دانا پرداز
اخبار روابط عمومی
جنگ با استفاده از سلاح روابط عمومی

بلک PR و استراتژی‌های مقابله با آن را بشناسید

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
6 آذر 1403
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بلک PR و استراتژی‌های مقابله با آن را بشناسید

بلک پی‌آر (Black PR)، ابزاری برای تخریب عمدی اعتبار برندها و سازمان‌ها، در دنیای دیجیتال به تهدیدی جدی برای شهرت تبدیل شده است. از شایعات و اخبار جعلی گرفته تا نظرات منفی و درز اطلاعات محرمانه، این تکنیک‌ها می‌توانند چهره یک برند را تغییر دهند. در این مقاله، مفهوم بلک پی‌آر، روش‌های استفاده از آن و راهکارهای مقابله با این پدیده بررسی شده است.

تا به حال در فضای آنلاین مورد انتقاد مشتری‌ها، کارمندان یا رقبای کاری خود قرار گرفته‌اید؟ اگر چنین تجربه‌ای دارید، قطعا از مشکلات آن مطلع هستید. بعضی مواقع برخی افراد به‌صورت عمدی، اطلاعات نادرستی درباره یک برند یا سازمان منتشر می‌کنند و رسانه‌ها آن را پوشش می‌دهند، به طوری که به شهرت و وجهه برند لطمه وارد می‌شود، به چنین شرایطی اصطلاحا «بلک PR» گفته می‌شود. زمانی که یک شرکت درگیر کمپین بلک پی‌آر می‌شود، تنها راه مقابله با آن، حفظ و ارتقای اعتبار و وجهه برند و مدیریت بحران است.

اهداف بلک پی‌آر می‌تواند از آسیب‌رساندن به چهره یک برند گرفته تا تاثیرگذاری بر افکار عمومی، ایجاد آسیب مالی و… متفاوت باشد. از black PR می‌توان برای انتشار شایعات، ایجاد اخبار جعلی، تغییر نتایج موتورهای جستجو و ایجاد کمپین‌هایی برای بدنام کردن یک فرد یا برند استفاده کرد.

در این مقاله، تلاش کرده‌ایم روش‌های استفاده از بلک PR، استراتژی‌هایی برای مقابله با آن و چند نمونه از بلک پی‌آر برای برندهای مختلف را توضیح دهیم.

بلک PR یا دارک PR چیست؟

بلک پی‌آر (Black Public Relation) به هر عملی گفته می‌شود که عمدا با هدف آسیب‌رساندن، بی‌اعتبارکردن یا از بین بردن یک شرکت از طریق تلاش‌های روابط عمومی انجام شود. هدف از روابط عمومی سیاه، برجسته‌کردن روایت‌های نادرست یا دروغ‌گفتن درباره نقاط ضعف رقباست. با انجام این کار، متخصصان بلک پی‌آر، شرکت‌ها یا برندهای خود را در مقایسه با رقبا، بهتر جلوه می‌دهند.

به طور کلی بلک پی‌آر یک مجموعه کامل از اقداماتی است که هدف آن از بین بردن یا بدنام کردن شهرت یک برند، شرکت یا شخص خاص است؛ بنابراین بلک PR را نباید دست کم گرفت، چون حتی اگر تمامی اطلاعات نادرست منتشر شده را از بین ببرید، اثرات منفی ناشی از آن باقی خواهد ماند.

روش‌های استفاده از بلک PR

پیدایش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت بستر خوبی برای متخصصان بلک پی‌آر فراهم کرده است تا اطلاعات نادرست خود را منتشر کنند؛ برای این کار عموما از چند روش اصلی استفاده می‌شود.

کامنت منفی برای محصولات

نظرات منفی محصول می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر شهرت یک برند داشته باشد. طبق نظرسنجی BrightLocal، حدود ۸۶٪ از مصرف‌کنندگان قبل از خرید، نظرات موجود در سایت‌ها را بررسی می‌کنند و ۹۱٪ از افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله به نظرات آنلاین به‌اندازه پیشنهادهایی که شخصا دریافت کنند، اعتماد دارند. این بدان معناست که وجود چند کامنت منفی می‌تواند مشتریان بالقوه را از خرید محصول شما منصرف کند.

