پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

گوگل: در کوارتر چهارم سال ۲۰۲۲ در «سرچ، ادنتورک و یوتیوب» ریزش درآمد داشتیم

زهرا محبی زهرا محبی
20 بهمن 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گوگل: در کوارتر چهارم سال ۲۰۲۲ در «سرچ، ادنتورک و یوتیوب» ریزش درآمد داشتیم
زمان مطالعه: 2 دقیقه

طبق گزارش‌های کمپانی گوگل، درآمد این غول بزرگ تکنولوژی در سه بخش جست‌وجوی گوگل، ادنتوورک و یوتیوب در سه‌ماهه چهارم 2022 کاهش یافته است. این ریزش درآمد در سه‌ماهه چهارم، به دلیل چالش‌های موجود در بازار تبلیغات دیجیتال ایجاد شده است. به طور کلی، درآمد تبلیغات گوگل با کاهش 3 درصدی، به 59 میلیارد دلار رسیده است.

درآمد تبلیغات در جست‌وجوی گوگل مقاومت بالایی در برابر بازار خراب از خود نشان داده است و در سه‌ماهه چهارم 2022، تنها 1.6 درصد نسبت به سه‌ماهه چهارم 2021 کاهش داشت. درآمد نتورک تبلیغاتی گوگل و یوتیوب نیز به ترتیب 8.6 درصد و 7 درصد ریزش داشته است. مدیر مالی گوگل در این خصوص به CNBC گفت: «کند شدن فرآیندها در یوتیوب نتیجه تبلیغات برنامه‌ریزی‌شده و پاسخ مستقیم ما به شرایط اقتصادی چالش‌برانگیز است. در گوگل نیز فعلا استخدام‌ها را کاهش داده‌ایم تا بتوانیم رشد سودآور بلندمدتی را تجربه کنیم.»

همین ماه گذشته بود که گوگل اعلام کرد حدود 6 درصد از نیروی کار خود، یعنی چیزی حدود 12 هزار نفر را اخراج کرده است. این شرکت حدودا 187 هزار کارمند دارد. البته کمپانی متا نیز شرایط بد اقتصادی را برای تقاضای پایین در حوزه تبلیغات مقصر دانست.

یوتیوب که یکی بیزنس‌های زیرمجموعه گوگل است، در بخش تبلیغات خود درآمدی کمتر از پیش‌بینی تحلیلگران داشت. درآمد یوتیوب در حالی به 7.96 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل با 8.63 میلیارد دلار، کاهش 8 درصدی داشت. از آنجایی که یوتیوب در ویدیوهای کوتاه با تیک‌تاک رقابت دارد، این اصلا خبر خوبی برای آن محسوب نمی‌شود. البته چشم‌انداز مالی یوتیوب می‌تواند در آینده حتی بدتر شود، زیرا این سرویس پخش ویدیو به‌زودی شروع به پرداخت حق پخش بازی‌های حرفه‌ای فوتبال می‌کند.

مسئله مهم در خصوص این آمار و ارقام اینجاست که کاهش درآمد تبلیغاتی می‌تواند بر توانایی پلتفرم برای دستیابی به مخاطبان هدف و در نتیجه، موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی آن تاثیر بگذارد. درآمد کمتر از تبلیغات همچنین می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری کمتر در بهبود پلتفرم و نوآوری شود که نهایتا، یک محیط تبلیغاتی با مطلوبیت کمتر را می‌سازد. همچنین، کاهش مداوم درآمد تبلیغاتی ممکن است باعث تغییر قیمت، رقابت برای قرار دادن تبلیغات و تغییر در سیاست‌های تبلیغاتی پلتفرم شود. اگر گوگل توجه خود را به سمت هوش مصنوعی معطوف کند، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند کنترل حتی بیشتری بر کمپین‌های خود از دست بدهند. از سوی دیگر، کاهش درآمد می‌تواند منجر به کاهش تقاضا شود و می‌تواند هزینه‌های تبلیغات را برای تبلیغ‌کنندگان کاهش دهد. این‌ها از نتایج این افت درآمد هستند و باید دید گوگل چه برنامه‌هایی برای رفع آن دارد.

بادکوبه
به اشتراک بگذارید:
زهرا محبی
زهرا محبی
کشف دنیاها و آدم‌های جدید خوشحالم می‌کنه و یاد گرفتن زنده نگهم می‌داره. دی‌ام بُرد سرزمین جدیدِ پر از اکسیژنیه که الان توش سکونت دارم.
نظرات