پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و فناوری و شرکت نمایشگاه‌های بین المللی امضاء شد

مرجان عبدی مرجان عبدی
12 مرداد 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و فناوری و شرکت نمایشگاه‌های بین المللی امضاء شد
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ج.ا.ایران با حضور هومن رازدار مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، علیرضا پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت و مهدی قلعه‌نوی رییس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضاء شد. در طی این نشست که در روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد در سالن ihit نمایشگاه بین‌المللی تهران در حضور رسانه‌ها برگزار شد تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جهوری اسلامی ایران در جهت ایجاد ناحیه نوآوری توسعه تجارت ایران امضا شد.

تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و فناوری و شرکت نمایشگاه‌های بین المللی امضاء شد 1

در این نشست مهدی قلعه‌نوی رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: کمک به تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان از اصلی ترین وظایف معاونت علمی و فناوری است. این اتفاق مهم بدون حضور شرکت ها و فضای کسب و کار حوزه دانش بنیانی رقم نخواهد خورد. قلعه نوی با اشاره به اینکه بیش از ۷هزار شرکت دانش بنیان و بیش از ۲هزار شرکت خلاق داریم، گفت: از آنجا که این مجموعه ها نوپا هستند و در حوزه کسب و کار تجارت سابقه کمتری دارند نیاز به حمایت بیشتری دارند. در همین راستا توانمندسازی و کمک به ورود این شرکت ها به بازارهای بین المللی از وظایف مهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. در این مسیر ما در صددیم که خانه های نوآوری و فناوری را در سرتاسر دنیا ایجاد کنیم. تا کنون نیز در ۶ کشور دنیا این خانه ها را ایجاد کرده ایم. این فضاها به شرکت های فعال در این حوزه کمک خواهد کرد که به بازارهای بین المللی ورود کنند.

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: در این مسیر با حمایت وزارت صمت (سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران) یک خانه نوآوری مرکزی که محل نمایش بخشی از توانمندی این شرکت ها است در محل سایت نمایشگاهی تهران ایجاد کرده ایم. امیدواریم در سال جاری موفق به توسعه این مرکز شویم و یک ناحیه نوآوری گسترده ایجاد کنیم و از توان مجموعه های دانش بنیان در بستر بین المللی سازی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

 

در ادامه این مراسم هومن رازدار، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران با بیان اینکه نمایشگاه ها ابزار توسعه تجارت هستند، گفت: ما با ایجاد مجموعه Ihit در سال گذشته گام اول را در راستای ایجاد پیوند بین پلتفرم توسعه تجارت و کمک به معرفی و رونمایی از دستاوردهای دانش بنیان را برداشتیم و با نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به ایده ایجاد ناحیه نوآوری با رویکرد کمک به توسعه تجارت و حمایت از مجموعه های دانش بنیان، نوآور و خلاقی در مجموعه نمایشگاه بین المللی تهران رسیدیم.

تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و فناوری و شرکت نمایشگاه‌های بین المللی امضاء شد 2

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌ها به عنوان یک پلتفرم توسعه تجارت که با زنجیره تامین کسب‌وکارهایی که در حوزه‌های مختلف تجاری در ارتباط هستند بستر مناسبی برای ارائه خدمات جانبی هستند. در همین زمینه معتقدیم که بهترین روش برای ایجاد سهولت و همچنین تشکیل یک اکوسیستم نوآوری استفاده از ظرفیت‌ها و تجربیات آنها است. ایجاد ناحیه نوآوری باید با هدف توسعه تجارت بین المللی به منظور افزایش صادرات و کاهش واردات انجام شود. ناحیه نوآوری توسعه تجارت پیشنهادی برای دگرگونی وضعیت تجارت بین المللی کشور است که به دنبال تبدیل نمایشگاه بین المللی به یک اکوسیستم خلاق، نوآور و دانش‌بنیان است که شهروندان، کارآفرینان، شرکت‌ها و مؤسسات را در اقتصاد دانش‌بنیان متمرکز می‌ کند.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران در پایان تاکید کرد: ناحیه نوآوری توسعه تجارت باید به یک زیست بوم جهت رشد توان تجاری کسب و کارها تبدیل شود و برای خلق ارزش مشترک متناسب با ماموریت ها و اهداف نمایشگاه گام بردارد. این ناحیه باید به گونه ای طراحی شود که کانونی برای همکاری کسب و کارها ایجاد کند. ناحیه نوآوری توسعه تجارت باید شرکت ها و مجموعه هایی که در مرحله رشد یا تکامل هستند را مخاطب اصلی خود قرار دهد و با ایفای نقش پل ارتباطی میان شرکت ها و استارت آپ ها به بازار داخلی و خارجی مزیت رقابتی ایجاد کنند.

