پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار رپورتاژ

داستان شکل‌گیری اپلیکیشن کابینت در «مرکز نوآوری آو»

مهسا بهادری مهسا بهادری
30 اردیبهشت 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه
داستان شکل‌گیری اپلیکیشن کابینت در «مرکز نوآوری آو»
زمان مطالعه: 3 دقیقه

مرکز نوآوری آو در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان بازوی هلدینگ dnaunion راه‌اندازی شد و مسئولیت آن توسعه تکنولوژی‎‌های مورد نیاز شرکت‌های گروه بود. با توجه به فعالیت شرکت‌های گروه در حوزه تبلیغات و مارکتینگ و تحقیقات بازار، مرکز نوآوری آو به‌‌‌‌سمت adtech و martech حرکت کرد و می‌توان گفت این دو در کنار مرکز نوآوری آو، مرکز شتاب‌دهنده در این حوزه را در ایران شکل داده‌اند.

هدف آو راه‌اندازی و یا کمک به راه‌اندازی و استفاده فناوری در گروه است. همچنین آو به راه‌اندازی استارتاپ‌های تخصصی و یا محصولاتی که بتوانند در شرکت‌های گروه و برای رفع مشکلات مشتری‌های گروه استفاده شوند، کمک می‌کند. چندین محصول در مرکز نوآوری آو شروع به تولید شد و چندین تیم به مرکز نوآوری آو آمدند تا در قالب استارتاپ، روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شود. در نهایت هم خروجی یا باید به‌عنوان شرکت ادامه پیدا می‌کرد، یا تعطیل می‌شد و یا به‌عنوان یک محصول به یکی از شرکت‌های گروه واگذار می‌شد.

امروز داستان «کابینت»، یعنی یکی از محصولاتی را خواهیم گفت که بعد از ۲ سال برنامه‌ریزی، رشد و توسعه در پایان سال گذشته، به شرکت تحقیقات بازار emrc  منتقل شد و یکی از پرونده‌های بسته‌شده در مرکز نوآوری آو است.

موفقیت و خروجی استارتاپ‌ها

موفقیت و خروجی هر استارتاپ‌ یا محصولی در دنیا که از یک شتاب‌دهنده خارج شده، به سرمایه‌گذاری بعدی و تیمی که آن مسیر را ادامه می‌دهد ارتباط دارد، ولی در خروجی یک شتاب‌دهنده، مهم‌ترین نکته این است که آن تیم به درآمد رسیده و مدل درآمدی خود را پیدا کرده باشد.

ایده اولیه براساس نیاز بازار و خلایی که در بازار درباره رفتار خرید مصرف‌کننده (consumer) به‌صورت یک تحقیق طولانی با نام HHP وجود داشت شکل گرفت و درجهت تکمیل بسکت محصولات شرکت emrc، با توافق با ۳ مشتری شروع شد و در نهایت به خاطر زمان طولانی لانچ محصول، از پروژه کنار گذاشته شد.

سه تیم شکل‌دهنده مرکز نوآوری آو

ما تلاش کردیم تا تیمی به‌عنوان one team شکل بگیرد و نیروها از ۳ شرکت، شامل تیم متخصص در حوزه Product development، تیم متخصص تحقیقات بازار یا پژوهشگر و تیم توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس و آشنا با فضا یا کانسرن‌های تحقیقات بازار در کنار هم جمع شوند. در این جمع، فارغ از اینکه این افراد از کجا حقوق دریافت می‌کنند، زیر نظر مدیر محصولی که روی پروداکت کار می‌کرد، توسعه محصول را به عهده گرفتند. بر همین اساس،  نسخه جد‌ید از اپلیکیشن به بازار آمد و کاربردهای آن اپلیکیشن به‌صورت اختصاصی انتخاب شد و با دامنه گسترده‌تری از ۱۰۰ نفر به حدود ۷۰۰ نفر رسید.

جدا از محصول اصلی که به HHP شناخته می‌شد، در کنار اپلیکیشن کابینت و برای اینکه تولید گزارش‌های HHP کار خیلی سختی بود، تصمیم بر این شد که با خروجی گزارش‌های طراحی‌شده در Power BI به تولید گزارش‌های ساده‌ای به نام فوری فوتی اقدام کنیم که با خروجی گزارش‌ها در قالب MVP بتوان آن را در اختیار مشتری‌ها قرار داد. این گزارش‌ها از روی داده‌های خام، با قیمت یک‌ میلیون‌تومان در اختیار مشتری‌های گروه قرار گرفت تا مشتری‌ها خیلی سریع‌تر بتوانند با مدل کاری این اپلیکیشن و داده‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد آشنا شوند.

داستان شکل‌گیری اپلیکیشن کابینت در «مرکز نوآوری آو» 1

گزارش‌های «فوری فوتی» که به‌عنوان یک MVP ساده طراحی شده بودند، در واقع بیشتر از یک فایل PDF با حدوداً ۱۰ تا ۱۵ صفحه گزارش نبودند. بعد از جمع‌آوری بازخوردهای این ۳۰ مشتری و تکمیل power BI و زیرساخت‌های تحلیل داده، اپلیکیشن کابینت با تمام زیرساخت‌‌های ایجادشده آن، از مرکز نوآوری آو فارغ‌‌التحصیل شد و در اسفند ۱۴۰۲ به شرکت مادر خودش emrc برگشت تا در قالب برند تجاری X*act که گزارش‌هایی با تحلیل‌های عمیق‌تر و تعمیم‌یافته و با خروجی‌های استاندارد بین‌المللی یک پژوهش Household  panel است در اختیار مشتری‌های این شرکت قرار گیرد و اپلیکیشن کابینت به‌عنوان جمع‌آوری داده کماکان با نام قبلی خودش Cabinet فعالیت می‌کند و در آیندۀ نزدیک در کافه بازار نیز قرار خواهد گرفت.

خودنویس
به اشتراک بگذارید:
مهسا بهادری
مهسا بهادری
نظرات

اشاره