفرم آموزشی مکتبخونه، دورههای زیادی وجود دارد که بخشهای مختلف بازاریابی دیجیتال را پوشش میدهد. مسیر آموزش دیجیتال مارکتینگ با مکتبخونه یکی از بهترین راهها برای و تبدیلشدن به کارشناس این حوزه است.