متخصصان بلک پی‌آر ممکن است اکانت‌های جعلی بسازند و برای محصولات‌تان نظرات منفی بنویسند تا نگاه کاربر را تغییر دهند. این کار می‌تواند منجر به کاهش فروش و آسیب به اعتبار برند شود.

درز اطلاعات محرمانه

اسناد خصوصی شرکت‌ها مانند صورت حساب‌های مالی و گزارش‌های محرمانه، برای موفقیت یک شرکت بسیار حیاتی هستند. با این حال،‌ زمانی که این اسناد دست افراد نادرستی قرار بگیرد می‌توان از آن‌ها علیه شرکت استفاده کرد. این مسئله در اکثر مواقع درون سازمانی است، مثل مواقعی که کارمندان فعلی یا سابق، پرونده‌ها و اسناد داخلی را برای آسیب‌زدن به شرکت فاش می‌کنند.

متخصصان بلک پی‌آر برای نشر اطلاعات منفی و غلط درباره یک شرکت می‌توانند از افشای اطلاعات محرمانه به مطبوعات یا انتشار اسناد محرمانه در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. چنین اقداماتی می‌تواند به اعتبار شرکت لطمه وارد کند و باعث آسیب مالی شود.

توهم بازخورد مثبت

تکنیک توهم بازخورد مثبت یعنی استفاده از بازخورد منفی به‌گونه‌ای که آن را مثبت نشان دهد. تعریف و تمجیدهای عمدی که به احتمال زیاد واکنش‌های منفی بیشتری به همراه دارد.

به‌عنوان مثال یک متخصص بلک پی‌آر می‌تواند بنویسد: «محصول شما عالی است، اما حیف که اینقدر گران است». این بازخورد یک تصور منفی در ذهن مشتری ایجاد می‌کند، اگرچه این کامنت مثبت به نظر می‌رسد.

استفاده از افراد تاثیرگذار

افراد مشهور، کارشناسان یا اینفلوئنسرها، تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی دارند. متخصصان بلک PR می‌توانند از نفوذ خود برای برقراری ارتباط و پرداخت هزینه به چنین افرادی استفاده کرده و آن‌ها را متقاعد کنند تا از حساب‌های شبکه‌های اجتماعی‌شان برای انتشار پیام‌های منفی علیه یک برند یا شخص استفاده کنند.

اغراق

اغراق تکنیک محبوبی بین متخصصان روابط عمومی است که در اینجا برای ایجاد تصور نادرست در مورد یک برند استفاده می‌شود؛ یک تکنیک کارآمد و نسبتا آسان. برای مثال یکی از ویژگی‌های یک محصول به‌عنوان مبنا در نظر گرفته شده و به‌گونه‌ای مطرح می‌شود که تفکر منفی در میان مخاطبان هدف ایجاد می‌کند. آن‌ها با استفاده از اغراق می‌توانند یک موضوع جزئی را مورد توجه عموم قرار دهند و تناسب‌های آن را به‌گونه‌ای بهم بریزند تا یک تصور منفی ایجاد کنند.

استراتژی‌های مقابله با بلک PR

حال که خطرات ناشی از بلک پی‌آر را درک کرده‌اید، باید راه‌های مقابله با آن را بشناسید. اطلاعات تقریبا سلاح اصلی هر متخصص روابط عمومی است. می‌توان آن‌ها را به روش‌های متفاوتی دریافت کرد و در زمینه‌های مختلفی ارائه کرد. به همین دلیل، بهتر است کار با اطلاعات را همیشه در نظر بگیرید. در اینجا برخی از موثرترین رویکردها آورده شده است:

وحشت نکنید

اولین قدم در مبارزه با بلک PR این است که وحشت نکنید. وقتی یک روایت یا نقد منفی مشاهده می‌کنید، ممکن است پاسخ‌دادن با عصبانیت یا حالت تدافعی وسوسه‌انگیز باشد. با این حال، پاسخ هیجانی فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد. در عوض مهم است که ذهنِ بازی داشته باشید و با روشی سنجیده و منطقی به مسئله پاسخ دهید.

