پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار رپورتاژ

دیجی‌کالا چگونه تجربه خریدی جدید خلق می‌کند؟

مهسا بهادری مهسا بهادری
10 مرداد 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دیجی‌کالا چگونه تجربه خریدی جدید خلق می‌کند؟

کاربران قدیمی دیجی‌کالا، به خوبی نقد و بررسی‌های Digikala TV را به یاد می‌آورند. ویدیوهایی که بین سال‌های ۸۸ تا ۹۳ در دیجی‌کالا منتشر می‌شدند و به مشتریان در انتخاب محصول کمک می‌کردند. ویدیوهایی که دست‌کم در ابتدای راه چیزی نبودند جز تدوینی از تصاویر دانلود شده از اینترنت، یک متن نقد و بررسی و البته صدای یک گوینده.

دیجی‌کالا در کمک به مشتری برای خرید آگاهانه از طریق بررسی‌های ویدیویی کالا پیشگام بود. هر هفته ویدیویی تازه از یک محصول جدید منتشر میشد که از قسمت بالای سایت دیجی‌کالا قابل تماشا بود. این ویدیوها در دورانی که شبکه‌های اجتماعی رونق کنونی را نیافته بودند و کریتورها (خالقان ویدیو) و ویدیو بلاگرهای ایرانی حضور چندانی در این حوزه نداشتند، تنها منبع کسب اطلاعات در حوزه خودشان به حساب می‌آمدند.

این روزها هم وقتی به اپلیکیشن یا وب‌سایت دیجی‌کالا سر می‌زنیم دایره‌هایی را در بالاترین قسمت هوم‌پیج می‌بینیم که خیلی شبیه به استوری‌های اینستاگرام هستند. دایره‌هایی که با زدن روی هرکدام با یک ویدیوی تازه یا یک Live مواجه می‌شویم.

دیجی‌کالا چگونه تجربه خریدی جدید خلق می‌کند؟ 1

ببین و بخر!

این دایره‌ها «ببین و بخر!» نام دارند. فیچری که نام آن توصیف‌کننده تجربه‌ای است که برای مشتری خلق می‌کند. روی هرکدام که بزنید با چهره‌ای جوان مواجه می‌شوید که درحال بررسی و معرفی یکی از محصولات دیجی‌کالا است. بعضی از آن‌ها در قالب ویدیوهای ضبط شده و بعضی دیگر به صورت Live هستند.

از گوشی موبایل گرفته تا هواپز، کفش کوهنوردی و چاقوی آشپزخانه، این‌جا هر محصولی که فکرش را بکنید پیدا می‌شود. از قسمت پایین ویدیو و Live هم می‌توانید به صفحه محصول بروید. با هر بار رفرش کردن صفحه، ویدیوها عوض می‌شوند و می‌توانید ویدیوهایی جدید را تماشا کنید. در لایوها می‌توانید کامنت بگذارید و هر سوالی را که دارید از کریتور (Creator) بپرسید یا از او مشاوره خرید بگیرید.

دیجی‌کالا چگونه تجربه خریدی جدید خلق می‌کند؟ 2

قسمت جالب دیگر ببین و بخر، پروفایل کاربری است که این ویدیو را منتشر کرده است. می‌توانید وارد پروفایل کاربر بشوید و همه ویدیوهای او را تماشا کنید. حتی می‌توانید زیر ویدیوها کامنت بگذارید و درست مانند یک پلتفرم اجتماعی، آن‌ها را لایک یا Share کنید.

دیجی‌کالا چگونه تجربه خریدی جدید خلق می‌کند؟ 3

خالقان ویدیو در دیجی‌کالا سوشال

ببین و بخر دیجی‌کالا بر پایه‌ی شبکه بزرگی از خالقان ویدیو بنا شده است. کریتورهایی که در پلتفرم سوشال دیجی‌کالا فعالیت می‌کنند. دیجی‌کالا سوشال مجموعه‌ای از پروژه‌هاست که قصد دارد تجربه کاربری دیجی‌کالا را همراه با تعامل اجتماعی کند و در ضمن تمرکز زیادی بر ویدیو دارد.

بزرگ‌ترین نمود دیجی‌کالا سوشال را می‌توانید در مگنت مشاهده کنید. در نوار پایین اپلیکیشن دیجی‌کالا آیکن مگنت قرار دارد که با زدن روی آن وارد یک Feed می‌شوید پر از ویدیو از چهره‌های مختلف.

هر کاربر دیجی‌کالا اعم از مشتری، فروشنده یا کریتور پروفایل اختصاصی خودش را دارد و درباره محصولات مختلف موجود در دیجی‌کالا ویدیو منتشر می‌کند. این ویدیوها به مشتری دیجی‌کالا کمک می‌کنند که در وهله اول تجربه‌ای جدید از Window Shopping داشته باشد و در وهله دوم با آگاهی خرید کند.

دیجی‌کالا چگونه تجربه خریدی جدید خلق می‌کند؟ 4

در هر ماه بیش از ۳۰۰۰ ویدیو و ۱۵۰ لایو توسط کاربران تولید می‌شود و در سال ۱۴۰۲ این ویدیوها بیش از ۱۰۰ میلیون بار دیده شدند.

ویدیوهایی که کاربران دیجی‌کالا می‌سازند علاوه بر مگنت و ببین و بخر در صفحه هر محصول مرتبط هم قرار می‌گیرد. بنابراین تجربه مشتری دیجی‌کالا چند وجهی می‌شود. از ببین و بخر و فید مگنت می‌تواند Window Shopping کند و اگر محصول جذابی را دید خرید کند ولی در صفحات محصول می‌تواند با تماشای ویدیوها اطلاعات کاملی درباره‌ی کالایی که می‌خواهد بخرد کسب کند.

کریتورهای نسل Z

با نگاه به چهره‌های ببین و بخر می‌توانیم متوجه سن و سال کریتورها بشیم. خالقان ویدیویی عمدتا از نسل Z که با تولید ویدیو و اجرای لایو از دیجی‌کالا کسب درآمد می‌کنند. کریتورهای حرفه‌ای با نام Talent و لوگویی به همین نام در قسمت پایین ویدیوهایشان شناخته می‌شوند. این افراد از جمع مشتریان دیجی‌کالا هستند و با طی کردن مراحلی طولانی از چالش‌ها گرفته تا قرار گرفتن تحت منتورشیپ به خالق ویدیوی حرفه‌ای برای دیجی‌کالا تبدیل می‌شوند. جمعی از کریتورها که اکنون به حدود ۲۰۰ نفر می‌رسند و از طریق ساختن ویدیوی بررسی کالا کسب درآمد می‌کنند.

دیجی‌کالا چگونه تجربه خریدی جدید خلق می‌کند؟ 5

دیجی‌کالا قصد دارد که از طریق ویدیو و لایو و پیاده‌سازی آن در فضایی سوشال، تجربه‌ای متفاوت و بهتر نه تنها برای مشتری بلکه برای فروشنده و البته کریتورها خلق کند. تجربه‌ای که به صورت همزمان خرید آگاهانه، فروش آسان‌تر و کسب درآمد از طریق تولید ویدیو در آن به‌وجود می‌آید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مهسا بهادری
مهسا بهادری
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

هارمونی