پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

پزشکان باید مجوز تبلیغات دریافت کنند

مهسا بهادری مهسا بهادری
9 خرداد 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پزشکان باید مجوز تبلیغات دریافت کنند

تبلیغات پزشکی دچار رهاشدگی عجیبی شده، تنها در حوزه زیبایی روزانه ۶ هزار سایت و صفحه مجازی در حال فعالیت هستند و با اضافه شدن خدمات دندانپزشکی یا پزشکانی که انواع و اقسام محصولات خوراکی یا آرایشی را تبلیغ می‌کنند، این آمار چندین برابر هم می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، به گفته رضا لاری‌پور، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی قرار است از این پس هرگونه تبلیغ خدمات پزشکی صرفا با صدور مجوز انجام شود، تا آسیب‌های ناشی از این فعالیت‌ها به مردم کاهش پیدا کند. آسیب‌هایی که گاهی قابل جبران نیستند و فرد را تا آخر عمر از جریان عادی زندگی خارج می‌کند.

این مسئول معتقد است که شاید فعالیت بلاگرها در حوزه رستوران یا سایر فعالیت‌ها اقتصادی مناسب باشد اما در حوزه فعالیت پزشکی صدمات جبران ناپذیری برای خدمات‌گیرندگان یا پزشکان دارد.

او با بیان این که این افراد به آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها پاییبند نیستند، ادامه می‌دهد: «این افراد صرفا به دنبال رضایتمندی مشتری‌ها هستند و به هر ترفندی در این باره دست می‌زنند. به همین دلیل از ناآگاهی و جهل مردم نهایت سوءاستفاده را می‌کنند به طوری که بسیاری از مردم همین حالا هم به جای رفتن به مبادی رسمی و یا جستجوی پزشک از طریق سایت‌های رسمی و سامانه سازمان نظام پزشکی بیشتر از طریق فضای مجازی -عمدتا اینستاگرام- به دنبال پیدا کردن فرد متخصص در اعمالی که بخواهند انجام بدهند، هستند.»

روش‌های تبلیغاتی خدمات پزشکی

بلاگرها

 آنها واسطه‌ای میان پزشکان و مردم شده‌اند و با طراحی یک پیج در فضای مجازی عمدتا اینستاگرام، بدون رعایت ضوابط و آیین‌نامه‌های شورایعالی نظام پزشکی، تبلیغات پزشکی می‌کنند. برخی از ادمین‌های مطرح صفحات پزشکی ماهانه ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان دریافتی دارند.

هنرمندان

خدمات یک پزشک خاص را در صفحه شخصی پزشک یا صفحه خودشان تبلیغ می‌کنند تا مردم را به دریافت این خدمات ترغیب کنند.

صدا و سیما

 برخی پزشکان در برنامه‌های رسانه ملی حضور دارند و خروجی آن را به ابزاری برای تبلیغ در فضای مجازی تبدیل کرده‌اند.

پیامک

 برخی مراکز زیبایی، دندانپزشکی، چشم‌پزشکی، فیزیوتراپی، دامپزشکی، توانبخشی و داروخانه‌ها هم با سامانه‌های پیامکی، تبلیغات خود را پیش می‌برند.

عنوان‌سازی

برخی پزشکان هم عناوینی از جمله برترین، حاذق‌ترین یا اولین ارائه دهنده یک خدمت را برای تبلیغات خود ارائه می‌کنند.

رپرتاژ

سایت‌های زیادی هم هستند که گزارش آگهی از خدمات پزشکی دارند و با معرفی یک یا چند پزشک تبلیغ خدمات پزشکی را با هزینه یک میلیون تا ۲۰ میلیون تومان انجام می‌دهند.

کدام تبلیغات ممنوع است؟

لاری‌پور صحبت‌هایش را با طرح دو سوال ادامه می‌دهد و می‌گوید: «سوال این است که اساسا کار پزشکی نیاز به تبلیغات دارد یا باید اجازه داد که افراد درمانگر کار خود را تبلیغ کنند؟ پاسخ من این است که تبلیغات در حوزه پزشکی اساسا جایی ندارد چون کسی درباره برداشتن کیسه صفرا یا درمان یک بیماری تبلیغ نمی‌کند.به همین دلیل جلوگیری از تبلیغات پزشکی در کف جامعه امکان‌پذیر نیست.»

به همین دلیل این مسئول معتقد است که ساماندهی تبلیغات پزشکی از ضروریات است و بر این اساس سعی شده برای جلوگیری از اغوا و سوءاستفاده از مردم، تبلیغات پزشکی ساماندهی شود.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درباره ممنوعیت‌های تبلیغاتی پزشکان هم بیان می‌کند: «گذاشتن عکس از برخی اعضای بدن و نوشتن هر گونه آرم، علائم و شماره تلفن بر بدن مریض ممنوع است و مجوز صادر نخواهد شد. مجوز تبلیغات هم تنها در صورتی صادر می‌شود که در دانشنامه تخصصی پزشک، آن چیزی که می‌خواهد تبلیغ کند، وجود داشته باشد. به همین دلیل پزشک نمی‌تواند درباره خدمتی تبلیغ کند که در حوزه کاری‌اش وجود ندارد. آنها همچنین نمی‌توانند درباره خدماتشان عنوان‌سازی کنند، مثل بهترین، اولین و…

البته لاری‌پور معتقد است که به دلیل تنوع و تکثر رشته‌ها و تعدد فعالیت‌ها از سوی گروه‌های مختلف پزشکی، اشکالاتی وجود خواهد داشت اما تاکید می‌کند: «این ساماندهی شروع شده و پزشکان هم می‌دانند که باید مجوز تبلیغات دریافت کنند. اگر کسی تبلیغ بدون مجوز داشته باشد، وزارت بهداشت با هماهنگی دادسرای جرائم پزشکی نسبت به مسدود کردن شماره تلفن سازنده پیج اقدام و صفحه تبلیغ‌کننده را از دسترسی خارج می‌کند. این مساله یک عامل بازدارنده مهم برای پیشگیری از ایجاد صفحاتی است که فعالیت‌های بدون مجوز را دارند. فردی هم که در حوزه پزشکی تخلف تبلیغاتی داشته باشد، در سه نوبت به او پیامک ارسال می‌شود و اگر توجهی نداشته باشد و نسبت به دریافت مجوز اقدام نکند، این تخلف در هیات‌های انتظامی برابر قانون رسیدگی و احکام لازم دراین باره صادر خواهد شد.»

منبع: ‌همشهری آنلاین

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مهسا بهادری
مهسا بهادری
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

علی بابایی
علی بابایی

هدف نظام پزشکی از دادن مجوز تبلیغات دریافت پول برای اعطای مجوز وپر کردن کیسه خود است نه ساماندهی تبلیغات

هارمونی