تجربه مدیران بازاریابی 5 اپلیکیشن، از سرویس تبلیغ در جستجوی بازار (Cafebazaar Search Ad)
فهرست مطلب
سیستم تبلیغاتی کافه بازار مدت زیادی است که کار خود را در برنامه کافهبازار شروع کرده است و اپلیکیشنهای زیادی برای به دست آوردن نصب بیشتر، در این پلتفرم به ثبت آگهی پرداختهاند. بازاریابی و تبلیغات برای اپها نیازمند بستری امن و پرمخاطب است تا بتواند نتیجه دلخواه را برای اپلیکیشن به عمل آورد و مخاطبانی فعال را برای آن جذب کند.
در این گزارش به سراغ برخی از مدیران و مسئولان اپلیکیشنهای مختلف رفتهایم تا فیدبک آنها را نسبت به استفاده از سرویس تبلیغ در جستجوی بازار بشنویم. این اپلیکیشنها برای مدتزمانهای مختلف تبلیغدهنده قسمت سرچ ادز کافه بازار بودهاند و حالا پس از ارزیابی نتایج و نرخ نصبی که از این بستر دریافت کردهاند، نظر خود را درباره عملکرد کافه بازار در این قسمت با ما به اشتراک گذاشتهاند. همچنین اگر پیرامون این سرویس اطلاعات بیشتری میخواهید به این مطلب مراجعه کنید. تبلیغ در جستجو، یکی از ابزارهای تبلیغاتی اپلیکیشنهای در ایران است که به صاحبان اپلیکیشنها این امکان را میدهد که وقتی کاربر کلمهای را جستجو میکند اپلیکیشن شما در نمایش داده شود و براساس کلیک روی نتیجه، هزینه دریافت میشود.
سیاوش عدالتی از اپلیکیشن «فیلیمو»
«تبلیغات در استورهای دانلود اپ یکی از راههای موثر در معرفی محصول و جذب کاربران است. کافه بازار با توجه به اینکه بزرگترین اپاستور ایرانی است، تبلیغات در آن میتواند سودمند باشد، هرچند هنوز کار زیادی پیش رو دارد. اخیرا در کمپین گشتوگذار امکان هدفگذاری بر اساس سن و جنسیت ایجاد شده است ولی نیاز است هدفگذاری Geo یا پارامترهای دیگر هم به آن اضافه شود.
همچنین خروجیهای پنل پیشخوان، اطلاعات جامع و کاملی ندارد و فقط اطلاعات تا پایان نصب کامل را دارد. از جمله نقاط قوت سیستم، پشتیبانی پاسخگوی کافه بازار است که همان نیروی انسانی خبره است.»
فرزانه هاشمی، کارشناس ارشد موبایل اپلیکیشن «دیجیکالا»
«با توجه به یک سال اخیری که با کافه بازار برای سرچ ادز همکاری داشتهام، میتوانم بگویم از نظر بهینگی خیلی بستگی دارد که خود ما (کسبوکار) چقدر فعالانه کار را دنبال کنیم و چقدر از کافه بازار فیچر و بهینهسازی بخواهیم. تا قبل از اینکه چنین رویکردی به همکاری داشته باشیم، نصبها کیفیت چندانی نداشتند و CPO هم بسیار بالا بود؛ اما حالا چند ماهی است که از نظر فنی خود ما هم در ماجرا دخیل هستیم و از روند راضی هستیم.»
زهرا مقدسی، مدیر پرفورمنس مارکتینگ سابق اپلیکیشن «تپسی»
«زمانی که افراد (در کافه بازار) به دنبال موضوعی هستند و پیشنهاد مرتبطی میگیرند، تاثیرگذاری بالاتر از حالتی است که بدون اقدامی از سوی مخاطب، پیامی به آنها ارائه شود. به همین دلیل تبلیغات سرچ نسبت به روشهای دیگر تبلیغات، در قسمت جلوتری از قیف جذب مشتری قرار میگیرند و نرخ تبدیل بالاتری دارند و به این دلیل جذابیت بیشتری هم برای مارکترها دارند. البته برای حفظ تجربه کاربری مناسب و کیفیت جستوجو، دقت زیادی در نحوه پیادهسازی سرچ ادز لازم است. خوشبختانه در سرچ ادز کافه بازار، مرتبط بودن تبلیغات با موضوعی که کاربر جستوجو کرده است، بهبود پیدا کرده است و امیدوارم در آینده همین روند ادامه پیدا کند.»
مجید باقریپور از اپلیکیشن «724»
«724 حدود دو سال است که از سرویس سرچ ادز استفاده میکند. مواردی در این رابطه وجود دارند را میتوانیم اینگونه برشماریم:
1. در خصوص بهینه بودن چنل میتوانم بگویم هنوز چنل خوبی است و نصب اثربخشتری نسبت بقیه چنلهای هممدل دارد ولی در صورتی که تغییری در مدل ایجاد نشود، قطعا عمر کوتاهی خواهد داشت.
۲. یکی از مشکلات، تفاوت نصب نمایش دادهشده با ترکرهای موجود است.
۳. به نظرم یکی دیگر از مشکلات، تبلیغ کردن روی نامهای اپلیکیشنهای بزرگ است که این موضوع باعث نارضایتی کاربر میشود و اپلیکیشنی که روی نامش تبلیغ شده است، برای جلوگیری از این موضوع باید هزینهای روی کلیدواژه اصلی، یعنی نام خودش، پرداخت نماید که از این موضوع جلوگیری کند.
۴. سرویس باید کمی با سیاستهای سختگیرانهتر در اختیار عموم قرار گیرد. اپلیکیشنها باید قبل از استفاده از این سرویس توسط کافه بازار بررسی و اعتبارسنجی شوند و صحت کیفیت و کارایی آنها بررسی شود. با شرایط فعلی نویز در این سرویس زیاد خواهد شد.»
ساناز نیکنیا، کارشناس تبلیغات دیجیتال در اپلیکیشن «سیگنال»
«در اپلیکیشن سیگنال ۵۰ درصد تبلیغات بر روی کانال جستوجوی کافه بازار یعنی تبلیغات در گشتوگذار بوده است و از تبلیغات ویدیویی هم استفادههایی صورت گرفته است، ولی میزان استفاده آن کمتر از کانال قبلی است. 80 درصد از نصبهایی که از کانال سرچ ادز کافه بازار میگیریم فعال هستند و از آن راضی هستیم. این در حالی است که از مسیرهای دیگر تنها 60 فرصتهای باز برای نصب دریافت میکنیم.»
امروزه سرچ ادز یا «تبلیغات در جستوجو» قسمت فوقالعاده مهمی از جهان اپلیکیشنها محسوب میشود. اپها با هزینه کردن و طراحی تبلیغات هدفمند به نصب و جذب کاربران بالقوه میرسند و به همین دلیل، سرچ ادز در دیده شدن و گرفتن آگاهی برنامههای موبایلی نقش قابل توجهی دارد.
تبلیغات در گشتوگذار کافه بازار یکی از روشهای تبلیغاتی اپلیکیشنها برای گرفتن نصب بیشتر است. با توجه به فیدبکها و تجربههایی که اپلیکیشنها تاکنون در این پلتفرم داشتهاند، با بهبود، توسعه و رفع باگها، زمینه امنتری برای آنها و استفاده بهینهترشان ساخته میشود؛ مخصوصا که برای مقوله سرچ ادز در کشور ایران جای پیشرفت زیادی دیده میشود و متقابلا، برنامهها هم برای بقای خود نیاز مبرمی به آن حس میکنند.