سپس علیرضا پیمان پاک بیان کرد: همواره در تمام سفرها و برنامه های بین المللی که وزیر صمت و مسئولان سازمان توسعه تجارت انجام می دهند بحث همکاری های بین المللی در حوزه دانش بنیان چه در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان و چه همکاری های بین المللی جزو رئوس مطالب و محورهایی بوده که مورد صحبت قرار گرفته است. ما در سازمان توسعه تجارت در پایان تمام نشست ها و برنامه های مشترکی که با هیئت های تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف داشیتم از محل مرکز IHIT (خانه فناوری و تکنولوژی ایران) نمایشگاه تهران بازدید کرده ایم. تاکید ویژه رییس جمهور و وزیر صمت دولت سیزدهم همواره بر همکاری با شرکت های دانش بنیان و صادرات محور شدن این شرکت ها بوده است. در همین راستا سازمان توسعه تجارت باید با استفاده از تمام ابزارهای خود به توسعه صادرات دانش بنیان در احجام وسیع تمام تلاش خود را انجام دهد. وی افزود: باید بتوانیم مزیت حوزه علم و فناوری کشور را در فضای تعاملات بین المللی رسمیت ببخشیم تا به اثرگذاری های لازم برسیم. اگر چه در ماه های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه همکاری های بین المللی و بسترسازی توسعه صادرات رخ داده است.

تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و فناوری و شرکت نمایشگاه‌های بین المللی امضاء شد 3

پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: بسیاری از مقامات کشورهای خارجی پس از آشنایی و شناخت ظرفیت های علمی و فناوری در کشور ما اقرار کرده اند که ایران در شرایط تحریم به پیشرفت ها و دستاوردهایی رسیده که برخی از کشورهای پیشرفته نیز به آنها دست نیافته اند. اینکه ما تمام این دستاوردها را در چنین مجموعه ای گرد یکدیگر جمع کنیم یکی از اقدمات موثری بوده که در گذشته انجام شده است. ما آمادگی داریم که با کمک و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این مرکز را گسترش دهیم.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران، تصریح کرد: با توجه به شعار سال، این تفاهم‌نامه با دو رویکرد دانش‌بنیان شدن حوزه تجارت و گذر از روش‌های سنتی صادرات و همچنین حمایت از دانش بنیان‌هایی که توانایی بین المللی شدن دارند به امضا خواهد رسید. ما در سازمان توسعه تجارت برنامه‌های مختلفی در این زمینه داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم پروژه‌های جاری سازمان را به سمت حمایت از شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش بنیان سوق بدهیم.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی ج. ا. ا.، در نشست خبری و امضای تفاهم نامه ایجاد ناحیه نوآوری از کلیه صاحبان تولید برای ایده پردازی در جهت رونق تجاری و‌توسعه فضای کسب و کار دعوت بعمل آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نمایشگاه بین المللی، هومن رازدار در نشست خبری و امضای تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از فعالان اکوسیستم نوآوری و دانش بنیان کشور، صاحبان کسب‌وکار، فعالان تجاری و صاحبان ایده‌های نوآورانه دعوت بعمل آورد تا در فراخوان ایده پردازی مشارکت نمایند و با ارائه طرح و ایده خود در جهت توسعه تجارت گامی موثر بردارند.

تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و فناوری و شرکت نمایشگاه‌های بین المللی امضاء شد 4

شایان ذکر است متقاضیان می بایست طرح و ایده خود را حداکثر تا تاریخ 31 مرداد ماه به صندوق پستی 1491- 19395 و یا بصورت فیزیکی به دفتر مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تحویل نمایند

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

اسمارتک