دانا پرداز
اخبار گزارش‌ها منتخب سردبیر

کسب‌وکارها همچنان برای اینفلوئنسر مارکتینگ بودجه کلان در نظر می‌گیرند

الهه صالحی الهه صالحی
10 خرداد 1402
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کسب‌وکارها همچنان برای اینفلوئنسر مارکتینگ بودجه کلان در نظر می‌گیرند

صاحبان کسب‌وکارها براین باور هستند که حتی با وجود فیلتر شدن اینستاگرام، اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از تاثیرگذارترین شیوه‌های تبلیغات است و حتی با وجود کمتر شدن نرخ تعامل با کاربران در این فضا، در سال پیش رو این برای این کانال تبلیغاتی هزینه صرف خواهند کرد.

به گزارش دی‌ام برد، درست ۳۰ شهریور ماه بود که دکمه فیلترینگ اینستاگرام، محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در بین ایرانیان برخلاف همه قول‌وقرارهای قبل از انتخابات مسئولان، فشرده شد و هرچند که بین مردم این امیدواری وجود داشت که با آرام شدن اوضاع کشور، اینستاگرام رفع فیلتر شود، در همین اواخر  یعنی اوایل اردیبهشت ماه، شخص وزیر ارتباطات هم مخالفت خود را با رفع فیلتر اینستاگرام اعلام کرد.

حال اگر از بُعد اجتماعی موضوع عبور کنیم، تا پیش از فیلتر شدن این شبکه اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ و تبلیغات به واسطه کاربران شاخص و شناخته شده اینستاگرام یکی از کانال‌های بازاریابی و تبلیغات برای بسیاری از کسب‌وکارها بود؛ کانال مهمی که حدود ۶ ماه بسته شد. تا جایی‌که ادامه حیات آژانس‌های اینفلوئنسر مارکتینگ مانند «جریان» در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و مجتبی ابوطالبی، مدیرعامل جریان در گفت‌وگو با دی‌ام برد اعلام کرد که هرچند جریان زنده است، قرار است در آینده برای کاهش ریسک، در آینده علاوه بر اینستاگرام در پلتفرم‌های دیگری نیز فعالیت کند.

با این‌حال در این نقطه، به نظر می‌رسد التهاب در فضای شبکه‌های اجتماعی به ويژه اینستاگرام کاهش پیدا کرده است و هرچند ورود به این پلتفرم مانند قبل ساده نیست و عبور از هفت‌خوان رستم را می‌طلبد، شرایط تا حدی به قبل بازگشته است.

در همین رابطه با سه مجموعه‌ای که در نیمه اول ۱۴۰۱ کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ اجرا کرده و بودجه زیادی را صرف این کانال بازاریابی کردند، گفت‌وگو کرده و از آنها پرسیدیم که آیا با توجه به شرایط آیا گزینه اینفلوئنسر مارکتینگ همچنان برای آنان روی میز است و برای آن هزینه خواهند کرد یا خیر؟ به طور خلاصه پاسخ هرسه آنها این بود که اینفلوئنسر مارکتینگ را یکی از بهترین و تاثیرگذارترین شیوه تبلیغات می‌دانند و حتی با وجود کاهش تعاملات در این کانال به واسطه فیلترینگ، آن را ادامه خواهند داد.

سه مجموعه سیلانه سبز، خانومی و چرم مشهد در ادامه به این سوال پاسخ داده‌اند که در ادامه می‌خوانید:

سیلانه سبز: اینفلوئنسر مارکتینگ بهترین و موثرترین شیوه بازاریابی

نیلوفر اشراقی، مدیر کمپین هلدینگ سیلانه سبز بر این باور است که بازاریابی به شیوه اینفلوئنسر مارکتینگ هنوز در ایران جای کار بسیاری دارد. نیلوفر اشراقی در این رابطه می‌گوید: «درست است که با وجود فیلترینگ روند کند شده است و با چالش‌هایی که برای کسب‌وکارها و این فضا رخ داد، پرفرمنس قبلی وجود ندارد اما اینستاگرام هنوز هم بین کاربران ایرانی محبوب‌ترین شبکه اجتماعی است و می‌توان ادعا کرد که یکی از بهترین و موثرترین شیوه‌هایی است که ما در صنعت آرایشی و بهداشتی برای بازاریابی از آن استفاده می‌کنیم.»

