پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

 پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس: تامین ۴۰ درصد درآمد صداوسیما از تبلیغات آنلاین

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
3 مرداد 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه
 پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس: تامین ۴۰ درصد درآمد صداوسیما از تبلیغات آنلاین
زمان مطالعه: 2 دقیقه

محققان مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی گزارشی را با عنوان «کارآمدسازی شیوه‌های تامین مالی صدا‌وسیما» منتشر کرده‌اند. براساس این گزارش، درآمدهای صدا‌وسیما که از پخش برنامه‌های تبلیغاتی و پیام‌های بازرگانی تامین می‌شوند،‌ باید به‌طور متناسب میان تبلیغات دیجیتال و تبلیغات رادیویی و تلویزیونی تقسیم شوند. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، روش‌های تامین‌مالی رسانه‌های عمومی و دولتی متنوع بوده و به‌طور کلی می‌توان هفت روش را برای تامین‌ مالی سازمان‌های رسانه‌ای در نظر گرفت که شامل «بودجه دولتی، تبلیغات بازرگانی، دریافت کمک‌هزینه‌های مالی، دریافت هزینه مجوز،‌ حق اشتراک، فروش محصولات و خدمات و درآمد از مالیات» می‌شود.

روش‌های تامین‌مالی

این گزارش به اساسنامه سازمان صداوسیما و تلاش‌های این سازمان برای تامین‌مالی به روش‌های غیردولتی و غیر تبلیغات بازرگانی اشاره کرده است. در این گزارش آمده است: «قوانین اسناد حقوقی به طور کلی توجه اصلی خود را به درآمدهای غیراختصاصی سازمان صداوسیما و بودجه دولتی و تبلیغات معطوف داشته‌اند و روش‌های تامین مالی رسانه‌های عمومی و دولتی (دست‌کم موارد قیدشده در اساسنامه سازمان صدا‌وسیما) همچون درآمدهای ناشی از واگذاری حق پخش و توزیع محصولات و ارائه خدمات سازمان به اشکال مختلف و درآمدهای ناشی از فعالیت‌های تولیدی و سود مربوط به آن‌ها، از سوی نهاد تصویب‌کننده مسکوت مانده است. با این حال سازمان صدا‌و‌سیما در سالیان گذشته تلاش داشته تا با ورود به دیگر روش‌های تامین‌ مالی به کسب درآمد بپردازد. هرچند روش‌های یاد شده به جز تبلیغات بازرگانی منجر به درآمدزایی جدی برای این سازمان نشده است.»

مرکز پژوهش‌های مجلس برای تامین‌ مالی سازمان صدا‌و‌سیما،‌ یک برنامه ۵ ساله را پیشنهاد داده است. بر این اساس، صداوسیما ملزم می‌شود ۳ درصد از درآمد خود را تا سال ۱۴۰۳ از طریق فروش محتوای رسانه‌ای به دست آورد؛ این رقم تا پایان برنامه ۵ ساله بودجه باید به ۸ تا ۱۰% برسد. همچنین، صداوسیما مجبور است ۵ درصد از درآمد خود را  تا پایان سال ۱۴۰۳ از طریق تبلیغات آنلاین و ۴۰ % از درآمدش را تا پایان برنامه پنج‌ساله از طریق پیام‌های بازرگانی بر بستر آنلاین تامین کند. نویسندگان این گزارش، بر این باورند که هدف از این پیشنهاد و انتقال ۴۰درصد از کل درآمد تبلیغاتی صداوسیما به بسترهای دیجیتال، کاهش فشار آنتن و بهبود فرآیندهای این سازمان رسانه‌ای در پایان برنامه پنج‌ساله است. آن‌ها همچنین خاطر نشان کردند که با این روش، محل درآمدزایی از تبلیغات محفوظ مانده و سازمان صدا‌وسیما می‌تواند با توجه به نوآوری‌های موجود در ارائه تبلیغات در بسترهای آنلاین، امکانات بیشتری برای کسب درآمد داشته باشد.

 

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

اسمارتک