پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها
ماجرای لو رفتن پروپوزال یک شرکت تبلیغاتی

یک آژانس امریکایی متهم به شنود موبایل‌ها برای استفاده‌های تبلیغاتی شد

یاسمن منفرد یاسمن منفرد
21 شهریور 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یک آژانس امریکایی متهم به شنود موبایل‌ها برای استفاده‌های تبلیغاتی شد
زمان مطالعه: 3 دقیقه

گزارشی که به‌تازگی توسط Media 404 منتشر شده که ادعا دارد، فایل ارائه‌ای که از شرکت کاکس مدیا نشر پیدا کرده است، نشان می‌دهد این شرکت از طریق تلفن‌های همراه به صحبت‌های افراد گوش می‌دهد تا بتواند برای مشتریان خود تبلیغات اختصاصی تولید کند اما کاکس مدیا تابه‌حال به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

به گزارش دی‌ام برد و به نقل از independent، احتمالاً تابه‌حال برایتان پیش‌آمده هنگامی که درباره یک کالای به‌خصوص با دوست خود صحبت می‌کنید، بافاصله اندک تبلیغ آن را روی تلفن همراهتان مشاهده کنید یا هنگامی که در محیط کاری درباره سریال موردعلاقه‌تان با همکاران خود صحبت می‌کنید، ویدئوهایی از آن سریال در اکسپلور اینستاگرامتان ظاهر شود.

در این شرایط احتمالاً با خود فکر می‌کنید برخی افراد یا شرکت‌ها از طریق میکروفون تلفن همراهتان صحبت‌های شما را گوش می‌دهند. اما جالب است بدانید تنها شما نیستید که این حس را دارید و بسیاری از مردم در سراسر جهان گمان می‌کنند که حرف‌هایشان توسط موبایلشان شنیده می‌شود و شرکت‌های بزرگ با استفاده از این روش، بازاریابی خود را هدفمند می‌کنند.

علی‌رغم اینکه این روش هرچند عجیب اما دور از ذهن به نظر نمی‌رسد؛ اما واقعیت این است که تا این‌جا هیچ شواهد محکمی وجود ندارد که نشان بدهد شرکت‌های بزرگ واقعاً از این فناوری استفاده کنند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از چیزهایی که گمان می‌کنیم نتیجه گوش‌دادن به موبایلمان است، در واقع نتیجه ردیابی دقیق کاربران از طریق راه‌های دیگری است.

اما به‌تازگی گزارشی در رسانه Media404 منتشر شده که ادعا می‌کند شرکت کاکس مدیا Cox Media Group بالاخره به شنودکردن ما از طریق تلفن‌های همراهمان اعتراف کرده است. در این گزارش آمده است یک فایل ارائه کسب‌وکاری از این پلتفرم نشر پیدا کرده است که کاکس مدیا در آن اشاره کرده که می‌تواند با استفاده از جمع‌‌آوری داده‌های شنود یا Active Listening که از میکروفون‌های افراد برای شنیدن صحبت‌هایشان استفاده می‌‌کند به تبلیغات اختصاصی برای افراد کمک کند. محتوای این ارائه توسط رسانه Media404 منتشر شده و کاکس مدیا حاضر نشده در رابطه با محتوای این فایل پاسخی به رسانه ایندیپندنت بدهد.

همچنین پس از پرس و جوی 404 Media، گوگل گروه Cox Media را از شرکای تبلیغاتی خود حذف کرد.

یک آژانس امریکایی متهم به شنود موبایل‌ها برای استفاده‌های تبلیغاتی شد 1

چرا مردم فکر می‌کنند که تلفن همراهشان شنود می‌شود؟

مطالعه‌ای که در سال گذشته انجام شد نشان داد که تقریباً نیمی از پاسخ‌دهندگان بریتانیایی (45 درصد) گزارش دادند که تبلیغات محصولات را بلافاصله پس از گفتگو یا مشاهده آنها در تلویزیون مشاهده کرده‌اند، بدون اینکه آنها را به صورت آنلاین جستجو کرده باشند. به گزارش میرر، علاوه بر این، 62 درصد از مصرف‌کنندگان از نحوه جلوگیری از این امر بی‌اطلاع بودند و از هر هشت نفر یک نفر اظهار داشت که این تبلیغات باعث ناراحتی آنها می‌شود.

در اغلب موارد، تبلیغات به طرز حیرت‌آوری با نیازهای ما مرتبط است و به نظر می‌رسد تنها راهی که بتواند شرکت‌ها را به این بازاریابی دقیق برساند، گوش‌دادن به صحبت‌های ما باشد. دومین مورد آن است که بسیاری از دستگاه‌هایی که در اطراف ما وجود دارد؛ مانند تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت و غیره توسط شرکت‌هایی ساخته شده‌اند که به‌منظور هدفمندسازی تبلیغات خود واقعاً رفتار ما را دنبال می‌کنند. به همین دلیل تصور آنکه این شرکت‌ها از میکروفون‌های ما استفاده کنند دور از منطق نیست.

اما صادقانه این دلایل برای نتیجه‌گیری کافی نیست. دلیل اول این است که در دنیای مدرن ردیابی آن‌قدر پیشرفت کرده که شرکت‌ها، نیازی به شنیدن آنچه شما می‌گویید ندارند. بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی اطلاعات دقیقی درباره افراد دارند که باتوجه‌به آن‌ها می‌توانند سلایق افراد را حدس بزنند و به عبارتی، دیگر برای ردیابی افراد نیازی به استراق سمع نیست.

دومین مورد ممکن است به دلیل “توهم تکرار” باشد. یعنی تا زمانی که نسبت به موضوعی آگاهی وجود نداشته باشد، به آن موضوع توجهی نمی‌شود. تصور کنید قرار بود امروز شما ۱۰ آگهی بازرگانی را در تلفن همراه خود مشاهده کنید. صبح امروز به طور اتفاقی با دوست خود درباره آخرین‌مدل کیف یک برند مشهور که به‌تازگی رونمایی شده صحبت می‌کنید و به طور کاملاً اتفاقی یکی از آن ۱۰ آگهی مربوط به این کیف است. در این شرایط مغز شما تمام ۹ آگهی دیگر را نادیده می‌گیرد و تنها آگهی مربوط به کیف نظر شما را به خود جلب می‌کند.

شرکت‌ها چه می‌گویند؟

نگرانی شنود موبایل‌ها با هدف استفاده تبلیغاتی به قدری گسترده و همه‌گیر است که شرکت‌ها مجبور شده‌اند به آن پاسه بدهند. شرکت متا که یکی از بزرگ‌ترین متهمان این قضیه است، بخش ویژه‌ای از وب‌سایت خود را برای پاسخ به این سؤال اختصاص داده است و در این بخش اشاره کرده است: «ما می‌دانیم که گاهی اوقات تبلیغات آن‌قدر خاص به نظر می‌رسند که گویا ما از طریق میکروفون شما به شما گوش می‌دهیم. اما ما قویاً این موضوع را تکذیب می‌کنیم و به شما اطمینان می‌دهیم تنها در صورتی از میکروفونتان استفاده می‌کنیم که به ما اجازه داده باشید.»

با این‌حال باید برای نتیجه‌گیری دقیق‌تر در راستای تایید یا تکذیب این موضوع منتظر شواهد محکم‌تری ماند.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
یاسمن منفرد
یاسمن منفرد
نظرات

پلاتین