محدودیتهای قانونی، تأمین کالاهای محبوب را برای خردهفروشیهای آنلاین دشوار کرده است
فهرست مطلب
مجید مظاهری، قائممقام مدیرعامل بانیمد باور دارد ممنوعیت واردات برخی کالاها باعث شده تا کاربران نتوانند کالاهایی که در سطح اینترنت میبینند و قصد خرید آنها را دارند، از فروشگاههای اینترنتی مجاز خریداری کنند.
به گزارش دیام برد و به نقل از روابطعمومی بانی مد، مجید مظاهری، قائممقام مدیرعامل بانیمد در پنلی که با موضوع آینده خردهفروشی آنلاین در رویداد ایران تک سامیت برگزار شد، گفت: «بانیمد توانسته در سالیان گذشته به یک سری فاکتور مهم مانند لجستیک و تنوع کالا در حوزه تجارت الکترونیکی برسد اما موارد دیگری نیز وجود دارد که بهدنبال توسعه آنها هستیم. حالا تنها چیزی که مانع تشکیل سبد خرید توسط مشتریان ما میشود، این است که مشتری یک کالا را بخواهد و ما نتوانسته باشیم آن را تهیه کنیم و در وبسایت خود بفروشیم. درواقع کالایی که به ما اجازه نمیدهند تا آن را بفروشیم.»
به گفته قائممقام مدیرعامل بانیمد در آینده باید بنگاههای تجارت الکترونیک سعی کنند تا فرایند خرده فروشی را بسیار تسهیل کنند و بانیمد نیز بهدنبال همین موضوع است: «برای تحقق این موضوع از بنچمارکهای خارجی استفاده میکنیم. مرحله بعدی کار ما آوردن فناوریهای روز دنیا و تکنولوژی AR در حوزه پوشاک است. همچنین ما تلاش میکنیم در کنار برندهای بزرگ آفلاین قرار بگیریم.»
مظاهری با تأکید بر اینکه بانیمد به سمت ایجاد فروشگاههای فیزیکی رفته و به این مسیر نیز ادامه میدهد گفت: «افتتاح فروشگاه های فیزیکی را در شهرهای مختلف ادامه میدهیم. در بنچ مارکهای خارجی هم این اتفاق افتاده و زالاندو و آمازون هم این کار را کردند.»
او در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: «متاسفانه بانیمد نمیتواند محصولات بسیاری را که کاربران در سطح اینترنت میبینند و قصد خرید آنها را دارند، در این پلتفرم موجود کند چرا که مشکلات قانونی نمیگذارد تا همه کالاهایی که مشتریانمان نیاز دارند را تهیه کنیم و این بزرگترین مانع برای رشد خردهفروشیهای آنلاین است. ما میتوانستیم در صورت نبود این محدودیتها دستکم در کشورهای حوزه خلیج فارس رشد خوبی در حوزه خردهفروشی آنلاین داشته باشیم.»
مدیرعامل اسنپشاپ: اجازه فروش یک سری کالاها را که در بازار فیزیکی وجود دارد، نداریم
امین سمیعی، مدیرعامل اسنپشاپ نیز در ادامه این رویداد اعلام کرد اجازه فروش یک سری کالاها به آنها داده نشده است، کالاهایی که در بازار آفلاین وجود دارند ولی در بازار آنلاین نیستند و این مساله باعث میشود که یک سری سرمایهگذاریها در خردهفروشیهای آنلاین صورت نگیرد. او در این رابطه توضیح داد: «وقتی پنجاه درصد بازار در یک سری دستهبندی را نداشته باشیم و بخش بزرگی از بازار در دسترس ما نباشد؛ عملاً سرمایهگذار به این بازار اقبالی نشان نمیدهد.»
سمیعی باور دارد تکنولوژی هنوز نتوانسته آنطور که باید در خرده فروشی آنلاین کمک کند و این مسیر تازه در ایران شروع شده است: «مهمترین فناوریها در خرده فروشیهای آنلاین هوش مصنوعی و سرویسهای پرداخت و پیشنهاد است.»
مدیرعامل دیجیکالا: به دلیل محدودیتها، بخش بزرگی از بازار را از دست دادهایم
مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجیکالا، در ادامه این پنل با اشاره به اینکه در بسیاری از دستهبندیها سهم زیادی، مثلا سی درصد از بازار، در دستان فروشگاههای آنلاین نیست، گفت: «ما از ۱.۵ میلیون دستگاه آیفون فعال در ایران سهم صفر درصدی داریم و سه سال است که چنین کالای پرفروشی در دیجیکالا موجود نیست. ما ضعیف کار نکردیم که این بازار را از دست داده باشیم بلکه رگولاتور به ما اجازه نداده است. در حوزه لوازم خانگی نیز همینطور است؛ همین حالا هم در بازارهای آفلاین کالاهای وارداتی قاچاق به فروش میرسد که ما اجازه فروش آنها را نداریم و بخش بزرگی از بازار را از دست دادهایم.»
مدیرعامل خانومی: صنعت زیبایی نمیتواند با این محدودیتها رشد کند
در بخش دیگری از این پنل مسعود شاهمرادی، مدیرعامل خانومی با اشاره به اینکه دستگاه قانونگزار با یک حرکت تصمیم میگیرد پنجاه درصد کالاها را از فروشگاههای اینترنتی بگیرد، میگوید: «ما در خانومی میخواهیم زنجیره از مشتری تا مواد اولیه را کامل کنیم. آیا نیاز مخاطب خانم ما کالای خارجی نیست؟ ما میدانیم این تمام نیاز او نیست و ما نگاهی به تامین سایر نیازهای آنها داریم.»
شاهمرادی باور دارد شرایط اقتصادی آنقدری بد است که تمام خردهفروشهای آنلاین نیاز به سرمایه گذاری بزرگ دارند.