پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

گوگل جایگزین کوکی‌ها را پیدا کرد: ردیابی موضوع‌محور از طریق مرورگر کروم کاربران

الهه صالحی الهه صالحی
3 مهر 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گوگل جایگزین کوکی‌ها را پیدا کرد: ردیابی موضوع‌محور از طریق مرورگر کروم کاربران
زمان مطالعه: 2 دقیقه

فناوری حریم خصوصی تبلیغات پیشرفته گوگل به وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد تبلیغات را بر اساس سابقه مرورگر کاربران ارائه کنند؛ البته تنها در حالتی ‌که این امکان به صورت دستی توسط کاربران غیرفعال نشده باشد.

به گزارش SEJ، این رویکرد جدید گوگل برای تبلیغات هدفمند از پیشنهادات هدف‌گیری علاقه‌محور کاربران نشات می‌گیرد، اما برخی نگران هستند که این جایگزین برای ردیابی کوکی همچنان حریم خصوصی آنها را نقض کند. در واقع بسیاری از افراد به این موضوع انتقاد کرده و گفته‌اند که از اینکه رفتار انها در اینترنت برای هدف‌گذاری‌های تبلیغاتی رصد می‌شود، خوششان نمی‌آید.

درواقع این قابلیت اینطور کار می‌کند که وب‌سایت‌ها می‌توانند به‌جای ردیابی علایق کاربران از طریق کوکی‌ها و وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید، به طور مستقیم با استفاده از Topics JavaScript API علایق شما را از کروم بپرسند و کروم با مطالعه سابقه مرور شما علایق شما را مشخص می کند. برای مثال، اگر اغلب از وب‌سایت‌های مالی بازدید می‌کنید، کروم ممکن است یکی از علایق شما را «سرمایه‌گذاری» در نظر بگیرد و در نهایت وقتی یک وب‌سایت با Topics API چک می‌شود، می‌تواند در مورد علایق شما اطلاعات کسب کند و تبلیغات مرتبط با آن، مانند اوراق قرضه یا صندوق‌های بازنشستگی را به شما نشان دهد. به این ترتیب، وب‌سایت ها می توانند علایق آنلاین شما را به طور مستقیم از مرورگر شما دریافت کنند.

گوگل جایگزین کوکی‌ها را پیدا کرد: ردیابی موضوع‌محور از طریق مرورگر کروم کاربران 1

 

البته پس از انتشار Chrome 115 که از Google’s Topics API پشتیبانی می کند، برخی از کاربران در ماه جولای پاپ‌آپ‌هایی را در رابطه با این ویژگی جدید مشاهده کردند. در همین مدت مخالفت‌هایی از سوی برخی از کاربران ابراز شده‌ و آنها گفته‌اند که دوست ندارند گوگل تاریخچه کروم آنها را برای تبلیغات استخراج کند.

باید این نکته را در نظر داشت که پس از حذف کوکی‌ها در آینده این قابلیت یکی از از آلترناتیوهای محدود موجود برای برندهایی خواهند بود که همچنان قصد دسترسی به بخش‌های مخاطب مرتبط را دارند.

این قابلیت جدید در حال حاضر برای درصد کمی از کاربران کروم اجرا شده است و نحوه درخواست گوگل برای اعلام موافقت کاربران در مورد این هدف گذار‌ی تبلیغاتی با توجه به محل زندگی کاربران و قوانین کشور کاربران متفاوت بوده است.

مطلب مرتبط: گوگل دیسکاور چیست؟ 

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

اسمارتک