ساخت یک شهرت آنلاین خوب

یکی از راه‌های موثر برای مبارزه با بلک پی‌آر، ایجاد یک شهرت آنلاین مثبت است. این کار را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد، مانند تولید محتوای با کیفیت که نقاط قوت برند را به‌خوبی نشان دهد، تعامل با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی و تشویق مشتریان راضی به ارائه نظرات مثبت.

همچنین مهم است که اقداماتی برای حذف مطالب منفی از صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) انجام دهید؛ زیرا نظرات و روایت‌های منفی می‌توانند تاثیر بسزایی بر شهرت یک برند داشته باشند. برای حذف SERP منفی، ابتدا باید با استفاده از اطلاعات مثبت و واقعی، مقاله یا رپورتاژ منتشر کنید و آن‌ها را در سایت‌های مختلف قرار دهید تا جایگزین محتواهای منفی شوند.

بهترین راه برای پیشی‌گرفتن از رقبا و به حداقل رساندن تاثیر کمپین‌های بلک پی‌آر، انتشار رپورتاژ در رسانه‌های آنلاین معتبر است. این تکنیک می‌تواند به‌عنوان یک راه موثر برای بازیابی نام برند، همچنین رسیدن به رتبه سئو بهتر عمل کند، آن هم با استفاده از بک لینک‌های با کیفیت.

آموزش کارمندان

یکی دیگر از استراتژی‌های کلیدی برای مبارزه با بلک PR، آموزش تکنیک‌هایی که توسط متخصصان بلک پی‌آر استفاده می‌شوند به کارمندان خود است. با افزایش آگاهی درباره این تکنیک‌ها، کارمندان می‌توانند در شناخت و پاسخ به آن‌ها ماهرتر شوند. این کار از آسیب به اعتبار برند جلوگیری می‌کند و تضمین می‌کند که شرکت می‌تواند به طور موثر از خود دفاع کند.

تبدیل نظرات منفی به مثبت

نظرات منفی می‌تواند ابزار قدرتمندی برای متخصصان بلک پی‌آر باشد؛ اما همچنین می‌تواند تبدیل به فرصتی برای شرکت‌ها شود تا تعهد خود را به رضایت مشتری نشان دهند. برندها با پاسخ‌گویی سریع و کاربردی به نظرات منفی می‌توانند نشان دهند که بازخورد مشتری را جدی می‌گیرند و برای رفع آن اقدام می‌کنند.

ارائه حقایق

یکی از موثرترین راه‌های مبارزه با بلک PR که بهتر است در تمامی استراتژی‌ها از آن استفاده شود، ارائه حقایق با اطلاعات و شواهد دقیق برای مقابله با ادعاهای نادرست است. شرکت‌ها می‌توانند اعتبار و صداقت خود را از طریق بیانیه‌های مطبوعاتی، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و سایر مدل‌های ارتباطی نشان دهند.

رصد نام برند در رسانه‌های اجتماعی

رصد نام برند بخش جدایی‌ناپذیر فعالیت‌های کارشناسان روابط عمومی است؛ زیرا همیشه با اطلاعات نادرست، ادبیات ناسازگار و شایعات سروکار دارند. در این مواقع بهتر است هر چه سریع‌تر به پیامدهای بلک پی‌آر پاسخ دهید تا به شهرت برند آسیبی نرسد. برای این کار می‌توانید با استفاده از ابزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی، نظرات مربوط به برندتان را در سایر پلتفرم‌ها دنبال کرده و بلافاصله به آن‌ها رسیدگی کنید.

درنهایت اینکه در عصر دیجیتال امروز، محافظت از شهرت برند شما حیاتی است. با این وجود، بلک پی‌آر نیز یک پدیده تجاری است که می‌تواند تلاش‌های چندین ساله شما برای ایجاد شهرت را از بین ببرد. مفهوم بلک PR در عصر دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ زیرا اکثر افراد به اینترنت دسترسی دارند، می‌توانند محتوا تولید کنند و نظرات مثبت یا منفی مختلفی برای برندتان بنویسند.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

در حال بارگیری کپچا...