کسب‌وکارها همچنان برای اینفلوئنسر مارکتینگ بودجه کلان در نظر می‌گیرند 1

نیلوفر اشراقی، مدیر کمپین هلدینگ سیلانه سبز

او با اشاره به اینکه روبرو بودن با مخاطبان گسترده و اثرگذاری روی طیف وسیع‌تری از افراد از دیگر مزایای بازاریابی از این طریق است، ادامه می‌دهد: «نکته دیگر این است که در بسیاری از مواقع آگاه کردن مخاطب از سازوکار کمپین‌ها کار سختی است؛ شما ممکن است در کانال‌های بسیاری کمپین خود را پروموت کنید اما کاربر همچنان نسبت به کمپین شما گنگ است و شاید به درستی متوجه سازوکار کمپین نشود.»

اشراقی توضیح می‌دهد: «در اینجا و برای توضیح و شفاف‌سازی روند کمپین، یک توضیح ویدیویی از سمت مبلغ یا بلاگر کار را برای ما بسیار ساده‌تر می‌کند؛ چرا که از آن جایی‌که کاربران آن بلاگر را دوست دارند، با دقت به حرف‌های او توجه می‌کنند و تجربه ثابت کرده است که مخاطب کمپین‌هایی را که توسط بلاگرها تبلیغ شده‌اند،  بهتر درک کرده‌اند.»

مدیر کمپین هلدینگ سیلانه‌سبز در ادامه می‌گوید: «خلق فرهنگ از دیگر مزایای این شیوه تبلیغات است. مصرف برخی از محصولات ارایشی و بهداشتی در حال حاضر بین خانم‌های ایرانی جا افتاده است؛ به طور مثال اکثر خانم‌ها با میسلارواتر و کاربرد آن برای پاک کردن آرایش صورت آشنا هستند اما اما یک سری محصولات جدید مانند کره پاک کننده صورت چندان در بین عموم مردم آشنا نیست، جا انداختن این فرهنگ توسط بلاگر که آن محصول در روتین پوستی مخاطب قرار بگیرد، به راحتی چالش‌های ما را برطرف می‌کند.»

اشراقی با اشاره به اینکه با وجود مزایای متعدد، پرچالش‌ترین شیوه مارکتینگ، اینفلوئنسر مارکتینگ است، می‌گوید: «قراردادهای مشخص، ثابت و چهارچوبی در این رابطه وجود ندارد و هرقدر هم که بخواهیم این موراد را کنترل کنیم باز هم با چالش‌هایی مواجه هستیم؛ به طور مثال پرداخت‌ها باید از سوی ما به صورت رسمی باشد و در این رابطه مشکلاتی وجود دارد یا اینکه بسیاری از کاربران تفاوت محتوای ارگارنیک و تبلیغاتی را متوجه می‌شوند. در نتیجه اینکه بهره بردن از اینفلوئنسر مارکتینگ به خودی خود کافی نیست و تاثیر آن به متغیرهای مختلف وابسته است؛ مانند بریفی که از سوی کسب‌وکار به بلاگر داده‌می‌شود، مدل پیش بردن تبلیغات و یکی بودن آن با هدف کمپین، استراتژی ارتباطی درست با بلاگر و مواردی از این جنس که باید به درستی به آنها توجه شود.»

او در رابطه با روش‌هایی که در سیلانه سبز در نیمه دوم ۱۴۰۱ جایگزین اینفلوئنسر مارکتینگ شد، توضیح می‌دهد: «ما در نیمه دوم ۱۴۰۱ و کم شدن فعالیت‌ها پادکست‌ها را جایگزین اینستاگرام کردیم، در این رسانه ما استراتژی‌های متفاوتی را جایگرین استراتژی پیشین‌مان در اینستاگرام کردیم و حتی یکی از محصولات جدید ما در یک پادکست معرفی شد. اما واقعیت این است که نحوه اثرگذاری این دسته از رسانه‌ها با اینستاگرام متفاوت و بلند مدت است و متریک‌های اندازه‌گیری پیچیده‌ای دارد و نمی‌توان در یک بازه زمانی کوتاه اثر آن را سنجید.»

اشراقی ادامه می‌دهد: «در این مدت تبلیغات در VODهارا هم تست کردیم و در سریال پوست شیر تبلیغات پیش از نمایش اصلی (pre-roll ads) اجرا شد.»

خانومی: به صورت هدفمند کمپین طراحی و اجرا می‌کنیم

محمد مومنی، مدیر دیجیتال مارکتینگ خانومی نیز براین باور است که اینفلوئنسرمارکتینگ در ایران با توجه به  شرایط جدید و محدودیت‌هایی که در دسترسی کاربران ایجاد شده دچار چالش‌هایی شده است که به دنبال این چالش‌ها میزان اثر گذاری مستقیم در این کانال کاهش پیدا کرده است.

کسب‌وکارها همچنان برای اینفلوئنسر مارکتینگ بودجه کلان در نظر می‌گیرند 2

محمد مومنی، مدیر دیجیتال مارکتینگ خانومی

او در ادامه با تاکید براینکه  با این‌حال همچنان می‌توان گفت اینفلوئنسرمارکتینگ اثرگذارترین روش تعاملی برای پروموت کردن پیام و افزایش اگاهی است، می‌گوید: «با توجه به تغییر میزان اثرگذاری اینفلوئنسرمارکتینگ در شرایط جدید میزان بودجه اختصاص یافته به این قسمت کاهش داشته است و متناسب با اهداف کسب و کار  معیار ها و متریک های اندازه گیری میزان اثرگذاری نیز تغییر کرده است و کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ به صورت هدفمند طراحی و اجرا می‌شود.»

مومنی ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه میزان بودجه مصرفی بر اساس میزان اثرات مستقیم و غیر مستقیم روی اهداف سازمان مشخص می‌شود، این موضوع می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلف متناسب با اهداف متغیر باشد و در شرایطی که اهداف باعث کاهش بودجه این کانال نسبت به سایر کانال‌ها شده باشد، فضاهایی مانند تلگرام و پیامک‌های تعاملی و فیچرهای تعاملی می‌توانند جایگزین مناسبی برای دستیابی به اهداف باشند.»

چرم‌مشهد: بودجه بیشتری صرف اینفلوئنسر مارکتینگ خواهیم کرد

خاتون میرشاه، کارشناس ارشد دیجیتال مارکتینگ چرم مشهد نیز در گفت‌وگو با دی‌ام برد می‌گوید که علی‌رغم کاهش تعامل در اینستاگرام با توجه به سخت‌تر شدن دسترسی به این رسانه، با توجه به اثرگذاری و اهمیت این کانال، به فعالیت خود در این‌حوزه ادامه خواهد داد.

میرشاه در این‌باره می‌گوید: «ما از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و نیمه اول ۱۴۰۱ تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ زیادی داشتیم و بودجه زیادی را به این کانال تبلیغات اختصاص دادیم که بسیار هم تاثیرگذار بود و در سه کمپینی که در این مدت داشتیم، به هدف‌های اصلی‌مان از تبلیغات اینفلوئنسری رسیدیم.»

کسب‌وکارها همچنان برای اینفلوئنسر مارکتینگ بودجه کلان در نظر می‌گیرند 3

خاتون میرشاه، کارشناس ارشد دیجیتال مارکتینگ چرم مشهد

با این‌حال او در ادامه توضیح می‌دهد که فیلتر شدن اینستاگرام تاثیری جدی در این‌رابطه ایجاد کرده است. میرشاه می‌گوید: «در ماه‌های گذشته نرخ تعامل با صفحاتی که مرتبط با کسب‌وکار هستند، کاهش زیادی پیدا کرده است و از سوی دیگر به دلیل کند شدن فیلترشکن‌ها میزان ورود افراد به فضای اینستاگرام نیز کم شده است و این موارد روی تبلیغات اینفلوئنسری تاثیرگذار بوده است و آمارها و اینسایت‌های اخیر ما نیز نشان دهنده همین موضوع هستند.»

میرشاه با وجود این تاکید می‌کند که «چرم‌مشهد» در سال پیش‌رو بودجه اینفلوئنسر مارکتینگ خود را افزایش خواهد داد. او توضیح می‌دهد:‌ «برای برند چرم‌مشهد به عنوان یک برند در حوزه فشن و چرم تبلیغات اینفلوئنسری اهمیت زیادی دارد چرا که ما باید محصولات‌مان را در لایف استایل به مخاطب نشان بدهیم و اینفلوئنسرهایی هم که در سبک لایف استایل هستند به خوبی می‌توانند کاربرد محصولات را به مخاطبان خود نشان بدهند به همین علت ما این رویه را ادامه خواهیم داد. قطعا تاثیر آن از قبل کمتر شده است اما باز هم می‌توان آن را بهینه کرد. در نتیجه علاوه براینکه برای تبلیغات سایر کانال‌ها را تقویت خواهیم کرد، اینفلوئنسر مارکتینگ را ادامه می‌دهیم.»

در ارتباط با راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی، اینجا بخوانید:

گام به گام راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی 

پاکت
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

در حال بارگیری کپچا...